Sniper
Gespeeld: Sniper Ghost Warior 3 – Vorig jaar op de E3 kregen we Sniper Ghost Warrior 3 voor het eerst te zien en spelen. Sindsdien werd het akelig stil rondom dit project, maar op de afgelopen gamescom was de game weer aanwezig. Ditmaal kregen we nog meer informatie en mochten we vrij de wereld in om op eigen houtje een missie tot een succes te maken. CI Games probeert met Sniper Ghost Warrior 3 een nieuwe standaard te zetten voor sniper games en wij zochten uit of de game een kans van slagen heeft.

Sniper, Ghost en Warrior

De titel van de game is niet zomaar gekozen, want de drie termen slaan op de drie pilaren van de gameplay. Dat werd bij eerdere delen een beetje achtergesteld, want daar lag de focus primair op het snipen. Andere manieren van combat waren wel aanwezig, maar eerlijk is eerlijk, dat werkte niet bijzonder goed. Maar games maken is voor een ontwikkelaar ook een leerproces en dat ze de titel nu gelijk ook als een soort slogan inzetten, klinkt als erg veel vertrouwen.

2_without_logo

Logischerwijs wilden we dat juist even uitproberen en zodoende kregen we de game eens goed te spelen. We startte in een donkere grot dat als uitvalsbasis voor ons hoofdpersonage gold. Vanuit hier zul je missies starten, je wapenset samenstellen, meer informatie verkrijgen enzovoort. Ook krijg je hier de mogelijkheid om je wapens van upgrades te voorzien die je via een werkbank zowat zelf moet craften. In dat opzicht heb je een mooie basis van waaruit je ten strijde trekt in het gebied dat wemelt van de vijanden.

Snipen voert de boventoon

Na wat te hebben geklooid in de basis was het moment daar om aan de slag te gaan in een missie die we via de computer hebben kunnen activeren. Een merkwaardige keuze is dat je als speler een diepe grot uit moet klimmen om vervolgens een stuk af te dalen, zodat je in de wijde wereld terechtkomt. Dat zal wellicht te maken hebben met het gegeven dat je absoluut onvindbaar moet zijn, maar praktisch is anders. Dat heeft er deels mee te maken dat we letterlijk tien minuten gezocht hebben naar de uitgang alvorens een andere journalist ons erop wees dat je omhoog moest klimmen.

Het idee klinkt op zich logisch, maar we vragen ons af in hoeverre dat de gameplay goed doet als je gedurende het avontuur telkens als een soort berggeit de berg op en af moet klimmen. Afijn, dat is een zorg voor later, want na een wat klungelig begin was het tijd om op zoek te gaan naar de basis alwaar verschillende vijanden op ons stonden te wachten en hier viel al snel iets in de gameplay op. Men pretendeert de gameplay te hebben gebaseerd op drie peilers en ja, dit werkt allemaal prima, maar toch zal het snipen altijd de boventoon voeren.

3_without_logo

Nu is dat niet geheel onlogisch, want daar ligt de core van de gameplay in de hele franchise. Je krijgt andere mogelijkheden tot je beschikking, maar hoe je het wend of keert, je zult altijd teruggrijpen naar het snipen. Dit omdat vijanden allereerst niet dom zijn en met man en macht op je gaan jagen en omdat vijanden van op een grote afstand uitschakelen nu eenmaal net even wat efficiënter is. Toch zal hierin wel meer variatie zitten dan nu ogenschijnlijk lijkt, want je gaat ook missies treffen die zeer moeilijk uitvoerbaar zijn als sniper. Natuurlijk kan je op afstand verschillende doelen doden, maar als je in een gebouw moet zijn, dan is met stealth (Ghost) naar binnen sneaken en je mes (Warrior) het werk laten doen efficiënter.

Diepgang in de actie

Maar welke situatie je ook treft, je vijanden van te voren goed bekijken en waar mogelijk uitschakelen is altijd een verstandige manier van aanpak. Bij het snipen krijg je te maken met vele verschillende factoren, waardoor de diepgang in de gameplay in dat perspectief al vrij snel duidelijk wordt. Snipen is niet alleen even inzoomen en de trekker overhalen, want je dient rekening te houden met de wind, de afstand en bewegingen van je doel. Zodoende krijg je allerlei indicatoren om je schot zo goed mogelijk af te stellen en dan is het zaak om je doel te raken, zonder dat anderen gealarmeerd worden.

Dat is dus duidelijk anders dan de gemiddelde Call of Duty en niet geheel onverwachts faalden we hopeloos in onze poging. Het gevolg was een gealarmeerde basis en dan neemt de moeilijkheidsgraad flink toe. Als je per se vijanden als sniper wil uitschakelen, dan zul je merken dat je nog meer moeite hebt om doelen te raken. Gealarmeerde vijanden rennen meer rond, proberen je positie te bepalen en tot overmaat van ramp zullen ze ook nog mortieren op je afvuren, mits ze daarover de beschikking hebben. Kortom, uitdaging genoeg, maar bij de release geldt het devies dat oefening kunst baart en de game geeft je qua indicties en instel mogelijkheden bij het snipen daar alle ruimte voor.

4_without_logo

Genieten van de wereld

De gameplay is – afgaande op een half uurtje spelen – voorzien van de nodige diepgang en in aanvulling op het snipen krijg je te maken met secundaire vormen van uitdaging. Zo heeft deze game geen automatische health regeneration en dus moet je eens te meer goed opletten als je gewond bent. Ook zul je jezelf verbeteren als je missies tot een goed einde brengt, want dit levert skillpunten op die je weer in kan zetten om nieuwe skills vrij te spelen, waardoor je vervolgmissies net wat gemakkelijker worden naargelang de ervaring die je opbouwt.

Daarmee is Sniper Ghost Warrior 3 een mooie game in wording, want men tracht vele elementen toe te voegen om de ervaring zo authentiek mogelijk te maken. Wat hier tevens aan bijdraagt is dat de wereld er uitstekend uitziet. Je hebt alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, waardoor je missies vanuit verschillende hoeken kunt benaderen. De wereld die je daarvoor voorgeschoteld krijgt, die is voorzien van veel details, ziet er grafisch prachtig uit en laat je soms ook genieten van de vele mooie vergezichten.

Ook verwerkt CI Games de nodige details in het geheel die de ervaring net even wat realistischer maken. Zo was er een moment dat het hoofdpersonage op een benzinewagon van een trein een explosief plaatste. Om vijanden af te leiden ging het explosief natuurlijk af met een grote vuurbal tot gevolg. Waar games normaliter na afloop wat rook laten zien, bleef deze tankwagen behoorlijk lang doorbranden en uiteindelijk roken. Het is een simpel detail, maar het voegt wel veel toe aan de beleving die de speelwereld je voorschotelt. Je moet er iets om geven overigens, maar de ondergetekende kan dat soort dingen erg waarderen.

5_without_logo

Voorlopige conclusie

Heeft de game een kans van slagen? Zo sloten we de inleiding van dit artikel af. We moeten eerlijk bekennen dat we zo hier en daar nog wat vragen hebben over de gameplay. Met name wat de balans gaat zijn in de drie peilers waarop de game is gebouwd. Daarnaast lijkt een simpel aspect als je basis wat onhandig, maar hier tegenover staat wel dat CI Games een ongelofelijke stap vooruit heeft gemaakt tegenover de voorgaande twee delen. Het voelt veel meer authentiek aan, het ziet er prachtig uit en je krijgt alle vrijheid in de grote speelwereld. Allemaal zaken die zouden moeten enthousiasmeren om Sniper Ghost Warrior 3 in de gaten te houden. Mijn aandacht hebben ze in ieder geval.