ReusLogo
Review: Reus – God games hebben we niet al te veel op de PlayStation 4 en als er dan eentje verschijnt, is dat voor fans van het genre natuurlijk goed nieuws. Reus is afgelopen vrijdag verschenen en hoort thuis in dit genre. De game verscheen een jaar of drie geleden al voor de PC en werd toen erg goed ontvangen. Dat belooft dus wat voor de consoleport en hoewel we er even op hebben moeten wachten, is de game nu toch hier. Is Reus op consoles net zo goed als op de PC?

Creëer, bevorder en eindig leven

In Reus neem jij de rol aan van een viertal reuzen die allemaal beschikken over eigen kwaliteiten. Zo is er een reus die bergen kan maken, een ander die zeeën kan aanleggen en weer een ander creëert bossen. Ook is er nog een reus die moerassen kan bouwen en met deze vier wezens begin je aan je avontuur. Je krijgt namelijk een lege aardbol voor je neus en het is de bedoeling om hier een leefbare omgeving van te maken. Water is belangrijk, dus laat je een reus een zee aanleggen. Het gevolg is dat de grond links en rechts naast de zee vruchtbaar wordt, waardoor je vervolgens een bos kan laten ontstaan.

Reus1

Eenmaal een bos aanwezig, of een woestijn via de reus die bergen maakt, komen er vanzelf mensen aanwandelen die nederzettingen stichten. Het is geheel aan jou hoe je hiermee om gaat, want je kan namelijk de groei van het dorp beïnvloeden. Hou je het beperkt qua eten? Dan zal er niet direct groei ontstaan. Zet je het bos vol met allerlei planten en kies je voor symbiose, dan kunnen er nieuwe grondstoffen ontstaan om te eten, maar ook ontstaat hier welvaart, technologie en meer uit. Allerlei aspecten die van belang zijn om de planeet leefbaar te maken voor haar bewoners.

Diepgang in systemen

Reus lijkt op het eerste oog een simpele en misschien zelfs saaie game, maar vergis je niet, want er schuilt behoorlijk wat diepgang achter. De game gooit je gelukkig niet gelijk in het diepe, want de eerste drie werelden die je kan spelen – wat we ook aanraden – dienen als tutorial. Je krijgt via die weg al spelenderwijs uitleg over hoe het creëren van een gezonde planeet werkt, en hoe je de inwoners van eten, voorspoed, tech en meer kunt voorzien, want die zaken zijn allemaal belangrijk voor het voortbestaan van de inwoners.

Reus2

De game doet haar best om je zo goed mogelijk uit te leggen hoe het allemaal werkt en dat is maar goed ook, want als je verder in de game komt, krijg je steeds meer mogelijkheden per reus en dat kan het op zichzelf best complex maken. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de tutorial soms iets te oppervlakkig is, waardoor we tot twee keer toe maar wat hebben zitten klooien om het doel te bereiken. Desalniettemin is opletten erg belangrijk, want het is geen alledaagse titel met wat oppervlakkige functies. Alle opties waarover de reuzen beschikken – die uiteraard van elkaar variëren – hebben een doel en ook is er dan nog de mogelijkheid tot combinatie.

Interessant is dat de game je na het voltooien van de tutorial alle vrijheid geeft. Je zult geen vaste campagne doorlopen, er is ook geen verhaal, er is in feite niets, behalve een wereld waarop je je kunt uitleven. Toch zijn er wel doelen op de achtergrond en die variëren behoorlijk. Zo dien je een planeet te ontwikkelen met bijvoorbeeld 1000 voorspoed en dan unlock je nieuwe vaardigheden voor een vervolgplaneet. Je begint in zekere zin telkens bij nul en door goed met de opties om te gaan, creatief een planeet in te richten en het onder controle houden van je bevolking, kom je langzaam maar zeker steeds verder.

Reus3

Houd de bevolking onder controle

Alleen de middelen om van een dode planeet een welvarende, goed georganiseerde en bovenal levende planeet te maken, dat is uitgebreid genoeg om uren mee te experimenteren. De game biedt je ook de vrijheid om zonder tijdslimiet en zonder een oog op resultaat uren met je planeet te spelen. Wil je echter nieuwe opties vrijspelen, dan zul je planeten moeten ontwikkelen die je een beperkte tijd geven. Dat is echter niet direct een heel groot probleem, omdat je het tijdsverloop kunt pauzeren waarbij je wel de controle over je reuzen houdt.

Wat de vrij diepgaande gameplay nog een extra duwtje in de rug geeft, is dat de mensen die zich huisvesten op jouw planeet menselijk zijn. Dat in de zin dat ze rare fratsen uit kunnen halen. Heeft een nederzetting teveel voorspoed? Dan worden mensen hebberig en dat heeft een effect, waardoor jij als god maatregelen moet treffen. Dat kan uiteenlopen van aanvallen die enige schade aanrichten tot compleet vernietigende opties die ervoor zorgen dat dorpjes compleet worden weggevaagd. Want ook in Reus geldt: balans is alles en zodra iets uit balans raakt, kan dat nadelige invloeden hebben.

Reus4

Een plezierige, ontspannen ervaring

Reus is een game die een hoge instapdrempel kent. De drie tutorials leggen een hoop uit, maar alsnog draait het veel om experimenteren. Daar geeft de game je ook alle ruimte voor, maar hierbij geldt wel dat het niet voor iedereen is. Het gaat diep, kent veel mogelijkheden en je zult veel zelf moeten ontdekken. Als je eenmaal de zaken onder de knie hebt, dan zul je merken dat Reus een game is die voor uren speelplezier kan zorgen. Tussen al het najaarsgeweld door is het soms best wel eens lekker om gewoon even een ontspannen game te spelen en dat is waarin Reus uitermate goed van pas komt, zeker als je de ins- en outs door en door kent.

Wat hier ook aan bijdraagt is de goede kwaliteit van de game. Aan alles is duidelijk af te lezen dat de game qua gameplay zeer verzorgt is. De visuele stijl past goed bij het concept en de audio is hoewel beperkt, prima te pruimen. Wel is het slordig dat de tekst in sommige menu’s door de afkadering heen loopt en ook kan je soms het spoor bijster raken door de besturing. Laat ik vooropstellen dat de besturing op zichzelf prima werkt, maar dat de game boordevol met menu’s zit en dat als je een keertje verkeerd drukt, je plots een beetje de draad kunt kwijtraken. Dan merk je duidelijk dat games van dit kaliber net wat efficiënter werken op een PC. Maar goed, in verhouding met de kwaliteit van de game is dat slechts een klein detail.

Reus

Conclusie

Reus is een prima godgame die de overstap van PC naar consoles goed is doorstaan. Ja, er zijn hier en daar wat slordigheden qua teksten in kaders en ook de besturing kan ervoor zorgen dat je verdwaalt in de menu's. Buiten dat - wat overigens ook weer niet teveel stoort - is het verder een geslaagde game die zeker de fans van het genre lang kan boeien. Nieuwkomers moeten rekening houden met een vrij hoge instapdrempel, maar als je eenmaal over deze drempel heen bent, dan staat er een game op je te wachten die erg lang speelbaar is. Kortom, Reus is niet voor iedereen, maar mocht je enige interesse hebben, dan weet je in ieder geval dat je kwaliteit krijgt.

Pluspunten

  • Lang speelbaar
  • Diepgang in gameplay
  • Tutorials geven een degelijke uitleg van de gameplay
  • Biedt genoeg uitdaging...

Minpunten

  • ...die gelijk een hoge instapdrempel vormt
  • Wat slordigheden hier en daar

8.0