Knipsel
Review: Here They Lie – PlayStation VR lanceerde met een zeer brede line-up van games. In bijna elk genre is wel een game terug te vinden die met de nieuwe virtual reality headset werkt. In de categorie horror vinden we daar de techdemo Kitchen terug evenals het bij vlagen angstaanjagende Until Dawn: Rush of Blood. Here They Lie zou zich ook wel in dit genre mogen plaatsen, want ook deze game weet je bij momenten de stuipen op het lijf te jagen. Dat is leuk, maar geldt dat ook voor de rest van de game?

Jij bent Buddy en niet goed snik

In deze game neem je de rol aan van Buddy, een doodgewone kerel die start op het station alwaar je even daarvoor afscheid hebt genomen van je vriendin Dana. Ze vertelde het één en ander, maar veel wijzer word je er in eerste instantie niet van. Even later krijg je telefoontjes via openbare telefoons op straat en je wordt aangesproken door een onbekende man. Die man geeft iets meer inzicht op het geheel, want wat blijkt? Je bent verlaten door Dana. Waarom? Wat heb je gedaan? Hoe kom je in deze wereld terecht? Wat moet je doen om haar hart weer terug te veroveren? En gaat het ooit lukken?

HTL1

Allemaal vragen die je gaandeweg de game krijgt en waar je flarden van antwoorden op krijgt. Het is eigenlijk omgedraaid als we heel eerlijk zijn. Je krijgt deze informatie tot je en vervolgens bedenk je er zelf een soort scenario omheen. Hé, is dat niet gewoon fantaseren? Jazeker, dat klopt. Maar dat is niet zo gek, want de game is qua verhaalvertelling zo ontzettend wazig, dat je er eigenlijk geen moer van snapt. Wat wel als een paal boven water staat, is dat Buddy niet alles op een rijtje heeft. Hij zit namelijk in een soort surrealistische wereld en communiceert met zichzelf.

Gedurende het avontuur kom je overal dozen en kasten tegen. Die bevatten drie verschillende objecten. Dat kan een briefje zijn met – en echt serieus – de meest bizarre en volstrekt willekeurige teksten. Ook kan het een foto zijn waarna je Dana wat hoort vertellen en als laatste kunnen dit nog batterijen zijn, die je hard nodig hebt voor je zaklamp, want een groot gedeelte van de game is erg donker. Buiten dat heb je nog de telefoongesprekken en dit alles samen zou je een beeld van het verhaal moeten geven. Maar goed, het is nog steeds zo wazig als dichte mist, dus na afloop ben je niets wijzer.

HTL2

Lekker wandelen

Here They Lie is een walking simulator. Je doorloopt in totaal zeven levels om zo meer van het verhaal te ontdekken. Naast dat je wandelt, zul je zo nu en dan de eerder genoemde dozen en kasten openen evenals kisten. Je klooit ook zo nu en dan even met een zaklamp en je opent deuren om verder te geraken en dat is in feite de gameplay wel. Het heeft dus weinig om handen en met een wazig verhaal zou je kunnen stellen dat Here They Lie niet bepaald slaagt in wat het wil doen. Dat klopt als je het puur vanuit die motieven bekijkt, maar gelukkig zijn er ook wat zaken wel op orde.

Zo is de besturing best intuïtief. Je kunt kiezen uit twee opties. De ene is dat je draait met de rechter analoge stick waarbij je negen richtingen kunt bepalen. Tik je naar rechts of links, dan knipper je even met je ogen en sta je ietwat anders. Dit is ideaal voor mensen die snel last hebben van motion sickness, want dit reduceert de kans daarop aanzienlijk. Heb je geen last van motion sickness? Dan kan je nog voor de vrije camera kiezen, waardoor je 360 graden kan draaien. De enige maar die hierbij geldt is wel dat bij het draaien er een grijze gloed tevoorschijn komt die steeds meer het beeld beperkt. Wat daartoe de reden is? Geen idee. Misschien ter preventie van motion sickness, maar prettig is anders.

De eerste besturingsoptie is dus een stuk beter, want dit werkt nu eenmaal veel prettiger. Wat de game overigens slim doet, is dat tijdens het lopen je lichaam zich automatisch weer naar de kijkhoek draait. Dit gaat echter zeer langzaam, zodat je niet een ongecontroleerd gevoel krijgt. Het spelen van de game, ondanks dat je eigenlijk gewoon van A naar B loopt, is door de besturing in ieder geval een prettige ervaring. Men heeft er alles aan gedaan om motion sickness te voorkomen en dat valt altijd te prijzen wat mij betreft.

Creepy in ’t begin

Here They Lie brengt je naar een station, een verlaten stad, het riool, een druk stadsgebied en meer. Aanvankelijk is de hele wereld helemaal uitgestorven, waardoor men je de stuipen op het lijf kan jagen met geluidseffecten. Naarmate je verder komt, zul je de bewoonde wereld treffen, maar die is compleet geschift. Alle mensen lopen met de hoofden van dieren op rond en zo hier en daar heb je een soort wachters die je bij het minste geringste helemaal kapot slaan – opnieuw beginnen dus. Ook tref je nog mensen aan die schedels van apen, schapen en andere dieren op hun hoofd hebben en bijna naakt rondlopen. Zij vallen je ook aan, oppassen dus.

HTL3

Er is zelfs een moment dat je even achtervolgt wordt door één van deze figuren, die een keer geen kwaad in de zin heeft, maar die gedraagt zich vrij bizar. We hoorden geluid achter ons en toen we ons omdraaiden stond daar zo’n kerel met een apenschedel over z’n hoofd en die stond – jawel – masturbeerbewegingen te maken. Je verzint het niet. Het is één van de meest bizarre doch lachwekkende ervaringen die ik ooit mee heb mogen maken in een game, laat staan een horrorgame, hoewel dat ergens in die context wel van toepassing is.

De game biedt dus een bizarre wereld waarin de meest weirde dingen gebeuren en waar het erg sterk in is, is dat het een wereld voorschotelt waar je graag meer over te weten wilt komen. Het is creepy, de inwoners sporen voor geen meter en tevens kunnen deze bijzonder angstaanjagend zijn, zeker als ze je aanvallen en je het met de dood moet bekopen. Het enige nadeel dat hierbij wel geldt, is dat het allemaal vrij beperkt aanvoelt en is, want in de eerste helft van de game zit je vol spanning op het puntje van je stoel, maar als je alles een keer gezien hebt, dan ga je een stuk relaxter spelen en dat doet afbreuk aan de aanvankelijk zeer gespannen sfeer. Het zwakt gewoonweg te veel af.

HTL4

Grafisch niet echt sterk

Here They Lie biedt een wereld waar je meer over te weten wilt komen, zo las je zojuist al. Maar ook daarover vertelt de game je eigenlijk niets, dat is jammer, want de ontwikkelaar speelt goed met de kleuren en het ontwerp van deze verdorven gebieden. De game ziet er in dat opzicht goed uit, want juist de gebieden die je aandoet, ook buiten de stad om, komen qua creepy vibe goed uit de verf en dat komt de sfeer ten goede. Nadelig is wel dat het grafisch erg matig is. Veel geplaatste textures die objecten moeten voorstellen lopen door elkaar heen, bevinden zich tien centimeter boven de grond en ook hebben we geregeld NPC’s gezien die hun lichaamsdelen door objecten heen bewogen.

Dat is allemaal toch wel erg slordig en omdat je het juist in virtual reality ervaart, gaat het nog veel meer opvallen en dat is gewoonweg jammer. Daarnaast zijn veel textures, met name die van objecten, niet echt scherp en als je Dana in beeld ziet, dan wordt zij de helft van de tijd omringt door een gele lijn. Tel daarbij op dat de audio in het begin regelmatig voor twee seconden wegvalt. Dan spreken we over een matig audiovisueel product en dat komt de ervaring niet ten goede. Hieraan moeten we overigens wel toevoegen dat de audio buiten de haperingen om best sterk is. Idem dito voor de voice-acting, zolang die in het Engels is.

HTL5

Here They Lie is een vreemde titel. Als walking simulator is het niet echt heel bijzonder, omdat de interactie zeer minimaal is en je geen puzzels treft. De game wordt gedragen op de sfeer, waar het wel in slaagt, maar andere elementen schieten weer tekort. Je blijft na afloop met teveel vragen zitten. Niet alleen rondom de personages, maar ook omtrent de wereld, de gebeurtenissen en de volstrekt idiote figuren die je treft. Het verhaal is niet toerijkend genoeg en aanvullende aspecten als briefjes en foto's maken het alleen maar vager. Audiovisueel is het matig, omdat het grafisch gewoon niet zo sterk is en het is irritant dat de audio hapert. Na iets meer dan twee uur heb je het doorlopen, maar opnieuw spelen zit er niet echt in, want het biedt niets extra's bovenop de ervaring die je al hebt gehad.

• Intuïtieve besturing
  • Creepy sfeer
  • Intrigerende wereld