Special: Grafische vergelijking PES 2016 en PES 2017 – Er zijn zat franchises waarvoor ieder jaar weer een nieuwe game uitkomt. Iedere keer wanneer dit gebeurt lijkt de gamewereld te worden verdeeld in twee kampen, namelijk zij die zonder te twijfelen het vervolgdeel op de releasedatum halen en zij die ieder jaar weer opnieuw moeten worden overtuigd of het nieuwste deel wel een aankoop waardig is. Een voorbeeld van deze franchises is Pro Evolution Soccer, beter bekend als PES. In deze special nemen we jullie mee in een grafische vergelijking tussen het vorige deel en het aanstaande deel dat op 15 september te verkrijgen zal zijn.

Het veld


Het eerste wat opvalt bij PES 2017 ten opzichte van het voorgaande deel, is dat de kleuren een stuk fletser zijn. Daarnaast zien we wat meer verfijning in het daadwerkelijke veld en zijn de schaduwen van de spelers minder hard. Al met al is er over het contrast van de kleuren vanop een afstand niet veel te melden; laten we daarom maar eens een stapje dichterbij gaan kijken.

Van het ene uiterste, duiken we direct in het andere. Op het verschil van de voetbalschoenen en de voetbal na, vallen er nog wel enkele andere dingen op. Ook hier valt duidelijk te zien dat het contrast in PES 2017 hoger ligt dan in 2016 en er zit aardig wat meer detail in de grassprieten. De schaduw van de bal drukt in het nieuwste deel ook hier wat minder hard op het veld, waardoor het nieuwste deel direct een stuk natuurlijker oogt dan zijn voorganger.

Dynamiek

Zoals in voorgaande items omtrent PES 2017 al is verteld, is Konami sinds vorig jaar druk bezig geweest met onder andere ‘Natural Player Movement’. Dit houdt in dat de spelers in het vervolg een stuk dynamischer en natuurlijker aanvoelen. Met enkele vergelijkingen uit de game proberen we ook het verschil in dynamiek ten opzichte van PES 2016 aan jullie uit te leggen.

Allereerst kijken we vanuit een stilstaand fragment uit beide games. Wat hierin opvalt, is dat de afbeelding uit PES 2017 een stuk dynamischer oogt door de licht geblurde achtergrond, de waarschijnlijke beweging van het reclamebord en de lensflare rechtsboven in de afbeelding. Daarnaast straalt de speler – Antoine Griezmann – meer uit doordat zijn armen niet ‘gewoon’ langs het lichaam hangen.

Aan het begin van dit stuk had ik het al over de zogenaamde ‘Natural Player Movement’ en de focus die hier het afgelopen jaar op heeft gezeten. De afbeelding hierboven is hier een heel mooi voorbeeld van. Beide afbeeldingen zijn op exact hetzelfde moment vastgelegd, maar wat hier heel mooi opvalt, is het tweede been dat in PES 2017 nog geen contact maakt met het grasveld, waar deze in PES 2016 vrijwel continu met de grond staat vastgenageld bij een corner. Het zijn de kleine details die vaak het grootste verschil kunnen maken in dergelijke situaties.

Vanuit dit perspectief wil ik de focus wat meer verleggen op het algemene beeld van Lionel Messi. In het gezicht van ‘The Messiah’ valt een stuk meer detail te zien ten opzichte van de linkervariant. Een dingetje dat natuurlijk direct opvalt is dat deze Messi nog niet de metamorfose heeft ondergaan, zoals hij dat in het hedendaagse leven wel heeft. We weten het allemaal van zijn nieuwe blonde look en we verwachten dan ook van Konami dat deze verandering nog zal worden toegepast in de uiteindelijke game.

Player faces

Dan nu het punt waarop de laatste jaren in zowel PES als FIFA ontzettend wordt gehamerd, namelijk de gezichten van de spelers. Wanneer er iedere keer weer werd verteld dat het nieuwste deel nog realistischer zal zijn dan het vorige, dan willen we dit naast de gameplay-elementen ook terugzien in de details van de spelers. Op alle afbeeldingen die hierboven zijn gebruikt, valt duidelijk te zien om welke speler het gaat, laten we daar heel duidelijk over zijn. De grote vraag is straks natuurlijk in hoeverre dit van toepassing zal zijn op de overige teams in de game, alsook de teams en spelersnamen waar Konami geen licenties voor heeft.

Dan zoomen we ook nog even in op de daadwerkelijke hoofden van de spelers. Hierboven zien we de duidelijke gezichtscontouren van niemand minder dan Jérôme Boateng en in mijn ogen is het verschil tussen links en rechts uitzonderlijk groot. Voor mijn gevoel ziet het linkergezicht er uit alsof er een plakplaatje scheef op de rest van het hoofd is geplakt, waarbij de rechterafbeelding toch een stuk realistischer oogt en daadwerkelijk de uitstraling van Jérôme Boateng heeft.

Het gezicht is natuurlijk niet het enige element dat een speler zijn identiteit geeft, vandaar dat we ook even een kijkje nemen naar de zijkant van het gezicht. Hiervoor staat Paul Pogba in dit geval model en ook hier zijn de verschillen duidelijk zichtbaar ten opzichte van een jaar geleden, en dan duid ik niet eens op de diversiteit tussen beide kapsels. Voor mijn gevoel is de linker Pogba alleen te herkennen aan zijn ludieke kapsel, maar verder dan dat zijn z’n gezichtscontouren vrij algemeen. Op de nieuwste variant kan je duidelijk zien dat er is gespeeld met de plaatsing van zowel de oren en de neus, alsook de lippen en de kin. Nu ben ik zelf geen plastisch chirurg van beroep, maar de moeite die Konami dit jaar heeft gestoken in de details van de spelers heeft in mijn ogen zeker zijn vruchten afgeworpen.

Algemene conclusie

In deze special zijn nu enkele verschillende grafische gebieden van PES 2017 aan bod gekomen ten opzichte van PES 2016. We hebben een kijkje genomen van een afstandje, alsook gericht ingezoomd op de details. Er wordt altijd wel geroepen: “Waarom zou je in godsnaam ieder jaar vrijwel dezelfde game kopen?” Terwijl er toch duidelijke, grafische verschillen zijn gemaakt in een jaar tijd. Tezamen met alle nieuwe features die ik in een voorgaande special heb behandeld, zit er absoluut potentie in dit nieuwe PES deel. Nou is mijn mening die hierboven is gegeven er maar eentje, maar ik blijf hiernaast nog steeds zeer benieuwd naar hoe jullie er dit jaar tegenaan kijken.