Luis Villegas van Bungie over Rise of Iron, de feedback, Destiny toekomst en meer

RiseofIron
Luis Villegas van Bungie over Rise of Iron, de feedback, Destiny toekomst en meer – Vorige week verscheen de Rise of Iron uitbreiding voor Destiny. In onze review kun je lezen dat Roel erg te spreken is over de nieuwe content en zodoende krijgt het een erg mooi cijfer. Ter ere van de lancering van Rise of Iron organiseerde Activision een klein feestje in de studio van Bassjackers. Niet geheel willekeurig, aangezien dit DJ duo een heuse Destiny track gemaakt heeft. Daarop gaan we dieper in, in een ander interview dat je later deze week kan lezen. Tijdens het evenement spraken we namelijk ook nog even met Luis Villegas, senior engineer bij Bungie.

Z’n eerste bezoek

KnipselLuis, leuk dat je er bent. Is dit de eerste keer in Nederland? “Ja, dit is de eerste keer en ik ben echt super enthousiast en blij om hier te zijn” We zijn nu in Tilburg; “Ja, ik geniet echt van de stad” Hoelang blijf je eigenlijk? “Ik blijf een aantal dagen en morgen heb ik een dagje vrij, dus ik ga de stad verkennen” Dan moet je toch echt naar Amsterdam, niet? “Jazeker, ik ga vanavond laat nog naar Amsterdam en die ga ik morgen bekijken” Nou, dat begint goed, Luis is erg enthousiast om in Nederland te zijn, maar om maar gelijk kritisch te zijn, vroegen we hem hoe het nu zat met de wat moeizame launch waar iedereen vorige week tegenaan liep.

Luis vertelde me dat hij veel aan het reizen was geweest en dat hij geen specifieke details had, maar wel vertelde hij dat iedereen op dit moment online gaat en de uitbreiding wil spelen. Dat zorgt ervoor dat het wat drukker is dan op termijn, maar dat het team bij Bungie rond de launch 24/7 op kantoor aanwezig was om de spelers te ondersteunen. Men wil dat elke speler Rise of Iron kan spelen en dat ze ervan genieten. Gelukkig zijn we nu enkele dagen verder en lijkten alle problemen als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen.

RiseScreen1

Dat bracht ons gelijk bij een andere vraag, want waar de launch het hoogtepunt is, is er natuurlijk ook een proces dat hier naartoe werkt. Luis vertelt dat het ontzettend leuk was om Rise of Iron te maken, met name omdat hij met eigen ogen heeft ervaren hoe alles bij elkaar kwam. “Elke week speelden we een nieuwe build, waarbij we nieuwe dingen online zagen komen. Dat was ontzettend leuk om te volgen, want intern loopt de algehele verwachting ook steeds verder op en dan is het moment daar dat de spelers er mee aan de slag kunnen, dat was bevrijdend.”

De veranderingen

Rise of Iron doet een aantal dingen anders dan dat spelers gewend zijn en zodoende vroegen we Luis wat de grootste gameplay veranderingen waren. Hierover was Luis vrij direct, aangezien hij gelijk de nieuwe artefacten aanhaalde. “Rise of Iron is een evolutie. Als we terugkijken op het gehele pakket, dan hebben we radicale veranderingen toegepast die de spelers toelaat om het geheel op andere manieren te spelen,” doelende op de artefacten. “Om spelers meer verandering te geven, hebben we artefacten geïntroduceerd en deze verkrijg je door het verhaal te spelen. Daarmee kan je vervolgens de gameplay mechanics van de game op andere manieren aanpassen”

RiseScreen2

Hij vervolgde; “Zo hebben we artefacten die de schade die een tegenstander aan kan richten reduceert in PvP. Ook hebben we artefacten die je de Super afnemen, maar in ruil hiervoor wel meer granaten geven alsook mêlee aanvallen. Je kan met de artefacten spelen, om er zeker van te zijn dan je een andere ervaring hebt. Ook spelers die je zien weten niet wat ze kunnen verwachten, wat te danken is aan de vele mogelijkheden die het brengt om de gameplay te veranderen.” De artefacten zijn dus belangrijk voor de gameplay, maar gaat men hier in de toekomst nog meer mee doen?

Luis draaide er een beetje omheen, want toen ik hem dat vroeg, vertelde hij dat het Live Team in de nabije toekomst ondersteuning zal blijven bieden en zich zal richten op het brengen van goede ervaringen naar de game. Hij vervolgde dit door te vertellen dat we in oktober een evenement kunnen verwachten en in december nog één, wat de fan favoriet Sparrow Racing League is. Of we ook nieuwe artefacten kunnen verwachten, blijft dus even in het midden, omdat er geen concreet antwoord op gegeven werd. Wel voegde Luis nog toe: “We blijven toegewijd om meer en meer ervaringen naar Destiny spelers te brengen.”

Dat klinkt erg goed natuurlijk, maar het is niet onbekend dat spelers vrij snel door nieuwe content heen gaan en dan op termijn een beetje uitgekeken raken. Toch maakt Bungie zich daar niet al te veel zorgen over, want ze blijven naar nieuwe content kijken; “Als we nieuwe evenementen lanceren, dan gaat dat gepaard met nieuwe quests. We proberen wat dat betreft altijd spelers te verrassen. Maar ook het uitspelen van het verhaal in Rise of Iron opent een aantal nieuwe opties om de game te blijven spelen, zowel voor de fanatieke spelers als de casual speler.”

RiseScreen3

Met het oog op de Destiny collectie konden we het niet laten om Luis ook even te vragen naar wat tips voor nieuwe spelers. Daar waar Deej in ons eerdere interview al erg uitgebreid antwoord gaf, kregen we van Luis weer een eigen persoonlijke mening te horen. Hij vertelde namelijk dat Bungie (logischerwijs) het Destiny universum ontworpen heeft met het oog op plezier beleven; dat geldt ook voor nieuwkomers. “Het belangrijkste is dat je van het verhaal geniet. Dit is nu solide, innemend en inspirerend, en ik denk dat spelers absoluut de campagne moeten spelen en ervaren van begin tot eind.”

Lange termijn

Richting het einde van ons gesprek kwam ook de toekomst even ter sprake, want hoe ziet die er voor de franchise uit? Luis: “Ik kan je vertellen dat we hebben bevestigd te werken aan een opvolger. Maar op dit moment zijn we volledig gericht op het ondersteunen van Rise of Iron en het maken van evenementen die de spelers graag willen spelen.” Klinkt logisch, maar wat gaat 2017 ons dan brengen? “We blijven nieuwe updates brengen. Als je kijkt naar Destiny vanaf de release, dan hebben we meer dan 40 updates uitgebracht. Het Live Team kijkt vooral naar speler feedback en vervolgens brengen zij verbeteringen naar de game op basis van wat de spelers willen.”

RiseScreen4

Kortom, de komende tijd mogen we vooral verwachten wat spelers graag willen zien? “Ja, dat klopt,” aldus Luis. Dat bracht ons bij de feedback, want hoe belangrijk was en gaat deze zijn nu Rise of Iron uit is? “Het is cruciaal, want we zijn erg spelersgericht, dus we gebruiken verschillende kanalen om de feedback van spelers te horen. Zo gebruiken we de Bungie.net fora, Reddit en Facebook, en analyseren we al deze data. Die data gebruiken we om bijvoorbeeld wapens te herbalanceren, maar ook om onze toekomstige features te plannen. De game is voor hen (de spelers) en zij helpen ons met het scheppen van de game in de toekomst. Voor ons is het dus van cruciaal belang.”

Tot zover het gesprek met Luis Villegas, senior engineer bij Bungie. Meer over Destiny: Rise of Iron lees je in onze review. Ook verwijzen we je graag naar onze tien handige tips. Wil je meer weten over de nieuwe Bassjackers track ‘Destiny’? Houd je ogen dan open voor een apart interview met Ralph van de Bassjackers.

Boxshot Destiny

Destiny

Releasedatum:
09-09-2014
Genre:
First Person Shooter
Uitgever:
Activision
Ontwikkelaar:
Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren