Review: Skylanders Imaginators – Skylanders Imaginators is alweer het zesde deel in de succesvolle franchise en dat brengt een nieuwe reeks personages met zich mee, evenals gameplay die is toegespitst op een nieuwe innovatie. De afgelopen jaren hebben we veel interessante spelconcepten voorbij zien komen, waarvan sommigen zelfs erg bijzonder waren. Dit jaar is het wat simpeler ingericht, want voor het eerst is het mogelijk om je eigen Skylander te maken. Hiermee zal je het avontuur gaan beleven, want Kaos maakt er weer eens een puinhoop van.

Kaos valt je aan met zijn Doomlanders

In Skylanders Imaginators staat het creëren van eigen Skylanders centraal. Dat geeft jou als speler de mogelijkheid een eigen Skylander te maken, maar in het verhaal dat je zult doorlopen, heeft ook Kaos hiertoe de mogelijkheid. Hij creëert de zogenaamde Doomlanders, die het op jou gemunt hebben in heuse eindbaasgevechten. Doorheen het avontuur zal Kaos zich ontwikkelen en met steeds meer variaties op de proppen komen, wat naast eindbaasgevechten ook andere leuke gameplay-momenten oplevert. Kaos is natuurlijk weer uit op de totale vernietiging van Skylands en jij zult dit moeten voorkomen om hem uiteindelijk een lesje te leren.

SkylandersImaginators1

Dat lesje zal tijdelijk zijn, want de afgelopen vijf jaar heeft Kaos bijzonder weinig geleerd, aangezien hij jaar na jaar weer verdoemenis op Skylands blijft loslaten. Goed, het geeft je in ieder geval een goed doel en zodoende krijg je een reden om een tiental levels te doorlopen en uiteindelijk Kaos te confronteren. De gameplay is in dat opzicht weinig anders dan de voorgaande delen, hoewel we moeten opmerken dat er erg creatieve levels tussen zitten. Creatiever nog dan voorheen en dat maakt het platformen sowieso weer tot een plezier. Dat kan ook amper fout gaan, want men hanteert exact dezelfde speelwijze als in de voorgaande delen.

Ratchet & Skylands

Daar waar we de levels en gameplay erg leuk vinden, valt wel één ding op. Toys for Bob (ontwikkelaar) heeft namelijk vrij recent nog Ratchet & Clank zitten spelen, want er zijn veel overeenkomsten. Kisten die exploderen als je in de buurt komt, grinden op rails die zijn voorzien van bijna identieke bommen, enzovoort. Het is overduidelijk dat de ontwikkelaar inspiratie heeft gehaald uit de klassieker van Insomniac en dat is eigenlijk de eerste keer dat we directe overeenkomsten met een andere game zien. Misschien is het wat gemakzuchtig; de keerzijde is wel dat men het op een goede manier heeft vormgegeven en de doelgroep zal dit toch niet opvallen.

Veel te doen

We kunnen heel uitgebreid over de gameplay schrijven, maar omdat dit in grote lijnen identiek is aan het platformen uit de voorgaande delen, laten we dat voor wat het is. Het is immers degelijk, afwisselend en vermakelijk voor het gehele avontuur. Waar Skylanders Imaginators erg in slaagt, is het bieden van veel content. Naast de tien levels die je zult doorlopen voor het verhaal, zijn er ook nog tien sensei levels. Sensei’s zijn de nieuwe Skylanders die dienen als trainers voor je zelf gemaakte personages. Vanzelfsprekend is er voor elk element een sensei beschikbaar en bij aanvang kan je met twee sensei’s hun specifieke werelden bezoeken. Wil je alle andere werelden ook bezoeken? Dan ben je genoodzaakt meer sensei’s aan te schaffen.

SkylandersImaginators2

Het bekende concept dus, maar het zorgt er wel voor dat de game veel levels biedt. Ben je niet iemand die veel losse Skylanders koopt voor jezelf of de kids? Geen probleem, want alsnog is er genoeg te doen in de wereld. Met het starterspakket kom je een heel eind en als je alle levels hebt uitgespeeld, kan je er opnieuw induiken om geheime locaties te ontdekken of alles te verzamelen. Dat verzamelen is nu belangrijker dan ooit, want het staat in verbinding met de belangrijkste troef die dit nieuwe deel heeft, namelijk het zelf kunnen maken van een Skylander die je vervolgens in de game kunt gebruiken.

Knutsel erop los

De innovatie voor dit jaar is dat je met een ongekende hoeveelheid objecten een eigen Skylander kunt maken. Je kunt een hoofd kiezen, benen, armen, lichaam en meer. Vervolgens kun je deze voorzien van bescherming, een set uitspraken, achtergrondmuziek en nog meer details. Hierdoor kun je dus geheel naar eigen wens de meest bizarre, stoere of grappige creaties maken, en nadien kun je hiermee aan de slag in de game en het avontuur. Je bent echter beperkt qua aanmaakmogelijkheden, want om een zelfgemaakte Skylander op te slaan, dien je een fysieke kristal te hebben.

Bij het starterspakket wordt er een kristal geleverd, waardoor je er dus sowieso eentje kunt maken. Maar wil je meer Skylanders maken? Dan ben je genoodzaakt losse kristallen te kopen en dat kan natuurlijk een duur geintje worden. Dit komt mede doordat je per element een specifieke kristal nodig hebt. Als jij een water Skylander wilt maken, maar een vuurkristal hebt, is dat niet mogelijk. Nu is zo’n kristal voor de jonge gamers best magisch, want zodra deze op het portaal staat, gloeit er een lampje, net alsof de ziel in het object zit en dat geeft het de finishing touch.

SkylandersImaginators3

Desalniettemin komt het er wel op neer dat je eigenlijk betaalt voor saveslots en dat kan een duur geintje worden. Zeker als je bedenkt dat je ook nog verschillende sensei’s nodig hebt om specifieke gebieden in de game vrij te spelen. Ja, het verdienmodel is ook nu onveranderd gebleven en geef ze eens ongelijk. De Skylanders zien er stuk voor stuk weer mooi uit en de kristallen zijn een leuke toevoeging. Het idee dat je echter betaalt voor een saveslot laat een wat wrange nasmaak achter, maar gelukkig is dit geheel optioneel.

Het maken van een eigen Skylander is in deze de genoemde innovatie en de game bevat werkelijk een ongekende hoeveelheid objecten om er lekker op los te knutselen. Door het verhaal te spelen, kom je overal kisten tegen die kristallen met items bevatten en zodoende kan je de bibliotheek verder uitbreiden. Dit geeft je op termijn nog veel meer mogelijkheden tot het maken van een eigen Skylander. Het maken van een eigen Skylander zien volwassenen al snel als een character creation tool, maar voor kinderen – mede door de lichtgevende kristallen – is het natuurlijk iets magisch.

Erg verzorgd… toch?

Als we het gehele pakket bekijken, slaagt men wederom in haar bedoeling. Skylanders Imaginators biedt leuke gameplay, een goede afwisseling in omgevingen en de levels zijn bij momenten echt fantastisch, ondanks dat er ook duidelijk naar Ratchet & Clank is gekeken. Het plezier dat de game de speler zal bieden, is wat overduidelijk de boventoon voert en dat is natuurlijk allemaal erg positief. Toch zijn er nog wat punten die tijdens het spelen een beetje stoorden en hoewel dat wellicht voor de doelgroep niet veel uit zal maken, benoemen we het toch even.

SkylandersImaginators4

Zo hanteert de game een vast cameraperspectief en dat is voor het overzicht van de actie prima. Maar de levels bieden veel verschillende paden en je moet dus een beetje gokken of je de juiste kant op gaat. Als je eenmaal de juiste kant op gaat, dan is de kans vrij groot dat je vervolgens niet meer terug kan en als je er naar streeft om alles te verzamelen, dan ben je genoodzaakt het level opnieuw te starten. Ook bij sommige platformstukken kun je niet goed zien wat het einde van het platform is, wat soms tot een onnodige dood en respawn kan leiden. Als de game een iets vrijere camera had gehad, dan had je net even wat meer overzicht gehad en dat was de gameplay ten goede gekomen.

Ook een wereldkaart in de hub had niet misstaan, want je bent regelmatig van hot naar her aan het lopen op zoek naar het portaal dat je gebruiken wilt. Dat is net zoals het cameraperpectief een klein detail, want het merendeel van de jonge doelgroep zal hier niet over struikelen. Dat neemt echter niet weg dat dit puntjes zijn waar wat meer aandacht in gestoken had mogen worden en hetzelfde geldt voor het tempo van de personages. Dat ligt – net zoals in de voorgaande delen – iets te laag, waardoor het spelverloop soms te traag gaat. Jonge gamers zijn inventief en weten hier goed mee om te gaan, dus dat tempo mag wel ietsje hoger of maak het op z’n minst instelbaar.

SkylandersImaginators5

We hebben wat puntjes van kritiek op de gameplay, maar of die heel erg relevant zijn voor de doelgroep is een beetje de vraag. Wat we in ieder geval wel zeker weten, is dat Skylanders Imaginators een geslaagde game is geworden met degelijke gameplay, een leuke variatie in levels, toffe minigames, een fijne sfeer en lange speelduur. Het maken van een eigen Skylander is voor jong en oud erg leuk, maar echt een grote innovatie kunnen we het niet noemen. Zo bijzonder is het maken van personages immers niet, maar dat zal de jeugd een worst wezen, want die kunnen nu eindelijk hun creativiteit loslaten op de game om er vervolgens mee te spelen. Dat is waar Skylanders Imaginators voor bedoeld is en dat is waar het met vlag en wimpel in slaagt.

• Skylanders maken met ongekend veel opties
  • Sommige levels zijn de beste in een Skylanders game ooit
  • Lange speelduur