HowWeSoarLogo
Gespeeld PlayStation VR: How We Soar – Virtual reality geeft ontwikkelaars allerlei nieuwe mogelijkheden om zich creatief helemaal uit te leven. Zodoende hebben we verschillende games inmiddels de revue zien passeren. Van racen tot horror en van schieten tot puzzelen, games voor PlayStation VR zijn er in alle soorten en maten. Vliegen is ook weer helemaal terug van weggeweest met EVE Valkyrie en Eagle Flight, maar daar blijft het niet bij. We zullen namelijk in How We Soar de rol aannemen van een feniks met als doel rondvliegen. We konden kort met de game aan de slag, wat ons een goede indruk opleverde.

Gelijkenissen, maar toch ook weer niet

Als je How We Soar voor het eerst ziet, dan doet dat best wel aan Eagle Flight denken. Je bestuurt een groot vliegend wezen en je krijgt in de beschikbare ruimte alle vrijheid. Dat de games in dat opzicht best wel aan elkaar doen denken, is niet zo gek, maar gelukkig stopt daar de overeenkomst. How We Soar is namelijk een verhaalgedreven game, daar waar Eagle Flight dat helemaal niet is en ook de manier waarop je de game bestuurt, verschilt fors van de ander.

HowWeSoar1

In How We Soar krijg je een papercraft wereld voorgeschoteld die uniek oogt doordat het allerlei objecten totaal willekeurig met elkaar combineert. Het ene moment vlieg je door de bladen van een opengeslagen boek en het andere moment bezoek je al vliegend een zwevend park. Nee, enige logica is niet aanwezig, maar dat kenmerkt de game wel. Men wil namelijk een mysterieuze, unieke wereld creëren die je uitnodigt om het te verkennen. Dat is dus ook wat we deden en al spelenderwijs kwamen we erachter wat het doel was.

Het brein van een auteur

De game is verhaalgedreven, zoals we al schreven, en in feite vlieg jij door de hersenspinsels van een auteur. De wereld zit vol met allerlei geheimen die gericht zijn op het verhaal vertellen en terwijl je speelt, zul je op een gegeven moment wisselen tussen de realiteit en de fantasie van de auteur. Dat brengt dus een mengelmoes van diverse levels waar jouw doel is om het verhaal van de auteur te achterhalen. Dat gaat enerzijds door zijn fantasie te beleven en anderzijds door gesloten herinneringen naar voren te halen.

HowWeSoar2

Hoe vertaalt zich dat naar de gameplay? Wel, je vliegt met de feniks door een grote open wereld waar je overal cirkels aantreft. Deze nodigen je uit om doorheen te vliegen en als je dat vaak genoeg doet, ontsnapt er een vliegend wezen. Vervolgens moet je deze te pakken zien te krijgen om die af te leveren op een centraal punt. Zodoende boek je progressie in het verhaal en zul je nieuwe levels voorgeschoteld krijgen. Terwijl je dit doet, nodigt de game je uit om de verschillende werelden te verkennen. Allereerst omdat het er mysterieus uitziet, maar ook omdat ieder hoekje uitnodigt om bekeken te worden.

Bijzondere ervaring

Het spelen van de game ging op zichzelf best wel vlot en het voelt in elk opzicht als een bijzondere ervaring aan. Dat zit hem in de manier van verhaal vertellen, maar ook de papercraft wereld en de muziek. De besturing is daarbij op zich prima, hoewel we eerlijk moeten bekennen dat het besturen van de feniks met een DualShock 4 net wat minder intuïtief aanvoelt dan het besturen van de feniks met de VR-bril. Kan dat? In de demo die we speelden op dit moment (nog) niet, maar we hopen wel dat dit uiteindelijk mogelijk gaat zijn.

HowWeSoar4

Dit is niet zonder reden, want – daar gaan we toch weer – Eagle Flight biedt namelijk wel de mogelijkheid om de vogel geheel met je hoofd te besturen, wat uitstekend werkt. Als je dat eenmaal gespeeld hebt, dan heb je continu de neiging om dat bij How We Soar ook te doen, juist omdat het zo natuurlijk aanvoelt. Dan is het besturen met een controller simpelweg net even een stapje terug in de beleving. Nu moeten we de game vooral niet voorbarig afrekenen op wat het niet heeft of is, maar toch hopen we dat men een dergelijke optie faciliteert bij de release.

Voorlopige conclusie

How We Soar is een game die tot op heden nog nauwelijks aandacht heeft gekregen en dat is best jammer. Men biedt een unieke wereld, mooie muziek en interessante gameplay dat erg op het verhaal leunt. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het uiteindelijke product gaat worden, want dat de game potentie heeft, dat werd al vrij snel duidelijk. How We Soar laat zich daarbij uitstekend besturen, hoewel een besturing met de VR-bril zelf niet zou misstaan. Hoe de uiteindelijke game straks gaat zijn, is nog even afwachten, maar wel staat deze titel nu bij ons op de radar en als jij van verhaalgedreven, unieke games houdt, dan is het misschien verstandig deze titel te volgen.