CoDIW
Gespeeld: Call of Duty: Infinite Warfare – Multiplayer – Call of Duty: Infinite Warfare is inmiddels alweer het dertiende deel in de franchise en Activision gaat ongetwijfeld door zolang de games verkooprecords blijven halen. Met drie studio’s aan het roer is Infinity Ward voor de tweede keer aan de beurt in de driejarige ontwikkelingscyclus met als resultaat dus Infinite Warfare. De PS4-exclusieve beta is inmiddels achter de rug en voor diegene die hem gemist heeft: geen paniek. Vanaf vanavond tot aanstaande maandag kan je dezelfde beta nog een weekend spelen. Maar na een weekend lang spelen, is het tijd om onze ervaringen met de game te delen.

Ontzettend hoog tempo en lekker vloeiend

Deze franchise staat inmiddels wel bekend om de snelle actie waarbij de kogels je om de oren vliegen. Michael Bay films en Call of Duty worden vaak met elkaar in verband gebracht en Infinite Warfare doet daar niet voor onder. De game speelde gedurende de beta erg lekker weg vanwege deze snelheid, ook omdat het sneller speelt dan de voorganger in de reeks, Black Ops III. Ook heb je de tegenstanders sneller uitgeschakeld, omdat ze over het algemeen minder kogels vereisen om naar de eeuwige jachtvelden te sturen. In dat opzicht lijkt de gameplay een mix te zijn tussen Black Ops III en Advanced Warfare, en dat is prima.

CoDIWMP1

De vergelijking met Black Ops III is niet zomaar, dit is namelijk met een legitieme reden. Wie dieper in de game duikt, merkt namelijk al gauw een flinke hoeveelheid overeenkomsten tussen de games op. Veel gameplay-elementen voelen hetzelfde aan, maar ook menu’s en andere features voelen bijna identiek aan als in Black Ops III. Allereerst borduurt Infinite Warfare voort op het movement systeem van Black Ops III. De powerslide en de boost jump voortgedreven door jetpacks keren terug. Beide bewegingen zijn minder krachtig en dat merk je ook wel. Je glijdt minder ver en springt minder hoog dan voorheen. Hierdoor voelt dit deel meer als een ‘boots on the ground’ Call of Duty aan, maar niet helemaal zoals de klassieke Call of Duty van weleer.

Een andere overeenkomst zijn bijvoorbeeld de Combat RIGS, oftewel Specialists 2.0. Het is wederom vergelijkbaar, alleen heb je nu meer functies per personage. Zo kun je per personage kiezen uit twee categorieën, waarbij de ene voor wapens en vaardigheden is en de ander voor een soort perks. Bij de Warfighter RIG is dat bijvoorbeeld ‘Ping’, dat handig is om andere vijanden te spotten. Zodra jij een tegenstander neerknalt, gaat er een ping af die andere vijanden in de nabije omgeving op je minimap laat zien. Vanzelfsprekend heeft elk personage – of ook wel RIG – een eigen unieke vaardigheid die je geregeld in zult zetten.

CoDIWMP2

Wapenvarianten

Genoeg over de overeenkomsten met Black Ops III; we haalden ook al Advanced Warfare aan. Dat is niet zonder reden, want die gelijkenis zien we vooral terug in de wapenvarianten die je in Infinite Warfare aantreft. Advanced Warfare introduceerde destijds de wapenvarianten in de franchise. Iedereen die Advanced Warfare gespeeld heeft, herinnert zich vast de Elite-varianten, zoals de Obsidian Steel Bal-27 assault rifle, nog wel. Het effect van dit systeem was dat veel mensen begonnen te klagen over deze ‘pay-to-win’ constructie, omdat je deze wapens louter via Supply Drops kon krijgen. Dit gebeurde dus op puur geluk of via een betaling voor extra Supply Drops. Hoe tackelt Infinity Ward dit ‘probleem’?

De oplossing volgens de ontwikkelaar is dat je zelf wapenvarianten kan bouwen op basis van verschillende onderdelen. Je kunt hierdoor zelf creaties maken en bent niet per se afhankelijk van Supply Drops die je een willekeurig bepaald wapen geven. Deze wapenonderdelen en -varianten, alsook de Supply Drops, koop je met de munteenheid Salvage die je in-game kan verdienen door veel te spelen en het nieuwe systeem, genaamd Mission Teams. Net zoals in Black Ops III, heb je varianten in de Supply Drops die variëren qua zeldzaamheid. Je hebt de keuze uit Common (wit), Rare (blauw), Legendary (Paars) en Epic (Oranje). Daar is dus niets nieuws onder de zon, maar het algehele systeem lijkt zo op het eerste oog wel een stuk beter in elkaar te zitten. CoDIWMP3

Mission Teams

Deze feature voelt eigenlijk hetzelfde aan als de uitdagingen die je tijdens het spelen van een sessie kunt voltooien. Mission Teams zijn verschillende facties of militaire organisaties waar jij als speler je bij kunt aansluiten. Deze facties kun je levelen middels een progressiesysteem dat gebaseerd is op uitdagingen die steeds moeilijker worden. Een voorbeeld is dat je in een potje vijf kills moet zien te behalen. Lukt dat, dan heb je het makkelijkste niveau gehaald. Dit schuift dan op naar tien kills en als je deze weer haalt, schuift het weer door, enzovoort. Je hebt vier niveaus per missie, het instapniveau, dan komen brons, zilver en afsluitend goud. Naarmate je vordert met je factie, krijg je bonus Salvage en wapenvarianten die automatisch worden vrijgespeeld.

Het menu van de Mission Teams is in een pre-game lobby nog wel wat vaag. Rechts bovenin het scherm staan de missies weergegeven, maar dat is erg klein. Ook kan je er alleen doorheen navigeren met L1 en R1 zonder dat je erop kunt klikken om meer informatie te zien. Nee, het systeem werkte gedurende de beta niet optimaal en ook het wisselen van Mission Teams was niet mogelijk in de huidige pre-game lobby. Je dient namelijk eerst terug te gaan om je factie te veranderen alvorens je met een ander verder kunt. Natuurlijk baseren we dit op de beta die dient voor het testen van de game, dus er kan richting de release nog het één en ander aangepakt worden. Wat overigens best fijn zou zijn in dit opzicht.

CoDIWMP4

Voorlopige conclusie

Infinite Warfare speelt heerlijk snel en dat past wel degelijk bij een Call of Duty game. Qua vernieuwing doet het niet direct heel veel bijzonders, omdat veel elementen in andere vormen al in eerdere delen zaten. Natuurlijk zijn er kleine dingen, zoals de Mission Teams, die nieuw zijn, maar ingrijpende vernieuwingen hebben we tot zover nog niet geconstateerd. Vooral veel elementen die Black Ops III tot een goede game maakten, keren terug, zowel qua design als gameplay en dat is wat ons betreft prima. Ook de wapen varianten zijn weer aanwezig, maar het systeem dat hiervoor van toepassing is lijkt vooralsnog prima te werken. Als je dat alles bij elkaar optelt ziet het er naar uit dat het nergens baanbrekend is, maar dat maakt het niet per se tot een mindere game, want de gameplay en het tempo voelt als vanouds zeer degelijk aan. Binnenkort meer in onze review.