In actie gezien: WRC 6: FIA World Rally Championship – Met WRC 5 debuteerde Kylotonn Games vorig jaar in het racegenre wat betreft rally games. Ze hadden het stokje overgenomen van de bekende ontwikkelaar Milestone. Hun game was aardig te noemen die vooral opviel door de variatie en de goede rally feeling. Toch had de game wel flink wat verbeterpunten en naar aanleiding van de E3 hands-on verwachten we dat dit goed uit zal pakken. Op de gamescom kregen we de game weer te zien en tevens wat meer informatie, tijd om nog eens in deze racer te duiken dus.

Community speelt cruciale rol

Eén van de eerste zaken waar de ontwikkelaar na de release van WRC 5 naar gekeken heeft, is hoe de community op de game reageerde. Dat was wisselvallig, maar tegelijkertijd heeft ze dat wel een hoop informatie opgeleverd. Juist de community speelt in de ontwikkeling van WRC 6 een belangrijke rol, omdat deze veel feedback verschaft. Dat is niet per se een reden tot succes, want het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe je hier als ontwikkelaar mee om gaat. Maar, als men het voorbeeld van Codemasters volgt aangaande F1 2016, dan ziet het er rooskleurig uit.

WRC1

De game verbeteren was een primair aandachtspunt, maar dat is niet de enige focus. Rally is en blijft van alle autosporten toch enigszins een niche en dat zal men ongetwijfeld in het bereik van de game terugzien. Eén van de andere aandachtspunten is dus het grote publiek en ze willen WRC 6 toegankelijker maken, zodat ook de willekeurig geïnteresseerde hier lol mee kan beleven. Dat betekent dus geen pure simulatie, zoals je dat in DiRT Rally treft, maar ook absoluut geen pure arcade. Men tracht die balans in evenwicht te houden door verschillende instelopties aan te bieden, zodat iedereen er mee uit de voeten kan. Klinkt goed wat ons betreft.

Veel is nieuw

Wat ook een goed punt is, is dat men geen tracks van deel vijf gaat recyclen met dit nieuwe deel. Alle stages die je gedurende je carrière tegenkomt zijn volledig nieuw, zodat het voor fans ook daadwerkelijk de moeite waard is om aan te schaffen. De stages zijn natuurlijk losse races die deel uitmaken van een rally en er zullen 14 verschillende rally’s aanwezig zijn in WRC 6. Dat is er één meer dan vorig jaar en dat komt omdat China nu is toegevoegd, wat voor nog meer variatie zorgt. Dat is overigens niet het enige, want er zijn ook Super Special Stages toegevoegd en die geven een mooie draai aan het racen.

WRC2

Deze Super Special Stages zijn races in andere omgevingen dan je van rally gewend bent, zoals in het centrum van een grote stad. In totaal zijn er elf van dit soort races die allemaal gebaseerd zijn op de realiteit en dit zijn onder andere één tegen één races waarbij de baan zich halverwege kruist. Dat is op zich niet nieuw voor rallygames, want dat hebben we eerder al in andere titels gezien, waaronder zelfs de klassieke Colin McRae rallygames van Codemasters. Maar ook dat draagt dus bij aan de diversiteit van de gameplay.

Andere verbeteringen

Niet geheel onbelangrijk is dat alles ook daadwerkelijk klopt en Kylotonn heeft er werk van gemaakt om alle (50) officiële auto’s in de game te verwerken met een kloppend design. Hierbij komt nog dat ook alle coureurs met naam en toenaam aanwezig zijn en daarmee is het cirkeltje qua licenties rond wat eens te meer aangeeft dat men een complete rally game wil maken naargelang de echte kampioenschappen. Zodoende kan je wederom een eigen carrière doorlopen die volgens de ontwikkelaar is voorzien van nog meer details. Welke details dat dan zijn, dat wilde men nog niet kwijt, maar dat zal wellicht snel alsnog bekendgemaakt worden.

WRC4

Wat ook nieuw is, in het verlengde van de toegankelijkheid, is dat je bij aanvang van de game de vraag krijgt hoe je het wil spelen. Vervolgens kan je een stage rijden en de game zal je dan adviseren wat de beste instellingen zijn. Hierdoor zal je niet tegen onmogelijk moeilijke races aanlopen, waardoor je verveelt zal raken door de gameplay. Dat is een goed teken, want vorig jaar diende je de game te leren kennen via een rallyschool die zo aartsmoeilijk was, dat de ondergetekende er na een klein uurtje helemaal klaar mee was.

Voorlopige conclusie

WRC 6: FIA World Rally Championship zal geen prijs voor innovatie winnen, omdat men vooral voortborduurt op de basis van WRC 5. Kylotonn Games neemt het in ieder geval behoorlijk serieus, neemt community feedback in acht en hebben het moedige streven om de perfecte rallygame te realiseren. Dat doen ze op verschillende manieren, zoals in onze E3 hands-on besproken. Maar ook alles wat er omheen hangt speelt een belangrijke rol en dat optimaliseren ze eveneens. Denk aan een verbeterde carrièremodus, compleet gelicenseerde tracks en coureurs, meer toegankelijkheid, de toevoeging van Super Special Stages enzovoort. Ja, de ambitie van Kylotonn is absoluut merkbaar en of dat ook resulteert in een goede game, dat gaan we straks bij de release zien.