Worms
Review: Worms W.M.D – Worms is voor velen ongetwijfeld een bekende game waar veel herinneringen aan hangen. Voor mij persoonlijk is dat van enkele jaren geleden, wanneer ik naar een kennis van mijn ouders moest en waar ik tegen hun zoon ging spelen, terwijl mijn ouders onder het genot van een kop koffie alles met elkaar bespraken. Als mijn ouders mij dan riepen, zat ik nog verdiept in het spel en speelden we vrolijk verder. Worms is inmiddels al 21 jaar oud en Team 17 viert haar 25ste verjaardag. Dat moet uiteraard gevierd worden met een nieuw deel in de gekende Worms franchise. Ik dook in de nieuwe game die enigszins nostalgische gevoelens opriep, hier is Worms: Weapons of Mass Destruction!

Bekende modi

Direct zodra je de game opstart, word je ingeleid door middel van enkele trainingsmissies. Je kan zelf eventueel nog de knoppen configureren mocht je dat prettig vinden en na enkele trainingsmissies te hebben gespeeld, kan je aan de slag met verschillende speltypes. Je kunt de campagne starten en tegen de computer spelen of natuurlijk de multiplayer zowel off- als online. Deze modi zitten al jaren in de game, dus in dat opzicht is er weinig nieuws onder de zon. Laten we bij het begin beginnen en dat is de singleplayer.

Worms1

Weinig verhaal

In de singleplayer krijg je verschillende missies voorschotelt waarin je simpelweg altijd je vijandelijke team of een bepaald doelwit moet elimineren. Daarmee is eigenlijk alles wel gezegd over de campagne, want veel diepgang qua verhaal biedt het niet. Team 17 kiest er namelijk voor om eventuele details van het verhaal niet tijdens de gameplay aan je te tonen, maar doet dat schriftelijk voorafgaand aan de missie of via korte filmpjes. Eigenlijk zijn het niets meer dan trainingsmissies die opgehemeld zijn tot een campagne en dat is wat spijtig.

Tijdens deze missies kan je naast je hoofdmissie ook enkele zijmissies voltooien om een hogere score te behalen. ‘Voltooi de missie zonder ooit met de Bazooka te hebben geschoten’, is bijvoorbeeld één van deze zijmissies. Dit voegt wel wat extra speelduur aan de campagne toe, maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Bij Worms wil je immers gewoon op redelijk tactische wijze het andere team compleet domineren en je vriend lokaal of online compleet vernederen. Als er dan al een verhaal in zit, mag dat bovendien wel wat meer uitgewerkt worden.

Worms2

De enige ‘geslaagde’ poging in de campagne is het toegevoegde element van de Wanted posters. Deze posters zitten meestal verstopt in de map die jij zult moeten vinden. Wanneer je die gevonden hebt, speel je een extra uitdaging vrij waarin je het tegen een soort van eindbaas op moet nemen. Versla je deze, dan krijg je een item waarmee je je eigen Worms een nieuw tintje kunt geven. Denk hierbij aan helmen en meer cosmetische extra’s. Ook daarmee wordt de speelduur enigszins opgerekt, maar uiteindelijk voegt het niet bijster veel toe.

Worms afmaken met nieuw speelgoed

Zoals bij velen wel bekend is, is de formule die Team 17 al jarenlang hanteert min of meer hetzelfde. Beide spelers (AI en/of menselijk) spelen met een team vol wormen en moeten simpelweg alle vijandelijke wormen via tactische wijze terug de grond (of het water) in sturen. Worms W.M.D verandert weinig aan deze formule en voelt daardoor oud en vertrouwd aan. De basis blijft dus zoals we het kennen, maar Team 17 probeert toch enige poging om het enigszins nieuw aan te laten voelen door nieuwe elementen toe te voegen.

Worms3

Nieuw in deze game voor de franchise zijn bijvoorbeeld de voertuigen. Waar je in de voorgaande Worms games navigeerde door het level met bijvoorbeeld een Ninja Rope of een Jetpack, kan dat nu ook door middel van bijvoorbeeld een tank. Met behulp van deze voertuigen kan je je sneller door het level bewegen wat een tactisch voordeel op kan leveren. De tank kan naast rijden ook nog springen en natuurlijk een salvo afvuren op de wormen die je op je pad treft.

Dit is slechts een voorbeeld, want de game bevat meer dan dat. Zo zijn er helikopters, mechanische pakken en zelfs een auto uit Rocket League (pre-order), waarmee je wormen met een flinke snelheid de lucht in kan lanceren. Naast de voertuigen zijn er ook turrets bijgekomen. Snipers, miniguns en zelfs Dubstepturrets kan je als Worm bemannen tijdens de rondes. Deze voertuigen en turrets zijn tactische elementen die de moeite waard zijn om te gebruiken en het geeft bovendien een draai aan de manier van spelen ten opzichte van eerdere Worms games.

Worms4

Craften en onderdelen verzamelen

In de voorgaande Worms delen kwam het craftsysteem al aan bod, alleen werd je hier op een ietwat onhandige wijze geforceerd met dit element. Had je weinig opties met een bepaalde worm op een specifiek moment? Dan kon je ervoor kiezen om een wapen te bouwen die je dan de volgende ronde tot beschikking zou hebben. Dat is nu verleden tijd, want je kunt nu gewoon craften terwijl de tegenstander bezig is. Kijk in je inventory of je genoeg onderdelen tot je beschikking hebt en vervolgens kan je er een nieuw wapen mee maken. Zodra de tegenstander klaar is met zijn beurt, kan je gelijk je nieuwe wapen gebruiken.

De onderdelen om te craften vind je voornamelijk in gebouwen die je her en der op de maps ziet. In deze gebouwen kun je schuilen, zodat je enigszins beschermd bent tegen het vijandelijk onheil en haar grote arsenaal aan wapens. Tevens vind je hier de onderdelen die je zoekt en daarom kan het naast een schuilplek tevens een hotspot voor wormen zijn. Wie het eerst komt die het eerst maalt en dat kan in de gameplay weer voor hectische situaties zorgen. Belangrijk hierbij is goed anticiperen op wat de vijand doet om hem zo snel mogelijk stof te laten happen.

Worms5

Worms W.M.D voelt oud en vertrouwd aan door de bekende basis, maar de pogingen tot vernieuwingen zijn niet allemaal geslaagd. De singleplayer voelt hierdoor wat simpel aan, mede omdat het verhaal ook totaal niet boeiend is. De nieuwe elementen in de vorm van voertuigen, het craften en meer zijn een aardige toevoeging die voor wat meer dynamiek zorgen. Zeker als je in de multiplayer aan de slag gaat, wat dan ook de kracht van deze nieuwe game is. Kortom, als je Worms W.M.D aanschaft, ga dan gewoon aan de slag in de multiplayer - die volledig instelbaar is - en geniet van een leuke gezellige tijd in een vertrouwde Worms omgeving. Worms W.M.D staat garant voor knotsgekke multiplayer games met je vrienden. Geldt dat ook als je alleen speelt? Nee, helaas niet.

• Oude vertrouwde formule
  • Nieuwe tactische elementen als voertuigen en turrets
  • Multiplayer biedt de echte lol...