Inside
Review: Inside – In 2010 werden we verblijd door de pracht van de indie game Limbo van ontwikkelaar PlayDead. Met zijn griezelige en sfeervolle design, verhaal en monsters werd de game destijds zeer goed ontvangen bij zowel pers als publiek. PlayDead is nadien aan de slag gegaan met Inside en deze game is nu net uit op de PlayStation 4. Slaagt men er wederom in om ons te trakteren op iets grimmigs dat tegelijkertijd prachtig is, net zoals Limbo?

Het verloren jongetje

Voordat je er erg in hebt, zit je al te spelen met de game. Bij de eerste klik op één van je toetsen word je direct in het verhaal gegooid en vinden we onszelf in een verlaten, donker bos. Je speelt hier met een jongetje met zwart haar, een donkerrood shirt met lange mouwen en een zwarte broek die zich langs allerlei gevaren moet manoeuvreren. Al snel leef je met de jongen mee door de vele subtiele details in de game. Al hijgend en met een accelererende hartslag ren je de benen uit je lijf in dit eerste gebied vol waakhonden die je aan stukken willen rijten. Ook kruip je zo dicht mogelijk ineen wanneer je schuilt achter een rots voor de zoeklichten en rondrijdende patrouilles.

Inside1

Schitterende stijl en omgevingen

Deze jongen weet te overleven door de genoemde punten en PlayDead slaagt wederom in haar opzet, doordat het een gelijke ervaring als Limbo weet te bieden. Geen spraak, maar wel uitstekend leveldesign, bijpassende geluiden en spannende achtervolgingsscènes zijn wat de game doet maken. Alle mensen die Limbo hebben gespeeld, herinneren zich ongetwijfeld de grimmige sfeer gepresenteerd in zwart-wit uit die game nog wel. Inside doet net wat anders door het meer een grijs getinte game te maken, waardoor die akelige decors op de achtergrond wederom prima uit de doeken komen.

Inside is dus voornamelijk een grijze wereld, maar wordt soms subtiel onderbroken met enkele contrastkleuren. In enkele gevallen is dat de kleur van bloed die op de muur zit of waarvan enkele spetters een pad vormen die je als speler moet volgen. Daarnaast zet de game je als speler op dezelfde subtiele manier op het juiste pad door bijvoorbeeld een gedimd licht te tonen die net genoeg licht geeft om op een hangend touw te schijnen. De hints zijn altijd subtiel aanwezig, want net zoals Limbo is Inside een puzzel platformer waarin je aangestuurd wordt op het zelf ontdekken van de juiste richting.

Inside2

Mind games

De puzzels worden op een dusdanige manier verbonden met de stijl van de game dat je soms vergeet dat je een puzzel in je avontuur treft. Zo zul je na enige tijd spelen in conflict komen met een wild zwijn. Deze rent op je af en op het eerste gezicht is er geen ontsnapping mogelijk. Waar moet je naar toe? Wat moet je doen? Nog voordat je het door hebt lig je al op de grond door toedoen van het zwijn. Gefocust spelen en goed opletten is het devies, want elke seconde kan er opeens een puzzel, gevaar of een combinatie van beiden opduiken achter een deur. Omdat je zo geconcentreerd bezig bent, word je heerlijk in het spel gezogen. Natuurlijk zal je hier en daar een paar keer doodgaan, maar wanneer je dan alsnog de puzzel oplost, dan geeft dat de juiste hoeveelheid voldoening.

Veel puzzels vereisen echter naast wat denkwerk ook de benodigde spierkracht en dat heb je als klein jongetje natuurlijk niet bij de hand. Inside heeft daarom diverse puzzels waar je met een mind control-helm rondloopt. Je bent namelijk niet alleen op deze wereld. In verschillende scenario’s tref je arbeiders en andere mensen aan die opgesloten zijn. Maar ze hebben allemaal een gemeenschappelijke factor: het zijn gezombificeerde mensen. Ze hangen er maar levenloos bij alsof je op een maandagochtend wakker wordt en weer naar je werk of opleiding moet, na een heerlijk weekend.

Inside3

Jij zet je helm op en plots staan ze rechtop. Door middel van impulsen kun je deze gezombificeerde mensen nu besturen en inzetten om puzzels op te lossen. De besturing van de game is net zoals in Limbo erg makkelijk, want springen doe je met het kruisje en een actie uitvoeren met het rondje. Lopen doe je met de analoge sticks van de controller en op eenzelfde wijze kan je ook de hersenloze mensen op pad sturen, waardoor dit erg vertrouwd aanvoelt. Jij bent het brein en zij zijn de kracht. Met gebundelde krachten kan je vervolgens een interessante variatie aan puzzels oplossen om zo steeds verder in het geheimzinnige verhaal verdiept te raken.

Intrigerend, duister verhaal

Geheimzinnig, intrigerend, apart, briljant. Elke speler die Inside speelt heeft ongetwijfeld een ander woord voor het verhaal, want het staat voor ontzettend veel interpretaties open. Je begint als jongetje namelijk in dat verlaten, enge bos en naarmate je steeds verder komt, infiltreer je een stad en onderzoek je de verschillende locaties. Kantoren, opslagruimtes, de diepste krochten in dat duistere water. Noem het maar op. Het verhaal brengt je op zoveel locaties, maar een hele uitleg krijg je niet bij het verhaal.

Inside4

Jij, als speler zijnde, hebt als enige in de wereld een vrije wil. Althans, daar lijkt het op. Door de mind control-helm bestuur je jouw wereld en lijk je de beste kaarten in je hand te hebben ten opzichte van de onderdrukkende leiders die in deze vreemde stad werken. Zij maken de rest van de mensheid tot slaven. Wat gebeurt er met deze slaven en wie ben je zelf? Ben je een mislukt experiment dat nog wel over een eigen wilskracht beschikt? Of ben je het cruciale onderdeel om deze wereld te veranderen? Het verhaal van het jongetje en de omliggende wereld blijft opmerkelijk grotendeels in mist gehuld wat zowel de kracht als de zwakte van de game is.

Je moet enerzijds namelijk heel goed opletten op de omgevingen en de scenario’s, wil je iets snappen van de verhaallijn. Een gemist moment kan er zomaar voor zorgen dat je het verhaal in mindere mate begrijpt. Ik ga in ieder geval voor het glas dat halfvol is en kies ervoor om te zeggen dat er in Inside wel degelijk een boeiend verhaal schuilt. Een verhaal dat een ‘normaal’ einde heeft en een alternatief, geheim einde (Dat overigens ontzettend goed is). Deze is vrij te spelen wanneer je alle geheimzinnige, lichtgevende ballen hebt vernietigd die door het avontuur verspreid zijn.

Inside

PlayDead borduurt voort op de ijzersterke basis die zij leverden met Limbo en stapt daar misschien zelfs overheen. Dankzij de sfeervolle combinatie van de grijze wereld en puzzels, wil je niets liever dan het verhaal ontdekken. Een verhaal dat door iedereen anders geïnterpreteerd kan worden, maar desalniettemin je zeker, gezien de relatief korte duur, geboeid zal houden tot het einde. De puzzels zijn ietsje makkelijker dan die uit Limbo, maar vereisen evengoed je volle aandacht of je legt het loodje. De ontwikkelaar flikt het in ieder geval weer om een pareltje af te leveren. Een grijze parel met een schittering van vele puzzels, een boeiend verhaal en wederom indrukwekkende stijl.

• Levendig personage
  • Fascinerende stijl en achtergronden
  • Een duister en boeiend verhaal...