kitchen1
Review: Job Simulator – Het bakken van eitjes, vouwen van vliegtuigjes en het afrekenen in een supermarkt; het klinkt allemaal als saai werk en niet iets wat je voor je plezier doet. Job Simulator draait echter precies rondom deze werkzaamheden, alleen dan met een dikke vette knipoog en in virtual reality. Op de PC is de game een regelrechte hit en nu brengt men deze game ook naar PlayStation VR toe. Wij speelden de game om te ervaren wat er nu precies zo leuk is aan het bakken van een ei in VR en dat hebben we geweten ook. Job Simulator is hilarisch en vermakelijk, waarom? Dat lees je in deze review.

Welkom in 2050

Job Simulator speelt zich af in de toekomst en de simpele taken, zoals het bereiden van een hotdog, wordt gedaan door robots. Het is voor de mensen in 2050 echter wel belangrijk om te weten hoe deze taken ‘vroeger’ werden uitgevoerd door mensen. Vandaar dat men Job Simulator gecreëerd heeft voor de mensen die leven in 2050. Je maakt namelijk op een grappige manier kennis met de taken die men vroeger met de hand uitvoerde.

In Job Simulator gebeurt alles in een meer futuristische opzet, want een keukenblok is met één draai van de knop een oven, grillplaat of een blender. Erg efficiënt dus, zeker voor de robots. Maar jij moet ook in die situaties leren omgaan met de vroegere arbeid. Je kiest aan het begin van de game welke baan je graag wilt proberen en vervolgens word je ondergedompeld in de juiste setting voor de job. Zo kun je ervoor kiezen om als chefkok aan de slag te gaan, als kantoormedewerker en ook kun je ervaren hoe het is om winkelbediende te zijn.

Je handen doen het werk

We hebben nu een paar games kunnen spelen met behulp van de PlayStation Move controllers. Zo wist The London Heist als onderdeel van PlayStation VR Worlds hier indruk mee te maken, maar Job Simulator gooit er nog een schepje bovenop. De game is namelijk enkel en alleen speelbaar met twee PlayStation Move controllers en als je de game speelt snap je meteen waarom. Met een controller zou de game simpelweg niet werken, aangezien de lol hem juist zit in het gebruiken van je handen. Je pakt attributen beet, draait knoppen, legt iets op de grill, vouwt een vliegtuigje en al deze doelstellingen zorgen ervoor dat de game tot leven komt.

office_02

Het gebruik van de PlayStation Move controllers werkt verrassend goed. Objecten reageren goed op de manier waarop jij je controller beweegt en als jij een kop thee vast hebt, maar lichtelijk begint te schudden, dan zal de thee ook over de mok heen vloeien. Dit soort kleine aandachtspuntjes zorgen ervoor dat het gebruik van de PlayStation Move erg natuurgetrouw aanvoelt. Objecten grijpen gaat via de trigger achterop de PlayStation Move, zodat je ook echt moet knijpen om iets te pakken. Je hersenen worden hiermee als het ware getricked en dat zorgt ervoor dat de handelingen passend aanvoelen.

Opdrachten of ouwehoeren

Job Simulator geeft je de kans om opdrachten uit te voeren of om gewoon lekker je eigen gang te gaan. Het is echter leuk om de uitdagingen aan te gaan die de robot je geeft. Zo krijg je als chefkok de opdracht om bepaalde gerechten klaar te maken of als winkelbediende moet je bepaalde items pakken. Op deze manier maak je kennis met de vele mogelijkheden die je tijdens het uitvoeren van het werk hebt. De opdrachten tonen hoe complex Job Simulator is en hoeveel er mogelijk is binnen de simulator. De opdrachten zijn daarnaast niet al te gemakkelijk en bieden genoeg uitdaging. Wel kan het op den duur wat repetitief worden, omdat de opdrachten op elkaar beginnen te lijken en enkel uitgebreider worden.

job-simulator-playstation-vr

Een nadeel aan Job Simulator is overigens wel het feit dat er slechts vier banen zijn die je kunt uitproberen. Mogelijk breidt men dit later nog uit via downloadbare content, want het smaakt naar meer. Bovendien, een iets uitgebreider aanbod aan jobs in deze simulatie was wel leuk geweest. Zo waren we ook graag als chirurg aan de slag gegaan, sushichef, pizzamaker, schoonmaker of iets anders.

Humor

Job Simulator is een game met een cartoony stijl die je niet al te serieus moet nemen. Het doet een beetje denken aan een vergelijkbare titel, Surgeon Simulator, die een soortgelijke stijl had. Ook daar konden we hard om lachen en dat is nu niet veel anders. Je zult merken dat je soms met dingen bezig bent, waarbij je jezelf gaat afvragen wat je nu in godsnaam aan het doen bent. Toch werkt de game behoorlijk verslavend, omdat je lekker kan aan blijven kloten. In dat opzicht doet het een beetje denken aan GTA, waarin je ook de helft van de tijd niets zinnigs aan het doen bent. Het blijft op de één of andere manier namelijk erg leuk om eten aan te laten branden of om zoveel mogelijk op een grill te gooien. Ja, het is kinderachtig, maar wel erg leuk.

kitchen2

Job Simulator biedt een leuke break van de serieuze gameplay die je ook met PlayStation VR kunt ervaren. Het is een game voor mensen die het leven niet al te serieus nemen en graag eens lekker willen doen waar ze zelf zin in hebben. Hotdogs in de blender gooien om deze vervolgens in de thee te gieten? Geen probleem! Een tomaat op de grillplaat en afblussen met wijn? Het kan allemaal in Job Simulator. Jammer genoeg zijn er slechts vier banen die je kunt proberen, maar wellicht dat men dit later nog gaat uitbreiden via DLC. Job Simulator is de perfecte introductie tot virtual reality en het biedt genoeg diepgang om te ontdekken wat de mogelijkheden ervan zijn, zonder dat je jezelf verveelt. Alles gebeurt met een leuke knipoog en de game is uiterst vermakelijk, al kunnen de opdrachten uiteindelijk wel repetitief worden.

• Perfecte introductie tot VR
  • Humor
  • Vermakelijk