DLC Special: Fallout 4 – Nuka-World – Fallout 4 kwam iets minder dan een jaar geleden uit en bleek overweldigende prestaties te scoren in reviews en de verkoopcijfers logen er ook niet om. Dit resulteerde in een prijsstijging van de Season Pass in februari, die van €29,99 naar €49,99 ging, met als gevolg meer content! Bij Bethesda werd besloten dat slechts drie uitbreidingen bij lange na niet genoeg was voor een daverend succes als Fallout 4 en ze deden er gewoon nog een schepje bovenop met nóg eens drie uitbreidingen. Daar waar twee hiervan zich focuste op het bouwen van je settlements (en zelfs een heuse Vault!), is de derde – en helaas laatste – uitbreiding van een heel ander kaliber. Deze neemt je namelijk mee naar de ‘happiest place on earth’; Nuka-World.
Toch niet zo happy?
Maar eenmaal aangekomen blijkt het tegendeel waar. Het in verval geraakte park biedt onderdak aan verscheidene groepen Raiders, een overdaad aan Feral Ghouls en robots die op oorlogspad zijn. Je krijgt dan ook allesbehalve een warm onthaal wanneer je voet zet in Nuka-World, zeker wanneer blijkt dat ‘The Gauntlet’ allesbehalve een gezellige familieattractie is. Wanneer je ternauwernood met je leven ontkomt, blijkt dat Nuka-World nog meer problemen heeft dan in het eerste opzicht duidelijk werd. Er is nogal een machtsstrijd aan de gang tussen de Raiders – die allen een andere manier van denken hebben – en laat het toeval nu zo zijn dat jij de aangewezen persoon bent om een einde te maken aan dit dilemma.
Mafia III in Fallout 4 – een opwarmertje
Voordat je het weet ben je de Overboss van Nuka-World en dit brengt een hele hoop verantwoordelijkheden met zich mee. Je bent een soort van maffiabaas die stukken grond moet verdelen onder de Raider bendes. Dit doe je door een gedeelte van het park te ontdoen van gespuis die je zonder na te denken aanvallen en een vlag uithangen met het logo van een specifieke gang. Geef je de één meer dan de ander, dan zullen ze gaan klagen en als je hier geen gehoor aan geeft, zal het al snel van kwaad naar erger gaan. Je kan er echter ook voor kiezen om een totaal andere weg in te slaan, namelijk door iedereen gewoon neer te maaien die zeurt. Je bent nu per slot van rekening een Raider, toch?
Maar laten we er vanuit gaan dat jij, als leider van alle bendes in Nuka-World, de Raiders in de juiste richting wilt sturen. Even afgezien van het feit dat er slaven rondlopen met een explosieve ketting om hun nek, is het leventje wat je nu lijdt zo gek nog niet. Je hebt je eigen suite in een restaurant wat een groot gedeelte van de main hub overziet en zodra je het park hebt ‘opgeruimd’, heb je er alleen maar voordelen van. Als je het spelletje met ze meespeelt, krijg je ook nog eens extra quests. Helaas zijn de quests niet enorm gevarieerd en beperken ze zich vaak tot het vinden/brengen van iets, met weinig diepgang in de achterliggende reden.
De wereld krijgt weer kleur
In ieder geval is Nuka-World wel een verademing van de doodse leegte die we gewend zijn van de Commonwealth. Het pretpark is leuk aangekleed en je komt her en der ook nog een andere (kleine) factie of persoon tegen die weer eigen quests te bieden heeft. Hiervoor word je soms buiten het pretpark gestuurd, waar je ook weer een ander soort (nieuwe) vijanden tegen kunt komen. Ook kun je te allen tijde terug naar de Commonwealth (of The Island) als je dit zou willen. Tegen het einde van de Nuka-World quest line moet dit zelfs, maar de reden waarom zullen we in verband met spoilers even achterwege laten.
Wijk niet af van de rode draad
Ondanks dat je als de baas van Nuka-World veel vrijheid hebt, wordt de manier van werken je wel enorm opgedrongen en zijn bepaalde quests pas beschikbaar wanneer het spel dit toelaat. Nu is dit normaal niet zo’n probleem, maar als je houdt van ontdekken en oplossen heb je al voordat de tweede quest begint een energiecentrale gevonden en leg je al snel de connectie tussen ‘Power Plant’ en ‘geen stroom in Nuka-World’. Maar nee, deze quest komt pas later dus al die dingen die je niet kan doen, omdat er geen stroom is, kan je nog steeds niet doen, omdat de quest niet beschikbaar is. Voorbeelden hiervan zijn het activeren van Red Rocket (de enige settlement nabij Nuka-World) en liften waarmee je goede loot kunt bemachtigen.
Ook voelen bepaalde quests niet ‘af’. Zo moet je voor één van de quests 35 Star Cores zoeken. Je kunt de quest echter al afsluiten na 20 Cores. Bij ‘Miscellaneous’ blijft deze quest dan wel actief, maar het verschil is echter dat het nu niet meer aangeeft waar de Star Cores zich bevinden en dus ben je op zoek naar een naald in de hooiberg. Nuka-World zit vol met ‘collectable’ quests, maar gelukkig geven die wel voldoende info om ze te vinden zonder waymarker. Ook is de map van Nuka-World niet al te groot, maar toch krijgen we het gevoel dat er niet goed is nagedacht over de flow van de quests en dat is jammer.
Conclusie
Nuka-World is de laatste DLC voor Fallout 4 en weet de lijn netjes af te sluiten. Op een paar aandachtspuntjes na, die vooral te maken hebben met de inhoud van de quests, weet Nuka-World toch punten te scoren voor sfeer. De iconische Nuka Cola stijl waarin het pretpark is gebouwd, met de verschillende thema’s binnenin het park zelf, weten veel goed te maken. De wereld buiten Nuka-World zelf voelt een beetje leeg aan, maar gelukkig hoef je hier niet vaak te komen. Het pretpark zelf is natuurlijk waar alles om draait. Het voltooien van quests en vermoorden van robots geeft je ook nieuwigheden die je kan gebruiken als je bijvoorbeeld de Automatron DLC bezit (nieuwe onderdelen voor je robot). Wat leuk dat de ‘oude’ uitbreidingen niet vergeten worden!
doodse leegte van de commonwealth? het was in mijn ogen veelste ligt en kleurrijk niet dark genoeg zoals vorgaande delen
ik vind nuka world een leuke dlc die flink wat toe voegt. maar ik krijg een gevoel dat ze of afgeraffeld hebben vanwege achterlijke deadlines (of die wel of niet hun schuld zijn weet ik niet) of dat ze gewoon niet aan quality testing hebben gedaan. er zijn volgens mij beta’s op alle platforms gedaan en niemand merkte de geluidsglitch die je bij de handmade rifle krijgt ? wat overigens ook gelijk het beste automatische geweer in het spel is. en eindelijk COMPENSATORS DIE BIJ DE STIJL VAN DE GUN PASSEN!!!!!!!!!
bethesda mag nog wel wat dingen doen vind ik. zoals bijv op een of andere manier een vendor neerzetten in de commonwealth die de ammo voor dlc wapens verkoopt. en de flow is niet goed nee. er worden ook bij quests, dingen door je strot gedouwd die je misschien niet wil doen. ik wil helemaal niet met raiders de commonwealth aanvallen. maar als ik de quest doe waarbij je nuka world raider vrij maakt, loop je de meeste quests mis.
@86.87.177..xxx: ja man!!!! binnen vijf minuten van het aankomen op far harbor vond ik dat al een beter “spel” dan de hoofdgame.
en de commonwealth is niet leeg. je kan verdorie geen stap zetten zonder een of ander vuurgevecht te horen, vijand tegen te komen of iets te vinden. qua dichtheid vond ik skyrim perfect.
@Peter01: Die geluidsglitch ja, ben ik vergeten te melden. Had ik ook af en toe last van, maar dacht eigenlijk dat mijn PS4 het aann het begeven was.
Overigens heb ik het met leegte niet over de dichtheid van de vijanden, die zijn er zat. Probleem is meer de rinse repeat aankleding van de wereld die heel saai wordt na een tijdje.
@Sensu: idd. en echt weinig echte uniques en in plaats daarvan krijgen we legendaries. veel uniques zijn gewoon legendaries met een naam. iets waar ik me ook groen en geel aan erger is dat de compensators voor elk geweer pcies hetzelfde zijn. en lelijk!!!!!!!! maja, ik ben ook niet moeders mooiste en ik functioneer ook lol. misschien kan daar een mod voor komen. weet jij wanneer de eerste patch voor nuka world komt ? de eerste grote dan en niet die ene die de monorail fixt.
@Peter01: Nope, zit hierover zelf ook in het duister. En dacht, wederom, dat die monorail mijn PS4 was die het aan het begeven was. Schijnbaar gewoon ook een bug, daar liep mijn game ineens vast al meteen in het begin :’)
@Sensu: ik heb heel nuka world uitgespeeld zonder die hele monorail te zien lol. ik vind het wel leuk dat je nou ook slecht kan zijn, ook al is dat niet mijn ding, maar dit is ook niet wat veel old school fallout fans wilden. velen van ons wilden grijze gebieden. en dit is nog steeds zo zwart wit als maar kan. je staat alleen aan de andere kant van zwart wit.
in de hoofd game kan je niet echt slecht spelen. afhangend van hoe je tegen het instituut aan kijkt, maar er is wel degelijk een logisch argument te maken dat ze goed kunnen zijn voor de wereld van fallout.
ik snap alleen nog steeds niet waarom ze perse mensen ontvoeren en vervangen. me punt is dat je je hoogstens als een eikel kan gedragen.