Alle games die na 1 oktober dit jaar zijn uitgebracht, die moeten beschikken over PS4 Pro optimalisatie. Dat is natuurlijk bedoeld om kopers van de betere console een betere ervaring voor te schotelen. Maar in hoeverre kost dat ontwikkelaars nu extra tijd en budget?
In een gesprek met Gamasutra vertelde Mark Cerny, de PS4 architect, dat studio’s hooguit 0.2 tot 0.3% van hun budget moeten investeren in PS4 Pro optimalisatie. Dat is bijzonder weinig voor een extra optimalisatie en het valt dus ook te verwachten dat consumenten hier volop van kunnen genieten straks, zodra de console uit is.
“The target was to make sure that support [for the PS4 Pro] could be done for a fraction of a per cent of the overall effort. And I do mean a fraction of a per cent. I mean, I’ve run the math, and it’s 0.2 or 0.3 per cent for these projects โ some of them. So at that point, I think it’s very natural for the development community to support the platform.”
Ben benieuwd zodra ik hem binnenkrijg hopelijk niet zoveel problemen als met 1ste generatie ps4.
Tegen flinke bedragen zeker. Nieuwe melkkoe naast DLC.
@145.129.156.xxx: Heb eersten gen werkt top , maar ligt eraan hoe je de mee omgaat ook , ik rook niet dus geen aanslag stof regelmatig het ding af , en staat niet in een kast gewoon op een glasplaat dus blijft ook koeler dan op een houten Tv kast ๐
Als de vooraad het toelaat haal ik de pro in december, ik wilde eerst de PSVR halen, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik meer zal gamen op de pro dan met de PSVR.
De PSVR komt volgend jaar wel een keer.
@145.129.156.xxx:
Geen problemen mee gehad en ik heb de PS4 vanaf day one.
De tips die @82.217.103..xxx: geeft voorkomt problemen.
Dus voor een AAA game kost een optimalisatie rond de 50,000? Dat vindt ik best veel geld, maar voor de grote jongens is dit waarschijnlijk niks! Vraag is of oude games (zoals The Last of Us: Remastered) weer (meer) verkocht zullen worden en de kosten er sowieso weer uit halen.
P.S.: Nu is The Last of Us: Remastered niet helemaal eerlijk, wat Sony heeft er zelf baat bij, hoe meer games geoptimaliseerd, hoe groter de verleiding voor consumenten voor aanschaf van een PS4 Pro.
@145.129.156.xxx: Welke problemen? dat met die BR-rom? Daar heb ik geen last van, had mijn ps4 al vanaf het begin op air kussens staan en nu op dit moment op schuimrubber blokjes.
@213.127.184..xxx: Je moet de promotie kosten niet meerekenen. Vooral R*Stars, EA en ubisoft overdrijven hierin enorm en steken er soms miljoenen in (GTA).
@94.215.29..xxx:
Grand Treft Auto V (2013) $115 miljoen productie, ruim $100 miljoen marketing.
Okรฉ, toegeven, er gaat een heel groot bedrag naar marketing, maar toch ook genoeg naar de productie.
Maar terug op mijn vraag, denk je dat de extra gemaakte kosten, meer inkomsten zouden genereren? Dus door de grafische pracht net meer mensen over de streep trekken รณf misschien net iets meer PC gamers aanspreken?
Wat is er eigenlijk met het artikel van gisteren gebeurd over mogelijk geld vragen voor Pro patches? Bleek toch niet te kloppen???? Vond het al vreemd nml. aangezien men tijdje terug aangegeven had dat absoluut niet te willen…
Gemiddelde ontwikkelingskosten $50.000.000,
x 0.03% = $15.000 … Lijkt mij nog steeds een hoop centen, druppel op een hete plaat tov die 50mil dat snap ik maar toch…
@Zoul_Eater:
Dat is met 3 man een maand hieraan werken.
@82.74.138..xxx:
Smart thinking ik denk er ook zo over
Alleen hoef ik die psvr troep na een jaar ook niet ๐
@Aenea: Dat heet van een gerucht de waarheid maken , soms moeten ze iets plaatsen .
Ik had dit nog nergens gelezen , dus ???
ja tuuuuuuuuuuuuurlijk. daarom waren er geruchten dat de devs er totaal niet blij mee waren. hij praat makkelijk.
Ik hoor het liever van een onafhankelijke ontwikkelaar dan van een WC-Eend medewerker.
@Aenea: Dat vraag ik me dus ook af.
@Aenea: Ja inderdaad, het artikel was ineens verdwenen van de website. Vond het al vreemd. Waarschijnlijk bracht het meer onduidelijkheid dan het zaken verhelderde en is het daarom weggehaald.
@62.163.67..xxx:
Grappige was dat ik enkele replies had op dat artikel en kon ze gisteravond dus niet meer zien, haha.
Vond het vreemd dat het gewoon zo maar verdwenen was, naja…
Sony is business gezien zo veel slimmer dan Microsoft. Die gasten weten waar ze mee bezig zijn en maken het voordelig voor alle partijen.
J kunt beter wachtten met de pro versie dat al die kinderziektes eruit zijn en of die wel ooo zo beter is.
@DutchShock-87: Beter is die zeker meer ghz sneller geheugen meer Hdd . Voor mij ga nu mijn hdd niet meer vervangen . Allemaal voordelen voor de VR die ik ga kopen ๐
Ben benieuwd wat de spel ontwikkelaars gaan produceren met het oogpunt richting het verschil tussen de basis en de pro. Misschien bij veel games kleine verschillen en andere grote. Time will tell