Battlefield1
Gespeeld: Battlefield 1 – Steeds meer shooters hebben historie de rug toegekeerd en kiezen ervoor om een moderne/futuristische setting te hanteren. Denk hierbij aan Call of Duty de afgelopen jaren en in mindere mate ook Battlefield. DICE kiest er dit keer echter voor om terug te gaan naar een tijdperk waarover de jongere generaties nauwelijks nog iets weten. De Eerste Wereldoorlog was net zoals de Tweede Wereldoorlog een vreselijke gebeurtenis, maar als we kijken naar games is het een zelden gebruikt onderwerp. De beta is inmiddels geruime tijd aan de gang en de spelers hebben elkaar aan flarden kunnen schieten tussen de zandstormen door in de woestijn. Wat vinden wij van Battlefield 1 tot dusver na het uitgebreid spelen van de beta?

Oud en vertrouwd op een slagveld soldaatje spelen

Bij Battlefield horen grootschalige veldslagen waar zowel voertuigen als soldaten het tegen elkaar opnemen en in Battlefield 1 is dat niet veel anders. Nog steeds is het mogelijk om in een lobby van 64 mensen in de iconische Conquest modus elkaar te lijf te gaan en tijdens de beta is dat op een woestijnachtige map, namelijk Sinaï Desert. Daarnaast is de wat rustigere modus Rush ook aanwezig, zodat we de gameplay goed hebben kunnen ervaren ondanks dat het slechts een gedeelte van de uiteindelijke game is.

BF11

Simpel wapentuig

De kern is dus nog steeds hetzelfde in Battlefield 1, maar het verschil zit met name in de setting en dus het daarbij horende wapenarsenaal. De Eerste Wereldoorlog werd niet met geavanceerd wapentuig gestreden, maar met de simpele wapens. Geen M16 assault rifles, maar één van de allereerste automatische geweren, zoals de MP 18. Daarnaast kan je ook niet je wapens helemaal bewerken met verschillende attachments, want ook dat is allemaal vrij beperkt. De variatie in de game op dit vlak zit hem dan ook in de wapen varianten die beschikbaar zijn. Zo heeft de MP 18 een Experimental, Artillery en een Trench variant en elke versie heeft logischerwijs een andere functie.

Ook de voertuigen zijn lang niet zo geavanceerd ten opzichte van het modernere materiaal in eerdere delen. Rondvliegen in F16’s is er dus niet bij en daarom zetel je eerder in een vliegtuig dat doet denken aan de wereldberoemde Rode Baron. Voor tanks is het idem dito. Je rijdt rond in een Mark V tank die bij wijze van amper bij elkaar gehouden wordt in verhouding met de tanks van tegenwoordig. Toch zijn juist de voertuigen erg belangrijk, want deze zijn door de beperkte wapens ook moeilijker om uit te schakelen en bieden een groter tactisch voordeel dan voorheen. Oh en laten we de paarden niet vergeten. Want wat is er nu leuker dan op een paard zitten en met je sabel in de aanslag op een vijand afstormen?

Classes

Battlefield 1 hanteert ook opnieuw het Class systeem waar je kunt kiezen uit Assault, Medic, Support en Marksman. Deze namen spreken voor zich, maar mocht je tijdens het spelen een wapen van de grond oppikken, dan pak je niet alleen dat wapen, maar gelijk de gehele class. Was je aanvankelijk een Medic en besluit je om een light machinegun op te rapen? Dan word je automatisch een Support speler. Naast deze classes zagen we dat er in de woestijn ook enkele andere wapens verstopt waren die ook een class op zich zijn. Iconische wapens uit de Eerste Wereldoorlog kunnen niet ontbreken en zo kan je bijvoorbeeld ook een vlammenwerper oppakken. Dit beperkt je wel in je bewegingsvrijheid qua snelheid, maar het pantser dat je erbij krijgt beschermt je weer beter.

BF12

Wanneer je als paardrijder spawnt (en dus niet tijdens je leven op een paard klimt), heb je ook meer voordeel. Net als de vlammenwerper krijg je een pantser, een sabel en een lever-action rifle die in twee schoten de vijand aan stukken schiet. Vaak komen deze unieke wapens of ‘classes’ met een pantser, maar er zijn ook een aantal uitzonderingen. Piloten van vliegtuigen en bestuurders van tanks krijgen dit dan weer niet. Tot slot moeten we de anti-tank sniper rifle niet vergeten, welke eveneens op de Sinaï Desert map verstopt is. Je wil natuurlijk niet helemaal kansloos zijn tegenover voertuigen en voor de echt zwaar bepantserde voertuigen heb je dus dit sluipschuttersgeweer die hier in korte tijd metten mee kan maken.

Grafische pracht, maar veel bugs en fouten

Laten we er geen doekjes om winden, de Battlefield 1 beta – afgaande op de speelruimte – ziet er schitterend uit met haar zandstormen, pittoreske dorpje en omgevingen. Wapens zien er authentiek uit en klinken dito, maar we moeten wel eerlijk blijven en stellen dat de beta aantoonde dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Natuurlijk is deze beta primair bedoeld om dergelijke fouten te ontdekken en eruit te kunnen filteren, maar alsnog vielen de diverse knullige foutjes op. Een goed voorbeeld daarvan is dat wanneer je met je squad in een licht gepantserde auto naar een doel aan het rijden bent, dat de auto dan plots volledig onder je kont verdwijnt.

Ook kwamen onzichtbare wapens voor, textures die te laat inladen, te zware buidels die als een veertje om soldaten heen slingeren, rare animaties en meer. Zoals al gezegd, het betreft hier de beta en dat is het moment om alle foutjes te ontdekken, maar in dat opzicht is er nog best veel te doen en met een release over anderhalve maand is het hopen dat DICE al deze kleine oneffenheden weg weet te poetsen. Aan de andere kant zal de beta wellicht een wat oudere build zijn en is men al aardig op weg om het te polijsten.

BF13

Server issues

De servers die DICE beschikbaar heeft gesteld voor de Battlefield 1 beta zijn tevens een verhaal apart. Als je gelijk op dag één (nog voor de officiële start) in de beta bent gedoken, dan zal je wellicht gemerkt hebben dat het verbinden prima ging. Naarmate de beta open werd gesteld voor meer spelers en dus de toestroom flink opliep, ging het geregeld fout met meldingen als dat je de verbinding was kwijtgeraakt. Nu is dit altijd een gevoelig onderdeel en eveneens is een beta hier voor bedoeld, maar het stemt ons toch wat zorgelijk over hoe de launch straks gaat verlopen met wellicht nog meer spelers. Ook het doorschakelen naar nieuwe matches verliep nog niet al te soepel, waarbij het geregeld voorkwam dat we zaten te wachten om er vervolgens achter te komen dat de volgende match al even bezig was.

Spelen met je squad/vrienden

Een ander punt wat we nog even willen aanhalen is de nieuwe manier van samenspelen. Niet langer hoef je een groep spelers te vinden via de lobby’s, want dit gaat via de party chat. Als jij met vier anderen in een party zit, dan hoef je elkaar in-game niet nog eens apart te joinen. Zodra de leider op zoek gaat naar een game, krijgen andere party chat leden een melding dat er een partij voor hen gevonden is. Dat klinkt ingenieus en handig en dat is het ook, zij het niet dat er ook een nadeel aan kleeft. Als je party chat uit meer dan vijf leden bestaat, dan kan het voorkomen dat als de overige party chat leden in een match terechtkomen, dat je te midden van de strijd een melding krijgt dat er een lobby beschikbaar is. Als je hierdoor vervolgens de dood vindt, dan is dat natuurlijk knap frustrerend. Het idee is goed, de uitwerking nog niet helemaal.

BF14

Concluderend

Battlefield 1 speelt ontzettend goed weg en de kern van de game staat als een huis. Gecombineerd met de grafische pracht waar Battlefield toch wel om bekend staat, is het over het algemeen dik in orde met de game. We hebben het hier wel over een beta en dat is wel te merken vanwege de vele foutjes die nog aanwezig zijn in de game. Van textures die niet laden tot voertuigen die compleet verdwijnen tijdens het rijden. Er moet dus nog wel het een en ander gebeuren wil DICE de game perfect afleveren op de dag van release. Ook over de servers zijn we nog wat bezorgd, want dat verliep ook lang niet altijd vlekkeloos. Desalniettemin hebben we wel veel plezier gehad en het is hopen dat DICE deze punten naar het verleden kan sturen zodra de game in de winkels ligt.