Review: RIDE 2 – Vorig jaar kwam het Italiaanse Milestone met een volledig nieuw IP op de proppen onder de noemer RIDE. Dit was een game die voor elke motorsportfanaat interessant zou moeten zijn door een flinke collectie aan motoren. Helaas kwam die game niet overal even goed uit de verf, maar de ontwikkelaar zette door en komt nu anderhalf jaar later met een vervolg dat naar eigen zeggen op alle fronten beter is geworden. Reden genoeg om met die beloftevolle uitspraak in de game te duiken en eens te kijken wat het is.

Race na race in seizoenen

De opzet van RIDE 2 is niet zozeer heel anders dan in het origineel. Je krijgt bij aanvang een motor uitgereikt en wat credits, die je kan spenderen aan nieuwe motoren. Vervolgens ga je een kijkje nemen in de wereldtour, waar je verschillende soorten races aantreft. Die zijn allemaal weer opgedeeld in verschillende categorieën die je vrij van elkaar kan afwerken alvorens je verder in het spel komt. Per race kan je namelijk een medaille verdienen en hoe meer je er verzamelt – lees: zorg dat je in de top drie eindigt – des te meer nieuwe races je vrijspeelt.

Ride1

Het concept is niet nieuw en allesbehalve origineel, maar toch werkt het allemaal als een zonnetje. Naarmate je vordert, kom je in een meer professionele klasse uit die weer wat lastigere races voortbrengt en om daar aan te voldoen, dien je of je motoren te tunen of je koopt gewoon nieuwe die voldoen aan de standaard voor die race. Om in dit geheel afwisselend te zijn, heeft de ontwikkelaar een tweetal variabelen toegevoegd. De eerste is dat lang niet elke race daadwerkelijk draait om eerste worden, want je treft ook tijdritten (met een meer uitdagende baan), dragraces en meer aan. Die zorgen op zichzelf al voor afwisseling bij de races.

Een andere variabele is een flinke vooruitgang, want waar het origineel niet bijster veel banen had, is dat nu wel anders. De game zit tjokvol allerlei circuits, tracks en variaties daarop, zodat je lang bezig bent om elke baan te ontdekken. Daarbovenop komt nog eens dat ook de hoeveelheid motoren nog wat verder is opgeschroefd en je kan begrijpen dat we ons best wel hebben zitten vermaken met het racen in deze wereldtour. Daar blijft het overigens niet bij, want als je goed presteert, krijg je een uitnodiging voor een speciaal evenement. Weet je die te winnen/weet je goed te presteren, dan krijg je aanzienlijk meer credits.

Ride2

Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog bepaalde raceseries die bestaan uit langere races in competitieverband, maar dat kost even tijd om vrij te spelen. Hierdoor ben je al snel tientallen uren bezig om alle races te rijden, laat staan ze te winnen. Het mooie hiervan is ook dat de game je motiveert om een hele garage bij elkaar te sparen, want vrijwel elke motor kan je wel weer ergens voor gebruiken. Deze motoren variëren behoorlijk t.o.v. elkaar, wat natuurlijk logisch is, en dus zorgt de game qua gameplay op zichzelf ook nog eens voor afwisseling.

Verzamelen en sparen tot je een ons weegt

Eén van de belangrijkste aspecten van RIDE 2 is dat je zo goed mogelijk presteert. Nu is dat een nogal logische conclusie, maar hier hangen de credits aan vast. Sommige motoren zijn behoorlijk duur en dus is het zaak om credits op te sparen. Als jij continu eerste wordt, dan zul je veel sneller het bedrag bij elkaar gespaard hebben om zo vervolgens die ene gewilde motor te kopen. Dit proces blijft zich in zekere zin continu herhalen, totdat je over voldoende motoren beschikt om alle races en bijkomende speciale evenementen uit te racen.

Ride3

Naast dat je de motoren kunt kopen, kan je ook flink veel motoren van een upgrade voorzien door deze te tunen met betere onderdelen. Dat is volledig optioneel en daardoor meer een mooie extra in tegenstelling tot het vorige deel. Wat dat betreft, heeft Milestone overduidelijk veel stappen vooruit gemaakt, want waar we vorig jaar nog net een voldoende aan de game gaven, krijgt de opvolger nu een ruime voldoende. Gezien het tijdsbestek en de vooruitgang die men geboekt heeft, mogen we spreken van een succesvolle ontwikkeling. Qua content hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.

Genoeg te doen

De content spreidt zich uit over verschillende aspecten. Natuurlijk is de wereldtour één van de belangrijkste aspecten van het spel, maar RIDE 2 bevat veel meer dan dat. Zo zijn er verschillende uitdagingen waar je je aan kan wagen. Ook kan je losse races of kampioenschappen opzetten en als je graag met meer man speelt, is daar een split-screen optie of een online multiplayer. Wat dat betreft, is RIDE 2 niet bijster origineel qua gameplay-mogelijkheden met het oog op modi, want daar is het te standaard voor.

Ride4

Misschien is het gebrek aan innovatie wat jammer, maar de mogelijkheden die het nu biedt, zijn in feite voor de rest voldoende. Mede dankzij de forse verscheidenheid aan tracks die je in de game treft en natuurlijk de enorme waslijst motoren die je kunt besturen. Op de gamescom omschreef Milestone RIDE 2 als een tempel voor motorliefhebbers en ja, dat hebben ze aardig waargemaakt, omdat het als een behoorlijk compleet pakket aanvoelt, dus dat kunnen ze alvast in hun zak steken. Desalniettemin gaat RIDE 2 niet in een triomftocht van de start naar de finish, want er zijn wel wat hobbels onderweg die invloed hebben op het plezier.

Oeps… vergeten

Zo kende de vorige game behoorlijke laadtijden. Dat is nu wat ingekort, maar alsnog is het relatief lang. Als je de game in perspectief stelt met een Driveclub of beter nog, Driveclub Bikes, dan ziet die laatstgenoemde er niet alleen mooier uit, het laden stelt ook geen moer voor. Het is in RIDE 2 niet extreem lang, maar kort is anders. Wat ook een beetje slordig aanvoelt, is dat je soms twee of drie laadschermen ziet. Dan zie je eerst het logo dat als introductie dient op het daadwerkelijke laden, wat op een ander scherm zit en als de game dan klaar is, zie je weer het logo voor een paar tellen. Hou dit dan gewoon gelijk aan, want het voelt rommelig aan.

Ride5

Ook in het menu zijn er wat opties die geladen moeten worden en tja… menuopties laden, dat voelt ook altijd een beetje knullig aan. Goed, de laadtijden zijn korter, maar het is nog steeds niet optimaal. Een ander punt van kritiek is de visuele kwaliteit. Milestone mag de game dan flink beter hebben gemaakt tegenover het origineel, ze zijn alleen de graphics vergeten. Alles is beter, behalve de visuele kwaliteit. Nee, het is niet lelijk, maar vandaag de dag zijn er toch echt veel mooiere games te vinden. RIDE 2 voelt bij diverse circuits wat detailloos aan en bij vlagen een beetje dood en dat is jammer. Ook de physics van de motoren willen nog weleens onnatuurlijk ogen.

RIDE 2 is absoluut vele malen beter dan het origineel. Laat je ook zeker niet van de wijs brengen door de minpunten, want hoewel die aanwezig zijn, zullen ze niet direct een hele grote impact op het speelplezier hebben. RIDE 2 had grafisch absoluut beter gekund, maar in ruil daarvoor krijg je een zeer aardige racegame die veel opties biedt tot racen, evenals op vlak van circuits en motoren, waarmee RIDE 2 zichzelf met recht een tempel mag noemen voor motorfanaten. En dat is eigenlijk het beste compliment dat RIDE 2 zichzelf kan geven. Hoewel, dat deed de ontwikkelaar zelf eigenlijk al.

• Veel motoren
  • Veel circuits
  • World tour is afwisselend en vermakelijk