The Saboteur 2 was in de maak, aldus ex-creative director van Pandemic Studios

the-saboteur-25

De Australische studio’s hebben de afgelopen jaren zware tijden gekend, met name door de wereldwijde financiële crisis. Veel grote studio’s zijn omgevallen, waaronder het bekende Pandemic Studios. Zij waren verantwoordelijk voor onder andere Mercenaries 2, The Lord of the Rings: Conquest, Destroy all Humans! en ook The Saboteur.

Die laatste game zou een sequel krijgen, zo wist de ex-creative director van de studio, Morgan Jaffit, te vertellen. Tot 2008 werkte Morgan Jaffit als associate creative director en lead designer bij de studio. Hier is hij mede-verantwoordelijk geweest voor het uitbrengen van twee Star Wars: Battlefront games, Destroy All Humans! alsook het tweede deel en Mercenaries 2: World in Flames. Toen ging de studio echter dicht, want op eerste kerstdag 2008 sloot Electronic Arts de deuren.

Tijdens een recente aflevering van de GameHugs podcast, interviewde de host Guy Blomberg ontwikkelaar Jaffit en hij vroeg hem wat er precies is gebeurd sinds de sluiting. Jaffit kreeg naar eigen zeggen toen het aanbod om na de sluiting van Pandemic in Los Angeles aan de slag te gaan. Hier zou hij gaan werken als creative director aan The Saboteur DLC en dan vervolgens aan The Saboteur 2. Hij voelde zich alleen niet op zijn gemak bij de studio en gaf na een week al aan niet verder te willen. Het is onduidelijk wat er na die tijd is gebeurd met de sequel van The Saboteur, want hier werkten natuurlijk meer mensen aan.

Jammer genoeg overleefde Pandemic Los Angeles het ook niet en deze studio sloot in 2009. De keuze van Jaffit is dus uiteindelijk de juiste geweest. Hierbij zijn niet alleen de games Mercenaries 3 en Star Wars Battlefront III verloren gegaan, maar ook een game gebaseerd op The Dark Knight film met Batman in de hoofdrol. Naast deze al bekende geannuleerde games, blijkt nu dus ook dat The Saboteur 2 in ontwikkeling was. Nog een titel dus die onder de vele geannuleerde projecten valt naar aanleiding van de crisis die als gevolg het sluiten van studio’s had.

Well Pandemic in Los Angeles did offer me a job, which I took [in early 2009]. So I went over there and worked there for a week, but I got the smell of death. So after that week I turned the job down. I was supposed to take over as the creative director on The Saboteur DLC and then on The Saboteur 2. That was what they wanted me to head up.

I have this criteria where the best work is done when the people who make decisions about details are the people closest to details. So you can set a vision from the top, but the details should be done by the person who is working on it. This comes from my experiences working in studios with people who aren’t connected to the details making stupid decisions that waste people’s time. So you set an intention, and then you work with the people who are responsible to establish what the appropriate actions are.

While I was at Pandemic LA I realised that they had been completely gutted by the EA process and nobody could make a decision. There were multiple conversations that ended in “well, I have to take that to a creative director”. But then the creative director has to take that to Andrew [Goldman – CEO] and Greg [Borrud – director of production] and so on. Then the process would turn into them regularly being overruled by forces inside EA that had nothing to do with development. Like marketing people or Frank Gibeau [president of EA Studios] and any other number of useless and dangerous idiots.

So after a week of watching that process happen, or it might have been two weeks, it convinced me that I could not make games that way. My job as a lead [designer] has always been to empower other people and be the “shit umbrella” – that is the term you use for that role in big companies. People who are very far from the details will try and shit on your project from above and your job is to collect all of that shit and make sure it runs off the side and doesn’t get on the team. And I am pretty good at that. But ultimately I need to be able to tell people, “you are in control of this,” for that to be true.” Because that is the only way I know how to get results.

  1.    54 XP
    Mobius's avatar

    Zoveel mogelijke pareltjes die er niet komen :'(! Mercenaries en The Saboteur waren echt fantastisch

  2. Anoniem -   
    205.157.81.xxx's avatar

    Jammer.

  3. Anoniem -   
    84.26.233..xxx's avatar

    Ik zeg kickstarten die handel…

  4. Anoniem -   
    84.29.71..xxx's avatar

    Triest… The Saboteur was naar mij mening een geweldige game XD

  5.    732 XP
    bliksum's avatar

    Een zeer vermakelijk game was dat!

  6.    1945 XP
    klupido's avatar

    The Saboteur was zo fucking leuk! Ik hoopte echt enorm op ’n remake of ’n deel twee!

  7.    637 XP
    TreyarchRockzz's avatar

    The saboteur heb ik nog hier liggen voor de xbox360 was een appart maar vermakelijke spel baar mijn meining.
    Maar voor mij hoefde er niet echt een vervolg te komen.

  8. Anoniem -   
    82.73.237.xxx's avatar

    The Saboteur was een top game. Een deel 2 zou zeer welkom zijn.

  9.    353 XP
    Valentino1994's avatar

    Battlefront lll…
    Saboteur ll…
    Een Batman game anders dan Arkham…

    Kan niet anders zeggen dan jammer