Review: Battlefield 1 – De laatste paar games in de Battlefield serie speelden zich allemaal in het heden af. Dit jaar gooit ontwikkelaar DICE het over een compleet andere boeg met Battlefield 1, een game die meer dan een eeuw terug in de tijd gaat. De setting van dit nieuwe deel is namelijk de Eerste Wereldoorlog. Deze strijd is tot op heden nog amper gebruikt in games en dus is het best een gewaagde poging. Betekent de stap terug in de tijd ook een stap terug voor de serie, of zet Battlefield 1 juist een stap in de goede richting? Lees snel deze review om achter het antwoord te komen.

Welkom in een gruwelijke strijd

Battlefield 1 speelt zich zoals gezegd af tijdens de Eerste Wereldoorlog, een setting die weinig wordt gebruikt in games. Deze oorlog vond tussen 1914 en 1918 plaats en was op bepaalde vlakken heel anders dan de Tweede Wereldoorlog en conflicten van nu. De wapens waren bijvoorbeeld nog lang niet zo geavanceerd als nu, er werd veel gebruik gemaakt van gifgas en prikkeldraad en een aanzienlijk deel van de oorlog werd in loopgraven uitgevochten. Waar Battlefield 1 absoluut in slaagt, is het sfeervol en realistisch neerzetten van deze grote, maar vooral gruwelijke oorlog.

Dit begint al direct bij de meeslepende proloog van de singleplayer campagne. Vanaf de eerste minuut krijg je een goed beeld van hoe de Eerste Wereldoorlog verliep. De dood was namelijk dichterbij dan ooit voor de soldaten en dit wordt goed neergezet. Je zult namelijk wel degelijk het loodje leggen in deze proloog, maar in plaats van terug te keren bij een checkpoint, gaat je personage daadwerkelijk dood en speel je verder als een andere soldaat. Een slim systeem om een relatief onbekend conflict uit de geschiedenis te introduceren.

Verhalen uit de oorlog

Na de proloog volgt de rest van de singleplayer en deze is wat anders opgebouwd dan de solo campagnes uit de meeste shooters. De singleplayer van Battlefield 1 bestaat namelijk niet uit één doorlopend verhaal, maar uit aparte, losstaande missies. Deze worden ‘War Stories’ genoemd en hier zijn er in totaal vijf van. Elk verhaal volgt een ander personage en door alle missies te spelen kom je op allerlei locaties terecht, waaronder Frankrijk en Arabië. De verhalen die je volgt zijn fictief, maar geregeld wel gebaseerd op echte gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog. Al met al een interessante opzet en doordat er tijdens de War Stories ook nog historische feiten voorbijkomen, leer je ook nog echt wat over de oorlog.

Een interessante opzet is natuurlijk nog geen garantie voor een goede singleplayer, maar gelukkig bieden de War Stories uit Battlefield 1 voldoende vermaak. De personages zijn prima uitgewerkt en de gameplay is vooral in het begin best divers. Door alle verhalen te spelen kom je namelijk in aanraking met bijna alle aspecten van de gameplay van Battlefield 1. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van tanks, vliegtuigen en snipers. Het is alleen jammer dat ondanks de interessante opzet en redelijk vermakelijke gameplay, de War Stories nooit het hoge niveau halen van de proloog. De missies blijven namelijk wat simpel en ze zijn lang niet zo emotioneel en meeslepend als de introductie. Daar komt nog bij dat je de gehele singleplayer in ongeveer zes uur uit kunt spelen. Er is zeker plezier uit te halen en Battlefield 1 heeft een stuk interessantere singleplayer dan de paar voorgaande delen. Uiteindelijk overheerst echter het gevoel dat er nog veel meer in had gezeten en dat het allemaal maar als een voorproefje dient voor het echte werk; de multiplayer.

Typisch Battlefield

Niet geheel verrassend is het online gedeelte van Battlefield 1 namelijk hetgeen waarin de game echt uitblinkt. Dit deel is gewoon weer een pure Battlefield game. Dit betekent dat je epische gevechten op grote schaal kan verwachten, compleet met vliegtuigen, tanks en gezien de setting deze keer ook paarden. Natuurlijk mag ook de nodige destructie niet ontbreken. Wat ook bij de multiplayer de beleving enorm ten goede komt is de sfeer die DICE heeft neergezet. Meer dan ooit voelt het alsof je zelf echt aan een oorlog deelneemt. Dit komt voor een groot deel door de maps, die in Battlefield 1 heel erg goed zijn. De game bevat in totaal negen maps, die allemaal erg divers zijn qua omgevingen. Of je nou vecht tussen de vele gebouwen van Amiens, in de bergen van Monte Grappa of in de open woestijn in Sinai Desert, alle maps zijn erg sfeervol en geven je het gevoel dat je daadwerkelijk zelf deelneemt aan de strijd. Daarnaast bevat de game een dynamisch weersysteem, waardoor het soms tijdens een potje kan gaan regenen of erg mistig kan worden.

De sfeer uit de Eerste Wereldoorlog wordt ook ondersteund door de wapens, die er een eeuw geleden erg anders uitzagen. Ondanks dat zijn de gebruikelijke soorten wapens gewoon terug te vinden in de game, zoals assault rifles, shotguns en sniper rifles. Wel hebben ze echt een oudere uitstraling. De wapens speel je vrij door te levelen in de multiplayer, maar hier is wel een nieuw systeem toegevoegd. Je speelt een wapen namelijk niet zomaar vrij door een bepaald level te bereiken, maar hiervoor gebruik je War Bonds. Wanneer je een level omhoog gaat verdien je War Bonds en de wapens in Battlefield 1 kosten een bepaald aantal War Bonds. Aan jou de keuze waaraan je jouw War Bonds uitgeeft. Dit systeem werkt best prettig, omdat je nu zelf kan bepalen welke wapens je wilt en zo kan je dus sneller een wapen kiezen dat bij jou past.

Nieuwe classes en de Behemoths

Over het algemeen bevat Battlefield 1 de gameplay die je van de serie gewend bent, maar er zijn wel wat kleine nieuwigheden toegevoegd. Zo zijn er extra classes beschikbaar. Je kunt gewoon nog kiezen voor de standaard classes (Assault, Medic, Support en Scout) die elk hun eigen soort wapens en gadgets hebben. Nieuw zijn echter de Tanker, Pilot en Cavalry classes. Deze gebruik je wanneer je respectievelijk in een tank, in een vliegtuig of op een paard spawnt. Deze classes hebben specifieke wapens en je bent verplicht om deze wapens te gebruiken tot je gedood wordt, ook wanneer je het voertuig verlaat. Tevens zijn er Elite classes. Dit zijn pick-ups die verspreid tijdens het potje een aantal keer op de map verschijnen. Iedereen kan deze classes oppakken en wanneer je dit lukt, krijg je toegang tot een zeer sterk wapen. Hierbij kun je denken aan een sentry gun of een vlammenwerper. Ondanks dat de Elite classes vrij sterk zijn, voelde het nooit ongebalanceerd aan.

Een ander nieuw element in de multiplayer van Battlefield 1 zijn de zogeheten Behemoths. Dit zijn enorme voertuigen, die tijdens de grootschalige gevechten in de loop van een potje verschijnen. Als er een Behemoth verschijnt, kan deze door leden van het verliezende team gebruikt worden om zo mogelijk toch nog een overwinning uit het vuur te slepen. Er zijn drie soorten Behemoths: een enorm luchtschip, een bepantserde trein en het krachtige schip genaamd Dreadnought. Welke soort tijdens een potje verschijnt, hangt af van de map waarop gespeeld wordt. Elke Behemoth is uitgerust met sterke wapens en is tegelijkertijd behoorlijk lastig om uit te schakelen. De Behemoths vormen een leuke toevoeging, omdat het verliezende team vaak best een hulpje kan gebruiken. Ook levert het memorabele momenten op, wanneer het gigantische luchtschip bijvoorbeeld wordt neergeschoten. Deze stort dan al brandend neer en maakt alle gebouwen waar het op valt met de grond gelijk, erg indrukwekkend om te zien.

Duiven en grootschalige gevechten

Battlefield 1 bevat natuurlijk verschillende modi in de multiplayer. Oude modi als Conquest, Rush, Domination en Team Deathmatch zijn teruggekeerd. Daarnaast worden er twee nieuwe modi geïntroduceerd: War Pigeons en Operations. War Pigeons is een modus waarin er ergens op de map een postduif (die veel gebruikt werd tijdens de Eerste Wereldoorlog) verschijnt. Deze moet je met je team zien te pakken. Wanneer je de duif in je bezit hebt, moet je in leven blijven om zo een bericht te kunnen schrijven. Wanneer het bericht is geschreven, moet je met de duif naar buiten rennen om deze vervolgens los te laten. Wanneer de duif hoog genoeg vliegt en niet is neergeschoten door het andere team, verdien je een punt. Het team dat als eerste drie punten heeft is de winnaar. War Pigeons is een erg leuke, fast-paced modus die voor flink wat vermaak kan zorgen.

De andere nieuwe modus, Operations, is veel grootschaliger. Je kunt dit het beste zien als een combinatie van Rush en Conquest. Het draait namelijk om het veroveren van vlaggen, maar tegelijkertijd schuift de strijd zich steeds wat verder op, net als in Rush. Wat Operations bijzonder maakt, is dat het zich afspeelt op meerdere maps. Een Operation bestaat namelijk uit meerdere gevechten op verschillende maps. Het verloop van het gevecht op de eerste map, bepaalt hoe het volgende gevecht begint. Het aanvallende team moet de frontlinie steeds verder zien te verschuiven en hoe beter dit lukt, hoe minder grondgebied het verdedigende team overhoudt. De presentatie van Operations is ook heel tof gedaan. Een Operation wordt namelijk verhalend gepresenteerd, met historische feiten over de echte oorlog. Operations is een zeer geslaagde en meeslepende modus, die intense gevechten van wel meer dan een uur op kan leveren.

Technisch in orde

De Battlefield serie heeft altijd al bekend gestaan om goede graphics en Battlefield 1 is gelukkig geen uitzondering. De game ziet er op de PlayStation 4 fantastisch uit, zowel in de singleplayer als in de multiplayer. De multiplayer loopt overigens erg soepel. Er is nauwelijks sprake van lag en zelfs in de meest spectaculaire vuurgevechten in een potje met 64 spelers blijft de framerate meestal prima in orde. Ook zijn er tot nu toe geen problemen met de servers en de algehele ervaring online is uitstekend te noemen.

De singleplayer was technisch iets minder goed. Hier zakte de framerate zo nu en dan wel in. Afgezien van één keer waarbij de framerate wel erg laag werd, is dit meestal geen probleem. Ook viel het geluid tijdens de War Stories af en toe weg, wat best irritant is. Gelukkig is hier tijdens de multiplayer geen sprake van. Verder bevat Battlefield 1 nog enkele bugs, maar heel storend is dat allemaal niet. Zeker vergeleken met eerdere games in de Battlefield franchise is dit deel op technisch gebied gewoon goed.

DICE heeft met Battlefield 1 een meesterwerk afgeleverd, zo simpel is het. De singleplayer begint met een waanzinnige intro, heeft een leuke opbouw en is goed voor een paar uurtjes vermaak. Helaas wordt de volledige potentie niet benut, maar de game speel je toch voornamelijk voor de multiplayer en hierin blinkt Battlefield 1 uit. Het is de typische Battlefield gameplay die goed tot zijn recht komt op de goed ontworpen maps. De leuke toevoegingen, zoals de Elite classes en de Behemoths maken het allemaal nog wat dynamischer en War Pigeons en Operations zijn uiterst geslaagde nieuwe modi. Dat de game er visueel geweldig uitziet en de Eerste Wereldoorlog erg sfeervol wordt neergezet, maakt het totaalpakket af. Battlefield 1 is zonder twijfel één van de beste games uit de serie en een groter compliment kan ik DICE eigenlijk niet geven.

• Eerste Wereldoorlog is een toffe setting die sfeervol is neergezet
  • Multiplayer is briljant als vanouds
  • Operations en War Pigeons