Review Split/Second – Vliegende helikopters, instortende gebouwen en explosies overal. Op het eerste gezicht zou je denken als je dit leest dat Split/Second om een First Person Shooter gaat. Maar niets is minder waar, Split/Second is namelijk de nieuwe arcade race-game van Warner Bros Inc. De ontwikkelaar probeert het racen over een geheel andere boeg te gooien en of dit goed uitpakt, dat lees je in onze review.

Hey mom, I’m on TV!

Ditmaal geen standaard verhaal van dat je je auto kwijt bent en dat je jezelf weer naar de top moet racen. Split/Second is namelijk een fictieve TV-show op een fictieve TV-zender genaamd BRTV. Jij bent een deelnemer in dit programma en het is de bedoeling om het elke aflevering te overleven. De game is namelijk opgebouwd uit in totaal twaalf afleveringen. Deze zijn dan weer ingedeeld in 4 á 6 races. Je krijgt in het begin de keuze uit maar een paar auto´s.

In het begin wordt het spel duidelijk uitgelegd, je komt terecht in een willekeurige auto op een parcours. Hier leggen ze uiteraard de besturing uit en hoe je gebruik maakt van een zogenaamde Power Plays. Met een Power Play is het mogelijk om je tegenstanders uit te schakelen. Je kunt een Power Play gebruiken door eerst je zogenaamde Power Play meter te vullen.

Power Plays

Je kunt de Power Play meter vullen door te driften, draften en door jumps. Je zult de meeste tijd de meter vullen door te driften omdat de game vol zit met bochten. Draften betekent dat je achter de tegenstander blijft rijden, hierdoor zal je Power Play meter langzaam vullen. Ook door over een jump te rijden zal de Power Play meter gevuld worden. Helaas zitten er in de game alleen niet zoveel jumps. Door de Power Play te gebruiken gebeurd er dus iets waardoor je tegenstanders uitgeschakeld kunnen worden. Bijvoorbeeld een helikopter laat een explosief vallen, een hijskraan die alles aan de kant veegt en nog veel meer. Uiteraard kunnen je tegenstanders dit ook tegen jou gebruiken.

Als je meter helemaal vol is krijg je de kans om een zogenaamde Close Play te doen. Dan gebeurd er iets in de map waardoor de afstand die je moet afleggen tot de finish een flink stuk korter is. Zo kan bijvoorbeeld een brug instorten, of ontstaat er een ondergrondse tunnel. Deze kunnen je tegenstanders ook gebruiken dus het voordeel is niet alleen voor jou. Naast een power play of een close play kun je de power play meter ook gebruiken om een shortcut te openen. Dit is bijvoorbeeld een brug die enkele seconden zakt of een garage die zijn poorten opent.

Genoeg game modi

De game zit vol met genoeg game modi. Zo heb je de gewone race game mode waarin het de bedoeling is om eerste te eindigen. Dan heb je ook nog de zogenaamde game mode Eliminator. Hierin is het de bedoeling enkele vrachtwagens voorbij te racen die ondertussen tonnen met zware explosieven laat vallen. Bijna elke game mode wordt gespoeeld met in totaal 8 CPU tegenstanders.

Tevens is er ook nog eens de zogenamde Survival mode. Hierin is het de bedoeling om niet laatste te eindigen. Je kan de match weliswaar nog steeds winnen door je tegenstanders uit te schakelen met een Power Play. Als je laatste eindigt dan zul je snel een tegenstander in moeten halen want anders zal je binnen enkele seconden automatisch geëlimineerd worden en is het wedstrijd verloren. Ook is er een zogenaamde game mode waarin het de bedoeling is om raketten te ontwijken die een helikopter afvuurt. Dit begint makkelijk maar het wordt steeds moeilijker. Al deze game modes komen voor in de singleplayer maar je kunt er ook voor kiezen om ze te doen in een quick race.

Waar is mijn Ferrari?

Split/Second zit vol met auto´s, helaas zijn het geen echte auto´s en zijn ze allemaal fictief verzonnen. Je kunt de auto´s unlocken door het behalen van punten. Deze punten krijg je elke keer nadat je een race heb voltooid. Zo krijg je bijvoorbeeld in totaal 50 punten als je 1e bent geëndigd en 40 als je 2e bent geëindigt.

Gelukkig zitten er in de game wel zat auto´s die lijken op echte auto´s. Zo heb je auto´s die lijken op een Ferrari of een Lamborghini. De ene auto is beter dan de andere auto. Zo heeft de ene een betere handling, is beter in driften, krachtigere pantser en is sneller. Deze kunnen soms handig zijn bij de verschillende game modes. Zo is een auto met extra pantser veel handiger bij een helikopter race en is een auto met veel acceleration en drifting handig bij een race.

Split/Second is een arcade race-game die het over een totaal andere boeg gooit en het pakt redelijk goed uit. Verwacht geen straatraces of een open wereld waarin je vrij rond kan rijden. De spectaculaire races met alle explosies brengen je helemaal in de vibe. Er zijn genoeg game modi aanwezig, een multiplayer en een offline splitscreen mode. De multiplayer kon weliswaar beter uitgewerkt worden en het tunen van je auto maar we hebben uiteindelijk veel plezier gehad met Split/Second.

• Genoeg game modi
  • Eenvoudige gameplay
  • Splitscreen mode