Black-Ops-3-DLC-4-Release-Date-Salvation-
DLC Special: Call of Duty: Black Ops III – Salvation –
Over minder dan twee maanden verschijnt alweer Call of Duty: Infinite Warfare samen met Call of Duty 4: Modern Warfare Remastered. Wat betreft Call of Duty: Black Ops III hebben we echter nog een laatste uitbreiding tegoed. Deze DLC heet Salvation en is inmiddels verschenen. Zoals altijd zijn we hier weer ingedoken en in deze DLC Special vertellen we je of dit een waardige afsluiter is.

Moet het nog?

Zoals altijd bevat ook deze DLC weer vier multiplayer maps en één hoofdstuk voor de Zombies modus, wat dus tevens het laatste is. Daar hoort natuurlijk het gebruikelijke voorstelrondje bij en daarbij beginnen we eerst met de vier maps voor de multiplayer. Te beginnen met Rupture, een remake van de klassieke map ‘Outskirts’ uit Call of Duty: World at War. Hier bevecht je elkaar in een inmiddels futuristisch ogende en verlaten militaire basis. Gelijk wanneer je hier het veld in knalt, zul je snel tegen één van de verschillende mechs aanlopen waar je in kunt stappen.

call-of-duty-black-ops-iii-dlc-4-screen-rupture-ps4-us-23aug16

Of men hier met een schuin oog gekeken heeft naar de shooter Titanfall weten we niet, maar deze mechs vormen een slecht aftreksels van de zojuist genoemde shooter. Ga je deze map spelen, dan is het raadzaam om je uitrusting zo aan te passen, dat je explosieven bij je hebt om de wandelende mechs met soldaat en al uit te schakelen. Rupture voelt ruim aan qua opzet en de aanwezige gebouwen bieden hier de mogelijkheid om je in te verschuilen. Vooral handig wanneer je achterna gezeten wordt door iemand die een mech bestuurt. Persoonlijk vind ik dat dit laatste enigszins afbreuk doet aan de spelervaring. Tijdens de potjes die ik hier speelde, kwam het namelijk regelmatig voor dat tegenstanders zich daardoor continu gingen verschuilen.

Picknicken en vechten in een middeleeuws kasteel

De volgende map, Micro, is een gigantische picknicktafel die dient als slagveld. Je loopt hier tussen de uitvergrote hamburgers, flessen frisdrank en pizzadozen je een ongeluk te knallen. Qua opzet biedt deze map wel genoeg verrassingselementen vanwege de vele doorgangen die er zijn. Het is echter maar net de vraag of de stijl waaruit deze map is opgetrokken je aanspreekt. Voel je je meer thuis in een wat ‘serieuzere omgeving’, dan zal je Micro wellicht vaak overslaan. Grappig detail is hier wel dat je je kan verstoppen in één van de verschillende pitten van een gasfornuis. Van daaruit kan je nietsvermoedende tegenstanders verrassen wanneer zij denken dat in dit gedeelte van de map de kust veilig is.

maxresdefault

Citadel, een middeleeuws en verlaten kasteel, is de derde map om aan je voor te stellen. Hier heb je een grote open ruimte met een gebouw waar je in kan en tussen het kasteel heb je nog een gracht waar je in kan duiken om je vijanden van onderen te verrassen. Het binnengedeelte van deze burcht oogt sfeervol, mede door de mooie belichting. De sfeer wordt verder versterkt door de harnassen van gevallen reuzensoldaten die je her en der verspreid ziet liggen. Citadel voelt ruim aan qua opzet en juist door de stijl waaruit deze map is opgetrokken, oogt hij allesbehalve saai. De map is verder niet egaal en bevat enkele lagen met onder andere een hoger gelegen toren van waaruit je een brug kunt overzien waar vaak tegenstanders op te vinden zijn.

Cowboytje spelen

Met Outlaw, een nieuwe variant in western-stijl van de favoriete map Standoff uit Call of Duty: Black Ops II, komen we uit bij de vierde en tevens laatste map. Outlaw is een middelgrote map en hier heb je gegarandeerd veel confrontaties met vijanden op meerdere plaatsen. Daar zorgen ook de vele sluiproutes en strategische posities voor die je in kan nemen. De lange straat in het midden is hier een prooi voor snipers die geduldig wachten tot ze je in het vizier hebben. Lang op dezelfde plek blijven, is hier echter geen optie, daar je door de eerder genoemde sluiproutes een grote kans hebt om langs achter aangevallen te worden.

call-of-duty-black-ops-iii-dlc-4-screen-outlaw-ps4-us-23aug16

Wederom de publiekstrekker…

…is het laatste hoofdstuk voor de Zombies modus genaamd Revelations. In Revelations krijgt het verhaal rond de vier personages Richtofen, Dempsey, Takeo en Nikolai een waardig einde. Hier komen ze eindelijk oog in oog te staan met de mysterieuze Dr. Monty. In een confrontatie met het eeuwenoude kwaad, aangewakkerd door de ‘Shadowman’, moeten onze helden het voor de laatste keer opnemen tegen onder andere hordes aan zombies. Dit is hun laatste kans om de strijd te winnen om zo hun onsterfelijke zielen nog te kunnen redden.

In Revelations kan je letterlijk een hoop kanten op. De wereld is, nadat het kwaad zich hier genesteld heeft, gefragmenteerd en je hebt hier verschillende mogelijkheden om naar andere gedeeltes van de map te teleporteren. Voor liefhebbers van de Zombiesmodus is dit een waar feest van herkenning. In Revelations zijn namelijk gedeeltes van bekende maps uit onder andere World at War, Black Ops en Black Ops II verwerkt. Zo heb je hier omgevingen die je kan herkennen uit de maps ‘Nacht der Untoten’ en ‘Verruckt’ uit Call of Duty: World at War.

black-ops-3-salvation-dlc-revela

Van Black Ops zul je onder andere gedeeltes herkennen van de maps ‘Kino der Toten’ en ‘Shangri-La’. Black Ops II doet ook een duit in het zakje met stukken die af te leiden zijn van de maps ‘Mob of the Dead’ en ‘Origins’. De wijze waarop deze herkenbare gedeeltes in elkaar overgaan, maakt dat Revelations je een nostalgisch gevoel meegeeft. Daarnaast zijn er nog een aantal toffe wapens die je kan gebruiken én die je mogelijk ook zult herkennen. Zo heb je onder andere de M1927, de tommygun uit Call of Duty: Black Ops II, alsook de Thundergun uit de eerste Black Ops die terugkeert.

Li’l Arnie is eveneens het vermelden waard, dit potje met als inhoud een octopus kon je eerder ook gebruiken in ‘Shadows of Evil’. Maak je hem open, dan kan je die octopus ergens naartoe gooien, waarop alle aanwezige zombies daar naartoe zullen gaan. Zo heb je even de tijd om er zoveel mogelijk af te knallen, heel handig dus. Dit is natuurlijk lang niet alles, maar het kost teveel tekst en uitleg om meer unieke wapens en items op te noemen die je kan gebruiken. Bovendien haalt dat de verrassing ook enigszins weg en daarom laten we dit verder aan jullie om zelf te ontdekken. Hetzelfde geldt hier voor de aanwezige vijanden en easter-eggs die je kan vinden.

Zombies

Conclusie

Salvation is, wat betreft de multiplayer maps, een degelijke, maar geen spetterende afsluiter geworden. Micro en Rupture zijn wat mij betreft daar met name het voorbeeld van. Outlaw en Citadel komen dan weer wat beter uit de verf, al is dit natuurlijk ook enigszins persoonlijk ingegeven. De echte ster van de show is in dit geval Revelations, het afsluitende hoofdstuk van de Zombies saga. Voor een ieder die fan is van het spelen van de Zombies modus in Call of Duty: Black Ops III is dit gewoon verplichte kost. Al was het maar vanwege de voelbare nostalgie en de verschillende verwijzingen naar eerdere maps uit de Zombies modus van Treyarch.