Gespeeld PlayStation VR: Moto Racer 4 –14 jaar, dat is de periode dat we al niets meer hebben vernomen van de Moto Racer franchise op consoles. Men is er destijds mee opgehouden en dat was best jammer, omdat verschillende delen best aardige racers waren. Maar uit het niets kondigde men eerder dit jaar opeens een nieuw deel aan en die hebben we kunnen spelen, gelijk ook nog in virtual reality met PlayStation VR. De vraag is echter of men er goed aan doet om de franchise opnieuw leven in te blazen en in deze preview geven we je alvast een eerste blik op de game.
Traditionele structuur
We hebben een klein half uur met Moto Racer 4 kunnen spelen en één van de dingen die als eerste direct opviel, was dat men een vrij traditionele structuur hanteert. Het menu bestaat uit een quick race, time trial en carrière. Die laatste is natuurlijk degene waarin je de meeste tijd gaat spenderen en dus doken we hier even in om te onderzoeken wat Moto Racer 4 interessant zou moeten maken. Hierin zien we wederom een relatief bekend concept, namelijk dat je verschillende losse races moet afwerken alvorens je de volgende kan doen.
Afhankelijk van je prestatie in een race krijg je een ster. Als je op en top scoort, dan levert het je drie sterren op. Heb je er wat moeite mee, dan krijg je er één. Het doel is natuurlijk zoveel mogelijk sterren verzamelen, want daarmee kan je nieuwe races vrijspelen en zo zal de carrière modus zich langzamerhand ontvouwen in een aaneenschakeling van allerlei races. Die races zijn vervolgens weer op te delen in twee soorten, want zo heb je de razendsnelle straatmotoren en de ruwe crossmotoren die meer off-the-road effectief zijn.
Verschillende soorten races
Er is dus al een vrij groot verschil in racen aanwezig dat te verdelen is onder het type motor. Maar om voor nog meer afwisseling te zorgen, krijg je ook allerlei verschillende races voor je kiezen. Het ene moment race je namelijk over de wegen en het andere moment neem je enorme jumps met je crossmotor. Dat is lang niet alles, want ook in de races zit weer variatie. Zo zul je races treffen waarbij je gewoon drie rondjes rijdt over een vastgestelde baan. Ook zul je races rijden waarbij je door checkpoints moet zien te geraken om daarmee de aflopende timer aan te vullen. Leuk detail is dat bij beide soorten races je zo hier en daar shortcuts hebt, zodat je daar je voordeel uit kan halen.
Tot zover de eerste informatie over de game, want veel was nog gelockt in de demo en ook hadden we niet bijster veel tijd. Zo op het eerste oog lijkt Moto Racer 4 voldoende variatie te bieden in de soorten races en type motoren, waardoor het ook op langere termijn interessant genoeg moet zijn om te blijven racen. Dan zijn er natuurlijk nog de andere modi die ook interessant kunnen zijn, maar voor nu was het allemaal relatief simpel ingevuld, omdat men een oude bekende route bewandelt. Daar is niks mis mee, zolang de variatie maar op orde is en daarin heeft de game ons positief gestemd.
Maar…
Dat we positief gestemd zijn is echter heel erg gericht op één onderdeel van de game, want Moto Racer 4 heeft ons voor de rest nog niet echt weten te overtuigen. De game spelen in VR is natuurlijk een leuke aangelegenheid, maar het vervelende met de demo was dat het niet goed geoptimaliseerd is voor virtual reality. Wat bijvoorbeeld heel erg irritant is en wat je ook duizelig maakt, is dat de motor bij het sturen als een zwabber van links naar rechts beweegt. Logisch zou je denken, maar dit gaat zo idioot snel dat het desoriënterend werkt. Sterker nog, jij beweegt niet met je hoofd/beeld mee, waardoor het er heel erg raar uitziet.
Nu is het een arcade racer pur sang wat men flexibiliteit geeft om het realisme achter zich te laten en men heeft wellicht met de camera geëxperimenteerd, waarbij het misschien niet goed werkte. Dat zou kunnen, maar deze oplossing is ook niet echt alles. Daarnaast was het geheel behoorlijk buggy, want als er een botsing ontstond, zagen we onze motor ineens voor ons in third person rijden om vroeg of laat weer terug naar first person over te schakelen, wat eveneens erg desoriënterend werkt. Zeker omdat je bij een andere botsing ineens gereset wordt. Kortom, dit zijn punten waar zeker nog even aan gesleuteld moet worden.
Wat ook niet in het voordeel van de game spreekt, is dat het geheel er nogal korrelig uitziet. Nu heb je dat vrij snel bij virtual reality games door het gebruikte display. Toch zit hier een stukje ontwikkeling aan vast, want Driveclub die we ook in VR hebben gespeeld, was een verademing na het spelen van Moto Racer 4. Het korrelige in de game is niet zo ernstig dat je niets ziet, want dat valt ook wel mee, maar het is net niet scherp genoeg en dat is ook niet prettig. Daarbij komt nog dat de tekst die het menu in de virtual reality headset aan je presenteert dermate klein is, dat het door het korrelige zowat onleesbaar is.
Voorlopige conclusie
In de afgelopen twee jaar heb ik het voorrecht gehad veel games in virtual reality te mogen spelen. Dat begon met halfbakken Project Morpheus techdemo’s tot indrukwekkende PlayStation VR titels. Moto Racer 4 heeft op zich de potentie om een leuke arcade racer te worden, maar is technisch zeer matig op dit moment. Het voelt als een leuke techdemo aan en het is één van de weinige games waar ik misselijk van werd tijdens het spelen. Nu verschilt dat heel erg per persoon, maar de korrelige grafische weergave is niet prettig, het idiote gezwabber van de motoren is irritant en de game werkt op momenten erg desoriënterend. Tot zover zijn we dus nog niet echt onder de indruk, maar hopelijk krijgt de ontwikkelaar voldoende tijd om er toch nog iets moois van te maken.
Heb zelf deze demo ook mogen ervaren bij een psvr event en dit heeft er echt voor gezorgd dat ik begon te twijfelen of ik de bril nog zou halen.erg slecht…misselijk makend zelfs…..eigenlijk de bovenstaande punten kloppen wel zo’n beetje.dit hadden ze niet mogen toelaten.voor mij een echte no go…..het spel dan.
Alle motorgames spelen zwabberig, ook zonder vr wordt je er duizelig van
En als ik baas van Sony was,had ik deze geschrapt.
Je wil immers wel kwaliteit! En al zeker met zoiets nieuws op de markt als VR.
@2a02:a446:a45c:0000:0136:6a50:f3c3:6.xxx: kijk dit had ik al verwacht nu nog veel meer klachten
In the crew vind ik de first person view op een motor erg goed gedaan. Erg rustig en realistisch. Alleen de camerastand heb ik het dan over.
Ik heb de PSVR in Eindhoven vandaag uitgetest.
En JEZUS!!!! Wat een waardeloze kwaliteit!!!
Nee serieus, driveclub leek op een PS2 game met de VR op.
Menu was vrij helder en duidelijk maar zogauw je begint te racen en je de weg probeert te volgen merk je dat op afstand alles zeer slecht uit ziet.
Gewoon totaal niet scherp.
vroeger had je moeite om te zien of de bocht nu links of rechts loopt en dit zelfde effect zag ik terug in de VR.
Het is alsof je PS2 speelt op een oude tv en dan druk ik het nog zacht uit.
Ik deed mijn klacht bij personeel die mij al snel naar achter stuurden om Batman VR te testen. Ja dit zou beter tot zun recht komen.
Wat het voor 5% deed want ook daar werd alles op afstand weer zeer slecht weer gegeven.
Ik heb mijn pre order direct geannuleerd want dit gaat een gigantische flop worden.
Ik druk iedereen op het hart het product niet te kopen.
Ik ben een grote playstation fan, maar dit slaat helemaal nergens op.
@86.83.64.xxx: Ik ben bang dat je met verkeerde voorstelling die VR bril hebt opgezet. Dit is de eerste generatie consumenten VR, die draait op niet de meest krachtige hardware, en dat alles is ook nog eens redelijk geprijst. Ja het is nog niet zo scherp en geafenceerd als dat we nu al met zijn allen zouden willen, maar voor wij nu met zijn allen fantastische smartphones in onze broekzak hebben waren er joekels van mobiele telefoons, er tussen in zaten beperkte Nokia’s met lullige schermpjes zonder kleur of wat dan ook. Oculus, Vive en de PS VR staan echt helemaal aan het begin van een toekomst die spannend, uitdagend en verwonderlijk is. Mijn hoop is dat de meeste mensen willen meegroeien met deze droom en over een paar jaar speel je op de tweede, derde generatie VR brillen in 4K, super scherp, heldere kleuren en zonder snoeren. En tot die tijd moeten we gewoon genieten wat we nu al hebben.
Toevallig was deze Motor race game ook een van de games die ik te spelen kreeg… en dat is niet goed voor de geloofwaardigheid van het medium. Na het spelen van de veel overtuigendere The Deep, Driveclub en Batman ben ik er wel achter dat developers die zich wél 100% richten op een VR game dit zich uitbetaald. Want dan zie je de potentie van een nieuwe manier van gamen waarin je je kan onderdompelen in een andere wereld. De toekomst is mooi, en dit is pas de eerste stap van een veel langere reis. Kortom: I am a believer…