Review: FIFA 17 – De r zit weer in de maand en veelal betekent dit dat het weer qua temperatuur een stapje achteruit gaat. Daarnaast betekent het ook dat het alweer september is en voor de voetballiefhebbers is dit de maand waarop ze aan de slag kunnen gaan met de nieuwste FIFA game. De afgelopen maanden hebben we jullie al kunnen verblijden met heel wat nieuws en gameplay en iedereen heeft de afgelopen twee weken al kunnen proeven van de vrijgegeven demo van FIFA 17. De volledige game is echter vanaf nu ook verkrijgbaar in de Benelux, maar ik heb al een paar dagen eerder van de game kunnen genieten. Is het voor jullie dit jaar opnieuw de moeite waard om de nieuwste telg in de wacht te slepen?
De invloed van Frostbite
De afgelopen drie jaar draaide FIFA op de Ignite engine en dit heeft in mijn ogen niet de allerbeste FIFA games opgeleverd. Afgelopen juni kwam het heugelijke nieuws dat er voor FIFA 17 wederom van engine zou worden geswitcht, namelijk naar de welbekende Frostbite engine. Deze engine kennen we de laatste jaren natuurlijk allemaal van de Battlefield franchise en vooral de pracht en praal van deze engine heeft voorheen al hoge ogen gegooid. De verwachtingen voor de grafische uitstraling van FIFA 17 zijn dan ook hooggespannen, maar geeft deze engine de FIFA reeks weer een zetje in de goede richting?
Het antwoord dat ik hier op kan geven is simpelweg ‘ja’. Met de Frostbite engine krijgt een potje FIFA spelen weer enkele nieuwe dimensies. Op grafisch gebied is dit voornamelijk te zien in de welbekende motion blur, wat inhoudt dat versnelde bewegingen vager overkomen op het scherm. Hierdoor lijkt het dat de game een stuk sneller en soepeler loopt en het ziet er bovenal een stuk natuurlijker uit dan op de voorgaande Ignite engine. Ook de bewegingsvrijheid van de spelers is een stuk soepeler geworden, waardoor het voor de verdediger nog lastiger is te voorspellen welke capriolen de aanstormende aanvaller gaat uithalen. Wellicht is dit dan ook de voornaamste reden geweest waarom de verdedigers een zeer grote upgrade hebben gekregen in de game.
Hetgeen mij het meest is opgevallen tijdens de potjes FIFA die ik in diverse modi heb gespeeld, zijn de schoten op doel. In de voorgaande FIFA games voelde schoten vanuit bepaalde hoeken redelijk gescript aan. Hiermee bedoel ik te zeggen dat wanneer je de games een beetje onder de knie had, je dan exact wist op welke manieren je schoten van afstand welgemikt op doel kon krijgen. Dit gevoel heb ik een stuk minder bij FIFA 17. Sterker nog, ik heb dit gevoel nog helemaal niet gehad. Al regelmatig heb ik een schot gelost – waarvan ik bij voorgaande FIFA’s praktisch al wist dat deze zouden eindigen in een goal – dat regelrecht afzwaaide of huizenhoog overging.
Uiteraard kent de nieuw geïmplementeerde engine ook nog wel zijn probleempjes. Zo komt het nog regelmatig voor dat je tijdens je mooie knieschuiver na het scoren van een doelpunt dwars door de boarding heen gaat. Daarnaast zijn de cut-scènes waarin de scheidsrechter een kaart trekt nog steeds foeilelijk. Dit is een gegeven waar ik mij persoonlijk al jaren aan erger, want wanneer de scheidsrechter naar zijn borst- of kontzak reikt, springt er ineens volledig uit het niets een geel- of roodgekleurd karton tevoorschijn.
Aangepaste spelsituaties
Andere aspecten in de game die de afgelopen jaren niet tot nauwelijks op de schop zijn gegaan, zijn de standaardsituaties. In FIFA 17 zijn het nemen van alle corners, vrije trappen en penalties wel voorzien van nieuwe mogelijkheden. Het eerste dat opvalt, bij alle dode spelsituaties, is dat je voor het eerst zelf de controle hebt om de aanloop naar de bal te bepalen. Wil je recht achter de bal gaan staan om de bal zo hard mogelijk vooruit te peren? Of schiet je de bal het liefst vanuit een boogje? Aan jou geheel de keuze, want de aanloop richting zal zeker invloed hebben op het uiteindelijke schot.
Bij het nemen van de penalties brengen deze aanlopen vooral een nieuwe dimensie. Zelfs tijdens de loop naar de bal kan je nog enkele afwijkingen met je speler maken, om op het laatste moment alsnog de keeper op het verkeerde been te zetten. Daarnaast is de diversiteit aan verschillende penalties ook toegenomen. Naast de welbekende poeiers, rollertjes en lobjes is het nu zelfs mogelijk om je penalties op een ontzettend zachte manier te nemen. Zo zacht, dat ik zelfs al een keer heb gehad dat m’n keeper naar de verkeerde hoek dook, weer snel opstond en alsnog de bal voor de lijn weg kon tikken. Het nemen van een penalty is dus lang niet meer altijd gegarandeerd een doelpunt.
Naast het verschil in de aanloop bepalen, is er op het gebied van vrije trappen maar één echte verandering doorgevoerd. Wanneer je namelijk een vrije trap neemt, blijf je de bal vervolgens voor zo’n twee seconden vanuit het perspectief van de vrije trapnemer volgen. Wanneer de bal vervolgens op de paal, lat of keeper komt en de bal stuitert terug het spel in, dan is de reflexperiode voor de aanvallende partij een stuk langzamer. Hierdoor zullen er hopelijk een stuk minder rebound goals vallen, waardoor er denk ik een heleboel controllers van de dood worden gered.
De corners in FIFA 17 zijn dit jaar ook anders dan we voorheen gewend waren. Waar het voorheen gewoon de bal met vierkantje voor de goal slingeren was, gaat dit nu meer gegidst. Er is namelijk een gele cursor die je kan bewegen om je corners precies voor te geven waar jij ze wilt. Dit klinkt leuk, maar in de praktijk maakt het corners veel te simpel. Het scoren van corners is veel te makkelijk geworden en je moet er niet raar van staan te kijken wanneer je tweemaal met een corner scoort in een doodnormale wedstrijd – wat mij betreft hartstikke zonde. Uiteraard op te lossen met een simpele update, maar voorlopig zijn corners nog veel te sterk.
Laat je kinderdroom uitkomen
De laatste jaren zijn we wel gewend geraakt aan de vertrouwde modi binnen FIFA, maar afgelopen E3 kwam EA Sports op de proppen met een geheel nieuwe modus genaamd The Journey. Hierin kruip jij in de huid van toptalent Alex Hunter en aan jou de taak om je van een jeugdproduct op te werken tot de nieuwste wereldtopper. Hierin heb je de mogelijkheid om te spelen als linksbuiten, spits, rechtsbuiten of aanvallende middenvelder. Deze keuze maak je vrijwel aan het begin van de modus en aan de hand van de positie die je selecteert, zal je ook je speelstijl moeten aanpassen op deze positie.
Deze nieuwe verhaalmodus wordt cinematografisch goed ondersteunt met interessante cut-scènes. Daarnaast is het verhaal er één waarvan de meeste jongetjes dromen en deze speelt zich af in een authentieke Britse setting, want het is enkel en alleen nog mogelijk om te kiezen voor de Engelse Premier League clubs. Het verhaal biedt een interessant inzicht op de harde wereld waarin deze potentiële toppers verkeren en geeft weer welke aspecten een jeugdproduct allemaal moet doorlopen om uiteindelijk door te breken.
Presteren is het voornaamste doel in The Journey, want iedere actie die jij onderneemt op het trainingsveld of in de oefenpotjes, hebben invloed op jouw aantal speelminuten per seizoen. Daarnaast is het ook regelmatig mogelijk om keuzes te maken in reacties richting anderen, alsook op social media. Deze keuzes hebben uiteindelijk weer invloed op jouw populariteit richting je teamgenoten, de manager en je persoonlijke fans.
In de loop der tijd zal je je als speler dus op verschillende vlakken ontwikkelen. Met je prestaties verdien je ook speciale punten, die je vervolgens in een skill-tree weer kan inwisselen voor nieuwe vaardigheden voor je speler. Zo kan je Alex Hunter dus helemaal ontwikkelen naar jouw manier van spelen. Een ander leuk gegeven van The Journey is dat naarmate je in het verhaal vordert, je steeds weer nieuwe dingen vrijspeelt voor Ultimate Team. Een win-win situatie lijkt mij.
Ultimate Team
De afgelopen jaren is Ultimate Team de meest besproken modus van FIFA geworden. Het concept is onderhand wel duidelijk: koop packs, handel in spelers en andere attributen en maak zelf je ultieme team in de loop der tijd. Deze modus heeft een zeer hoog pay-to-win gehalte, tenzij je ontzettend veel geluk hebt met het kopen van pakjes of veel tijd besteedt op de marktplaats om coins te verdienen. In vergelijking met Ultimate Team van FIFA 16, zijn er niet bijzonder veel wijzigingen doorgevoerd.
De wijzigingen die echter wel zijn doorgevoerd zijn zeker interessant te noemen. Zo is het nu mogelijk om mee te doen aan zogenaamde ‘Squad Building Challenges’. Hierin staan enkele door EA Sports neergezette uitdagingen waarbij jij spelers moet kopen om teams dusdanig neer te zetten, dat deze aan de vereisten voldoen. Vervolgens ruil je alle spelers die je in de challenge hebt ingezet in voor de desbetreffende beloning, variërend van packs, coins en speciale spelerskaarten. Een leuke toevoeging voor de echte puzzelaars, maar het is vooralsnog maar de vraag of deze challenges ook daadwerkelijk winstgevend zullen zijn voor de speler.
Het toernooisysteem in Ultimate Team gaat dit jaar verder onder de naam FUT Champions. Hierbij komt de extra toevoeging, dat naast de verschillende vereisten die ieder toernooi heeft, je je kwalificeert voor het zogenaamde weekendtoernooi. In dit weekendtoernooi maak je kans om grotere prijzen te winnen, waardoor je verder uitgedaagd wordt op het moment dat je jezelf naar divisie 1 hebt opgewerkt. Presteer je hierin continu als één van de besten? Dan maak je ook nog eens kans op een uitnodiging voor nationale en internationale FIFA toernooien, om nóg grotere prijzen te winnen. Daarnaast heeft FUT Champions een eigen klassering systeem, zoals we dat de afgelopen jaren gewend zijn in games als Rocket League en op de PC League of Legends. Er valt dus op meerdere gebieden ontzettend veel terrein te winnen voor de wat meer professionele FIFA spelers.
Haal meer uit je carrière als manager
Waar Ultimate Team op het online gebied onderhand de meest populaire modus is geworden, geldt dit voor de offline versie al jaren voor de carrière modus. In FIFA 17 zijn hier weer enkele interessante functies aan toegevoegd die de diepgang verder moeten vergroten. Waar je voorheen als team een doelstelling kreeg voor de nationale competitie, de beker en eventueel een internationaal toernooi, krijg je voorafgaand aan het seizoen nu meerdere doelstellingen. Deze doelstellingen zijn onderverdeeld in algemene doelstellingen, zoals jeugdontwikkeling, branding, financiën, binnenlands succes en continentaal succes. Iedere individuele doelstelling is voorzien van een cijfer variërend van één tot en met vijf, welke aangeven hoeveel waarde er wordt gehecht aan het behalen van iedere specifieke doelstelling. Bijvoorbeeld bij een team als Arsenal zal de jeugdontwikkeling zeer hoog in het vaandel staan, terwijl je bij een club als Manchester United vooral veel waarde moet hechten aan de branding van het merk.
Naast deze extra doelstellingen zijn er nog wat extra, kleinere functies toegevoegd die je wat meer overzicht geven in de game. Zo valt links bovenin, naast je managernaam, een rating te zien die weergeeft hoe je als manager ligt binnen de club. Hierdoor heb je voor jezelf een indicatie van hoe dicht je tegen je ontslag aanzit, of dat ze met smart op je contractverlenging zitten te wachten. Op financieel gebied heb je nu inzicht op de inkomsten en uitgaven van de club. Zo kan je zien hoeveel (seizoens)kaarten er zijn verkocht, welke spelersshirtjes het meeste worden verkocht alsook geld dat wordt gespendeerd aan het onderhoud van het stadion. Een andere toevoeging waar ikzelf ontzettend blij mee ben is die van de ‘Transfer History’. Hiermee kan je eindelijk overzichtelijk alle gedane transfers bekijken van de afgelopen transferperiode, in plaats van de laatste drie afgeronde transfers die je rechts onderin het hoofdscherm van de voorgaande FIFA’s had staan.
Conclusie
Op de vraag of FIFA 17 dit jaar de moeite waard is om aan te schaffen, zal ik volmondig ‘ja’ zeggen, want de game is een ware verademing ten opzichte van het voorgaande deel. De Frostbite engine laat dit jaar ook in FIFA zien waarom deze engine zo goed is, want de manier van spelen heeft een flinke stap vooruit gemaakt. Daarnaast is er eindelijk weer eens aandacht besteed aan de dode spelsituaties, maar deze aanpassingen komen helaas niet bij iedere variant even goed tot zijn recht. Met de toevoeging van The Journey heeft EA Sports wel een nieuw pareltje gecreëerd die voor iedereen een must is om te spelen. Verder is de focus binnen Ultimate Team wat meer richting de professionelere spelers gegaan, terwijl er voor de nieuwelingen binnen deze modus niet bijster veel is veranderd. Voor de echte carrièretijgers valt er dit jaar meer diepgang te vinden in deze modus en er zijn daarnaast kleinere, behulpzame functies toegevoegd die het spel alleen maar ten goede zijn gekomen.
Pluspunten
- Frostbite engine zorgt voor verademing
- Gameplay voelt minder gescript
- Dode spelsituaties bieden meer mogelijkheden
- The Journey
- Squad Building Challenges Ultimate Team
- Diepgang voor professionals Ultimate Team
- Meer diepgang carrière modus
Minpunten
- Hier en daar nog grafische glitches
- Corners zijn veel te sterk
- Weinig aandacht beginnelingen Ultimate Team
9.0
Ik ben nog volop bezig met PES17 maar ik ga zeker nog FiFa 17 halen bij een actie ofzo maar nu vermaak ik me met PES17+ officiële kledij . 🙂
Prima review.
De animatie van de scheidsrechter is inderdaad lelijk en slecht.
Waar ik mij persoonlijk ook erg aan erger is het commentaar van Evert ten Napel en Youri Mulder die mogen ze van mij de rode kaart geven.
Je kunt het commentaar natuurlijk op engels zetten maar het was mooi geweest als het commentaar ook beter was.
Verder ga ik mij prima vermaken met fifa17 vandaag komt hij binnen.
Het is te hopen dat die demo niet daadwerkelijk hetzelfde speelt als de uiteindelijke game, want die verdedigers waren echt ontzettend dom. Stappen constant enorm in waardoor je niks kan doen tegen diepteballen.
Goede review verder 🙂
Corner gedeelte is niet te sterk. Denk dat jullie nog niet goed er mee om kunnen gaan. Want ik heb maar 1 tegendoelpunt tegen gekregen uit een corner afgelopen dagen.
FIFA ftw.
Over een paar uurtjes ligt de game op de deurmat 🙂
Prima review verder!
@Ezio Auditore da Firenze: Er is zeker een waarneembaar verschil tussen de demo en de uiteindelijke game. In positieve zin uiteraard.
@89.200.3.xxx: Dat kan uiteraard ook kloppen, maar zelf scoor ik bijna iedere wedstrijd wel uit een corner. Te sterk dus.
Ik heb pes verkocht en fifa besteld. Vandaag lekker mee aan de slag. Na deze review verheug me er nog meer op.
Schandalig dit het is gewoon waar wat ze zeiden het is gewoon net Fifa 16 alleen met een nieuwe jasje der om heen meer niet het speelt wel oke maar ik erg me dan lees je dat er teams bij komen er is helemaaaaal niks bij gekomen van landenteams of nieuwe competities schaam je Fifa 17 en hier betaal je dan 60 euro voor luie mensen daar poefff…
Grappig als je tweakers en psx sense vergelijkt:
T: In de gameplay is de nadruk meer op fysieke duels komen te liggen. Dat maakt FIFA 17 een stuk trager dan voorganger FIFA 16. FIFA 17 is traag, zoveel is duidelijk zodra je een paar potjes hebt gespeeld.
PSX: Hierdoor lijkt het dat de game een stuk sneller en soepeler loopt en het ziet er bovenal een stuk natuurlijker uit dan op de voorgaande Ignite engine.
T: Dat alles tezamen maakt van FIFA 17 niet direct onze favoriete FIFA tot nu toe. In veel lijkt de gameplay overigens ‘gewoon’ op die van FIFA 16, maar de minpunten zorgen ervoor dat wij de gameplay van FIFA 16 eigenlijk fijner vinden.
PSX: Op de vraag of FIFA 17 dit jaar de moeite waard is om aan te schaffen, zal ik volmondig ‘ja’ zeggen, want de game is een ware verademing ten opzichte van het voorgaande deel.
PSX review gemaakt door een FIFA fan, en Tweakers review gemaakt door een PES fan?
@83.82.174..xxx: onzin. Na een tijdje spelen voel je duidelijk verschil, bovendien is het grafisch al een vooruitgang, daarnaast is the journey een erg leuke toevoeging.
@83.82.174..xxx:
Niks bij gekomen..???
@86.89.204..xxx: Het zijn uiteindelijk gewoon persoonlijke percepties. Ten opzichte van FIFA 16 merk ik persoonlijk gewoon veel verschil op diverse gebieden. FIFA 16 heb ik na de kerst vrijwel niet meer aangeraakt, terwijl ik normaal wel een jaartje doorkom met een FIFA game. Daarom is in mijn ogen FIFA 17 een verademing t.o.v. het voorgaande deel.
Elk jaar weer hetzelfde verhaaltje bij deze game reeks…
Fifa is echt een spel voor mensen die niet iets nieuws willen proberen
Je weet toch wel dat frostbite alleen de animatie voor zich neemt en the journey. De gameplay en physics wordt nog steeds op ignite engine gedraaid
journey is maar 1 seizoen. penaltys zijn echt slecht gemaakt in fifa 17. grafisch is die minder dan fifa 16. draaien is net of je in een tank zit. enige fijne is dat het spel minder scripted is.
@86.89.204..xxx:
Als je 16 beter vindt dan 17 zoals Tweakers kan je idd beter wat anders gaan spelen zeg
Gisteravond het spel al opgehaald. Speel elk jaar fifa en PES. Fifa al vanaf 94.
Natuurlijk blijft het concept het zelfde… wat moeten ze doen? De spelers op een paard zetten? Of er een shooter van maken?
Ik merk juist veel verschillen voor een voetbal spelletje… Mensen die roepen dat het weer het zelfde kijken niet verder dan hun neus lang is.
Gameplay voelt anders, game-modi zijn uitgebreid (fut, en profclubs) en er is een nieuwe game mode toegevoegd (Journey) . Daarnaast is er zoals elk jaar weer veel gewerkt aan het updaten van alle nieuwe spelers, stats, clubs (promotie/degradatie) en tenues. Elk jaar worden er verbeter punten toegevoegd. En ja… soms werkt iets achteraf niet goed of fijn, en moet het weer aangepast worden.
@86.89.204..xxx:
Tuurlijk hemelen ze fifa op en geven ze een 9. Krijgt de redactie ook weer goodybags van EA. Zo werkt dat eenmaal.
Op dit moment heb ik nog een Xbox 360 en ik haal eigenlijk altijd Fifa. Alleen dit jaar begin ik te twijfelen. Vorig jaar heb ik een aantal functies (training in carriére mode) gemist, vanwege het feit dat ik een Xbox 360 heb. Weet iemand welke functies ik mis (vooral in carrière mode) bij Fifa 17?
@217.123.2..xxx: advies: toch nu eens denken over het aanschaffen van een nieuwe generatie spelcomputer. FIFA wordt steeds minder voor de oude computers
Wat me opvalt aan fifa 17 als je een scout de wereld in stuurt dan staan daar nieuwe landen bij: Slowakije Servië Kroatië Algerije Ghana Marokko Nigeria en de andere landen natuurlijk,en dat zijn meestal landen die ook speelbaar zijn als nationaal elftal of competitie misschien patchen E die er later in
@83.82.174..xxx: Troll… of hij heeft per ongeluk PES gekocht.. dan kan ook.
Niiiice morge in mijn brievenbus
Mensen die het spel te traag vinden kunnen dat natuurlijk aanpassen bij de modi carriere en manager. Dit geld natuurlijk niet voor als je online speelt tegen iemand anders.
Gewoon bij de instellingen voor ‘snel’ kiezen.
En ook de moeilijkheidsgraad kun je beïnvloeden. Als je b.v. op semi-pro zit en het gaat te gemakkelijk maar een volgende niveau vind je te moeilijk? Dan kun je bij de sliders van de cpu o.a. de sprints en kracht van schotten op doel op b.v. 70% zetten en die van de gebruiker op 50% laten of op 60% zetten…
Als je op professional speelt maar je verliest alsmaar, dan zet je sommige sliders bij jou op 70% en laat je die van de CPU op 50% staan… enz enz
Ik zelf speel vaak carrière of zelf gemaakte toernooien met vrienden thuis.
Waarom lees ik nu niet dat FUT kapot gaat aan betalende managers die tig euro er in stoppen en zo het spel kapot maken om hogerop te komen, en wel bij NBA2k17 (wat ik onzin vond).
EEN 9 ?!?!? ROT OP MAN, KUT FIFA DE HELE FIFA FRANCHISE IS ENKELE SCORE WAARD
ai is weer ultra dom. Speler die je in de weg loopt als je aanvalt en dicht bij elkaar staat. Spel is sloom. Kleuren zijn vaag kijkt heb wel. Alsof je zon waas voor je beeld hebt bij sommige stadion dat moet dan licht inval voorstellen ofso. Corners zijn makkelijk waarbij de kleinste speler raak kan koppen. Afstand schoten met krul gaan er te makkelijk in waarbij keeper makkelijk kon redden. De penaltys zijn een drama. ze wilde wat nieuws doen en hebben de penalty systeem aangepast maar zwaar verneukt. Je bent wel wat vrijer in gameplay(minder scripted) maar nog reageren speler stroef of helemaal niet op een bal om te kunnen anticiperen. Publiek lijkt met de jaar slechter uit te zien terwijl je verwacht juist dat het mooier wordt. Ik vind fifa 17 grafisch in gameplay helemaal niet zo denderend. Animaties en gezichten daar in tegen zijn wel goed, daar zie je ook frostbite zn werk afkeveren. Voor de rest draait de spel op ignite engine wat een getweaked last gen engine eigenlijk is. Voor de mensen die blijven geloven dat frostbite nieuwe engine is van fifa heeft het mis. Kijk maar E3 2016 dev talk van ganespot die bij developers van fifa 17 praten. Ze zeggen duidelijk dat Frostbite alleen gezicht animatie doet en daardoor ook mogelijk was journey te creeren. De rest is gewoon ignite engine. Helaas duurt the Journey maar 1 seizoen en moet zeggen is ook de meest vermakkelijke mode die er is. Maar na paar potjes weetje niet eens meer of je fifa 16 of 17 speelt. Dat gevoel is geen goed teken. Ik weet ze kunnen fifa niet omgooien en dat hoeft ook niet maar stop er paar extra pfysics in zoals schoten op goal die niet alleen of rustig intikker of afstandschot of binnenkant voet is. Voeg meer toe aan de standaard formule van fifa. De animatie als je een strafschop neemt is al 7jaar het zelfde ik bedoel cmn man!
Al met al is het weer te veel van het zelfde terwijl je hoort revolutionair dit en dat en AI zus en zo. Nee dat is het gewoon niet.
Ik weet niet of de volledige versie het ook heeft maar speel de demo eens met je d-pad (ik speel altijd met de d-pad, komt uit de megadrive tijd). Penalties nemen is dan super leuk joh.
Zeer sarcastisch natuurlijk want het nieuwe penalty systeem werkt dan voor geen ene ruk. Plus dat de oude bugs nog steeds erin zaten als je de d-pad gebruikt. Zoals dat je ineens al een malle door de menu’s scrolt en je dan je controller moet uitzetten. Dit heb ik al vanaf FIFA 2012 zowel op xbox als ps.
@insanespartan: ben jij autistisch?
@212.121.119..xxx:
Absoluut niet. Maar jij bent de gene die alles heeft gelezen 😉
@insanespartan: nee, ik zag die lap tekst zonder spaties en dacht dat moet een autist zijn!
@92.108.157.xxx:
Hahahahahahahahaha mooi mens jij
@insanespartan: dank je! Jij ook hoor 🙂
Zeer zwak spel.. De gameplay gaat traaaaaag. Niets nieuws en qua graphics had ik van Frostbite meer verwacht. Absoluut geen aanrader
@83.82.174..xxx:
Zo kan je over veel games zeggen dat het de vorige games zijn in een nieuw jasje.
Voetbal veranderd niet dus het spelletje ook niet. Ze kunnen het hier en daar verbeteren en aanpassen. Als jij dat het niet waard vind laat je hem lekker liggen 🙂
@tyger1: bij game mania is er een actie zo heb ik fifa 17 binnengehaald anders was het weer een jaar zonder fifa
ik vind The Journey. wel een hele toffe toevoeging aan de game . maar ik vind wel dat ze niets hebben gedaan aan het uitverdedigen dit is gewoon ruk en als je probeert een aanval te doen dan blijven u maaten voor u staan in plaat voor te lopen beetje lomp .kwa GFX is er niet veel verschil met 16 maar ja ik vermaak me goed met de The Journey.
@DeathJezus420nl: Kheb hem ook al zo gehaald bij GM .
Ik krijg de toets indicator niet weg wat maar boven de speler hangt in het veld. Zwaar vervelend dit. Weet heus wel welke toetsen ik moet drukken. Pff
@83.82.174..xxx: Best logisch, omdat de doelgroep die fifa elk jaar koopt,het toch wel weer koopt. Dus waarom zou een commercieel bedrijf zich extra inzetten om het vele malen beter te maken, het wordt toch wel verkocht. De meesten van de doelgroep, die fifa koopt is niet bepaald kritisch.
Ik ken genoeg mensen die dit spel jaarlijks kopen en ik ben er gelukkig niet een van. Kijk naar NBA 2K dat is pas passie voor het spel en hun doelgroep daar kan fifa nog van leren.