YesterdayOrigins
Gespeeld: Yesterday Origins – Het point & click genre is vandaag de dag een uitstervende tak van games. Er verschijnen nauwelijks nog noemenswaardige games en als ze dan verschijnen, zijn het veelal remakes van klassiekers. Toch zit er zo nu en dan een titel tussen die wel het benoemen waard is en in dit geval is dat Yesterday Origins. Deze game verschijnt eind volgende week en wij konden al even aan de slag met een preview versie.

John Yesterday

In Yesterday Origins neem je de rol aan van John Yesterday. Hij wordt in zijn jonge jaren opgesloten, omdat hij gemarteld en gedood gaat worden. Dit naar aanleiding van het feit dat hij op één of andere manier ontzettend veel talen begrijpt en spreekt. Dat is natuurlijk erg handig, maar ten tijde van de Spaanse Inquisitie is dat een teken van hekserij en iedereen weet dat mensen daar destijds niet zo dol op waren. Maar voordat John zijn gruwelijke lot tegemoet gaat, ziet hij een kans te ontsnappen met als gevolg dat hij plots in het heden belandt.

YesterdayOrigins4

John heeft namelijk een gave – of vloek – die hem onsterfelijk maakt. Elke keer als hij dood gaat, dan komt hij opnieuw tot leven. Het bijverschijnsel is echter wel dat hij zijn geheugen dan kwijt is en zichzelf opnieuw moet vinden. Dit proces herhaalt zich al zo ontzettend lang, dat hij inmiddels 500 jaar oud is, maar er wel nog steeds als een fitte jongeman uitziet. Kortom, aan jouw de taak om uit te gaan zoeken wat er precies is gebeurd, wat John hieraan kan doen en om te kijken of hij zijn leven als een normaal mens kan gaan leiden.

Klassieke gameplay

Het verhaal klinkt alvast interessant en hoewel we slechts twee hoofdstukken hebben kunnen spelen, smaakte het naar meer. Veel hebben we nog niet van de game gezien, maar de ontwikkelaar geeft aan dat je de game in twee periodes zult beleven, namelijk het heden en verleden. Zodoende zul je straks tussen twee periodes heen en weer reizen om het mysterie rondom John te ontrafelen en dat alles gaat op een uitermate klassieke wijze. Dat is niet zo gek als de game zich in het point & click genre bevindt, maar de nuance is dat men vooralsnog heel erg op safe lijkt te spelen en niet per se innovatief uit de hoek komt.

YesterdayOrigins2

Nu is dat niet gelijk een negatief punt, want als je een boeiend verhaal met leuke puzzels kan presenteren, dan heb je het doel bereikt. Het verhaal lijkt in ieder geval interessant en daarmee komen we uit bij de gameplay. Deze bestaat uit omgevingen bekijken, objecten verzamelen en logische verbindingen leggen. Ondertussen voer je gesprekken met andere personages en gaandeweg ontvouwt zich een puzzel die ervoor zorgt dat je het verhaal kan vervolgen. Deze puzzels zijn opgebouwd uit de informatie die je hebt die leiden tot het combineren van items om zo een vervolgstuk in het geheel te triggeren, precies zoals je verwacht van een game in dit genre dus.

Trial & error

De gameplay is in dat opzicht niet heel bijzonder, want je loopt in vaste ruimtes heen en weer, verzamelt objecten, praat met mensen en probeert uit te vinden wat hetgeen is dat je moet doen om verder te komen. Dat levert automatisch een andere bekende gameplay factor op en dat is trial & error. Je zult al vrij snel allerlei dingen gaan combineren en uitzoeken om verder te kunnen komen. Op basis van onze speelsessie, lijkt het er echter op dat er maar één oplossing is voor een bepaalde situatie, waardoor je in sommige gevallen langdurig aan het klooien bent om maar net de juiste oplossing te vinden.

YesterdayOrigins3

De game gebruikt een hintsysteem, maar dat beperkt zich tot het aanwijzen van interessante locaties of objecten, dus daar word je niet veel wijzer van. Natuurlijk is trial & error een vast gegeven in dit genre en dat maakt het ontdekken van de oplossing ook wat leuker, aangezien dat veel voldoening geeft. Dat neemt echter niet weg dat het in verhouding met moderne games in zekere zin enigszins ouderwets aanvoelt. Het kan daarom nieuwkomers best wel afschrikken. Dat is overigens de schuld van de moderne games, want die nemen gamers zo ontzettend bij het handje, dat alles kinderspel is. Maar goed, dat is een andere discussie.

Voorlopige conclusie

Yesterday Origins lijkt een boeiende game te worden voornamelijk omwille van het verhaal. De gameplay is erg traditioneel en lijkt niet echt innovatie te brengen binnen het genre. Desalniettemin is het wel een game om in de gaten te houden, als je het point & click genre een warm hart toedraagt. De puzzels zijn leuk gevonden, het verhaal is interessant en de visuele stijl weet ons ook erg te bekoren. De game kent namelijk een vrij unieke stijl die erg goed in het geheel past, waardoor het ook visueel te genieten is. Idem dito voor de voice-acting, die degelijk lijkt te zijn. Of Yesterday Origins straks in z’n geheel een mooie game gaat worden is natuurlijk even aankijken, maar de eerste indruk is in ieder geval positief.