Injustice2Logo
Gespeeld: Injustice 2 – De ontwikkelaar van Mortal Kombat en de superhelden van DC Comics? Het blijft op papier een beetje een rare combinatie, al is het maar omdat de cross-over tussen beide werelden acht jaar geleden op afgrijselijke wijze de mist in ging. Mortal Kombat staat bekend om zijn gruwelijke gevechten, waarin tegenstanders die elkaars ingewanden uitrukken en als halsketting gebruiken eerder regel dan uitzondering zijn. Die route kan je met de per definitie vredelievende superhelden van DC niet echt opgaan. Injustice vond enkele jaren geleden echter het perfecte evenwicht door de met superkrachten gezegende figuren op onnavolgbare wijze op elkaar te laten inbeuken, zonder dat daar echt gevolgen aan verbonden werden. Het resultaat was heerlijk over-the-top en wat mij betreft nog altijd één van de leukste gevechtsspellen van het decennium. En zoals dat met succesverhalen gaat, laat een vervolg nooit lang op zich wachten.

Het Mekka voor de DC-fan

De eerste Injustice verwerkte de noodzaak om de superhelden tegen elkaar te laten strijden in een intelligent verhaal vol knipogen naar de comics van DC. Over de verhaalmodus van Injustice 2 houdt men dan ook voorlopig de lippen nog stijf op elkaar. Dat de game weer tjokvol met referenties naar zijn inspiratiebron zal zitten, staat wel buiten kijf. De 2D-levels, met bewegende en interactieve elementen in de achtergrond, lijken wel live-action reïncarnaties van omgevingen uit de comics, terwijl ook de personages en hun animaties realistischer zijn vormgegeven. De manier waarop de vechtersbazen de arena betreden, is telkens trouw aan hun diverse karakters, terwijl de dialogen die ze uitkramen steevast verwijzen naar de DC-lore of zelfs hinten naar het verhaal van de game. Het zorgt ervoor dat nieuwe toevoegingen aan het rooster, zoals Supergirl en Harley Quinn, direct meer zijn dan een veredelde kostuumwissel.

Injustice1

Over de top en dan nog wat hoger

Al snel blijkt dat de heren en dames van Netherrealm Studios weinig veranderd hebben aan het vechtsysteem en waarom zouden ze ook? Injustice was gebruiksvriendelijk en heerlijk over-the-top, en het vervolg trekt die lijn vrolijk verder in dezelfde richting. De speciale moves zijn terug, net als het clash-systeem en de manier waarop elk personage de omgeving naar zijn eigen hand kan zetten. Batman kan zich bijvoorbeeld op atletische wijze afzetten tegen een massieve granieten bol in de achtergrond, terwijl Gorilla Grodd diezelfde bol doodleuk optilt om er vervolgens het gezicht van zijn tegenstander mee te bewerken. Alsof dat nog niet dynamisch genoeg is, kan je de vijand ook nog eens op uiterst pijnlijke wijze naar andere niveaus van de arena meppen. Zo deinst Superman er niet voor terug om Batman dwars door een aanstormende sneltrein te smijten, terwijl hij hem ook vriendelijk had kunnen vragen om de lift te nemen.

Had je meer verwacht? Wij ook, en Netherrealm Studios beantwoordt onze verwachtingen moeiteloos met de onwijs stoere, maar tevens ook compleet van de pot gerukte supermoves. Deze kan je inzetten wanneer een metertje onderaan in beeld gevuld is en doen immens veel schade wanneer je de tegenstander ermee weet te verrassen. Het gevolg is even cartoonesk als cool. Wonder Woman steekt mensen neer met haar zwaard, Superman kaatst zijn vijanden meedogenloos door het wolkendek en Supergirl slingert zichzelf rond de aardbol, om vervolgens van haar momentum gebruik te maken om haar tegenstander in een asteroïdenveld te meppen. Als kers op de taart zet ze hem of haar dan ook nog eens in lichterlaaie met haar laserogen. Nieuwkomer Atrocitus maakt eveneens indruk door zijn tegenstander naar de hel te teleporteren, waar een gehoornde demon hem vol furie tegen een muur spietst. Auwtsch.

Injustice2

Bouw je eigen Batman!

Weinig veranderingen, zeg je? Nou, toch wel. Wie de aankondigingstrailer van Injustice 2 bekeken heeft, weet dat er wel degelijk een nieuw, doorslaggevend element in de game zit. Netherrealm Studios zal dit keer namelijk de nadruk leggen op de verschillende pantsers die de superhelden en slechteriken kunnen aandoen. Elk gevecht verfijnt je ervaring of zal je personages juist een andere richting opsturen. Na de strijd krijg je immers bepaalde items of upgrades, die je dan aan je held mag toevoegen. Zo kan je na verloop van tijd je eigen persoonlijke Batman of Supergirl bouwen, die ook nog eens anders aanvoelt in het heetst van de strijd. Wie bang is dat Netherrealm Studios hier iets teveel creatieve vrijheid neemt met de DC-licentie, kunnen we geruststellen. De outfits zijn steevast gebaseerd op kostuums uit de comic books, zoals de zwart-witte Superman en de demonenversie van Atrocitus.

Voorlopige conclusie

Terwijl het met de bioscoopversies van de DC-personages nog altijd faliekant de verkeerde richting uitgaat – dan denk ik bijvoorbeeld aan het erbarmelijke Suicide Squad van de afgelopen zomer – zit het wat videogames betreft wel goed met de superheldentitaan. Injustice 2 brouwt vrolijk verder op alles wat werkte in het voorgaande deel en voegt daar nu een onvervalst RPG-element aan toe, dat spelers in staat stelt om hun personages te tunen als waren het auto’s in een Need For Speed: Underground remake. Het ziet er allemaal erg mooi uit, met gedetailleerde omgevingen, realistische animaties en heerlijk cartooneske supermoves die het kind in mij elke keer weer op en neer doen springen van plezier. Wat mij betreft, heeft Netherrealm Studios goud in handen met Injustice 2. Ik kan dan ook niet wachten tot het spel in de winkelrekken ligt, zodat ik de volledige versie zelf kan uittesten.