Wie de laatste tijd veel online fora bezoekt is het ongetwijfeld opgevallen dat er meer meldingen zijn dan normaal over gehackte PlayStation Network accounts. Zo lezen we al de nodige comments op PSX-Sense over gebruikers die verdacht gedrag melden alsook al een forumtopic van lid Esromeron. Inmiddels meldt het Spaanse XGN ook dat Sony nu richting hun bevestigd heeft dat er inderdaad de laatste tijd erg veel accounts worden gekraakt.
De meldingen op Reddit zijn daarnaast de laatste tijd ook meer dan we gewend zijn, zie 1, 2, 3, 4, 5, 6. Allemaal in korte tijd gepost, terwijl er normaal nooit zoveel PlayStation Network account hacks berichten langskomen op Reddit. Nu is dit niet meteen reden tot angst, maar de bevestiging van Sony tegenover XGN en de hoeveelheid posts, laat zien dat er iets aan de hand is. Op het Nederlandse PlayStation forum valt het aantal meldingen nog mee, maar in de laatste maand zien we er toch een paar. Op de Amerikaanse fora is het aantal meldingen dan weer een stuk hoger, met enkele tientallen per dag.
Mogelijk is er een grote database gekraakt van een bekende website waar veel gamers actief zijn. Wie dan hetzelfde wachtwoord op een gekraakt forum gebruikt heeft alsmede met zijn of haar PSN-account, is de cirkel al snel rond. Ons advies is dan ook gebruik te maken van tweestapsverificatie, iets wat Sony onlangs geïntroduceerd heeft. Zo wordt je via een SMS op de hoogte gesteld wanneer iemand jouw account probeert te gebruiken met het juiste wachtwoord.
Wanneer je het vermoeden hebt dat jouw PSN-account gebruikt is door een vreemde zonder toestemming, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van Sony PlayStation.
Tweestapsverificatie : Check _/
nooit zelfde wachtwoord gebruiken check!
tweestap check!
Tweestap geactiveerd. Kreeg toevallig de laatste dagen een mail van hotmail met rare activiteiten uit China en Zweden op mijn mail. Safe and sound again.
Jaja, ook ik heb de Tweestapsverificatie gelijk ingesteld toen het beschikbaar was! En ofcourse een apart wachtwoord. 🙂
Ook maar eens extra bescherming aanzetten.
Ik kreeg inderdaad uit het niets de melding dat mijn aanmeldings ID was gewijzigd, werd ook gelijk uitgelogd op het PSN.
Doordat mijn email was gewijzigd kon ik er in geen mogelijkheid meer op. De volgende dag direct de klantenservice gebeld en na wat verificatie vragen hadden ze mijn account hersteld.
Gelijk de tip gekregen over de twee staps verificatie, voor iedereen een aanrader!
Er was gelukkig niks met mijn account gedaan en had gelukkig ook ggee credit card of pay pall gekoppeld aan mijn account.
Ik hoorde terwijl ik aan de lijn hing bij de Playstation hhelpdesk wel veel telefoontjes op de achtergrond van mensen met hetzelfde probleem, wees dus waakzaam!
Maar ik vind dat Sony ook verantwoordelijk hier voor is! ZIJ moet het ook beter voor elkaar hebben
Jep dit klopt helemaal. Is mij ook overkomen. Gelukkig kunnen ze je account niet verwijderen en was het dus gewoon een kwestie van Sony bellen en het terugzetten. Het is wel sneu als je er veel geld op hebt staan want dan kunnen ze iets kopen. Ik had er maar 50 cent op.
Toevallig of niet
Ben zelf vorige week gehacked. Kreeg om 3u40 snachts een email dat mijn aanmeldings Id veranderd was. Gelukkig na enkele telefoontjes naar PlayStation had ik mijn account terug (24 u later).
@bliksum: Ja dat vind ik ook, zij moeten onze gegevens beter beschermen. Tweestapsverificatie heb ik net maar aangezet. nu alleen nog maar een andere wachtwoord verzinnen pfff weer een andere wachtwoord erbij om te onthouden. Die slechte hackers moesten ze maar eens de wereld uithelpen, letterlijk. Ik ben die hackers echt zat.
Even een tip, als je geen nieuwe wachtwoord kan verzinnen, gebruik bv een naam van een film! Als wachtwoord!
Helaas kan/mag ik de 2-staps niet activeren. Dit omdat mijn PSN account ook gebruikt wordt voor andere Sony groepen. Hierdoor is het niet mogelijk.
https://www.playstation.com/en-au/get-help/help-library/my-account/access-and-details/help-with-2-step-verification-issues/
Ik weet dan ook niet hoe dit verder te activeren. Krijg bij de helpdesk hetzelfde te horen dat dit dan niet mogelijk is.
Ben het hier niet mee eens en ben nog steeds op zoek naar een oplossing. Iemand suggesties?
Mijn account is maandag gehacked.dinsdag hebben ze geprobeert met mijn paypal account ietste kopen. Heb dit gelukkig optijd geblokked. Sony gebeld gisteren. Na 1,5 uur in de wacht gingen ze sluiten. Vandaag weer proberen. Mooi zuur dit man . Ondertussen zit de hacker fifa te spelen op mijn account. Hij is namelijk wel online bij me vrienden. Er zit ergens een ernstige lek in het systeem
Ik denk btw dat het in de ea database zit omdat ik bf speel
@SS2Pascal: Als je dit in een goede column weet te gieten ben ik bereid dit te posten op PSX-Sense. Wellicht dat het dan de aandacht krijgt om te laten zien hoe belachelijk dit is. Je kunt mij mailen op [email protected]
Afgelopen zaterdag is mijn account gehacked. Niets gebeurt (had ook geen betaalgegevens erin staan want ik werk met PNS tegoed kaarten). Maandag contact gehad en is mijn account gereset. Half uur aan de telefoon en in het weekend niet berijkbaar. Slecht hoor maar gelukkig niets gebeurt.
Geen smartphone dus geen 2de stap voor mij mogelijk.
yay weer een hacker!
@bliksum: @bliksum: wat een domme tip.
Je wachtwoord hoort gewoon: tekens, cijfers kleine en grote letters te bevatten en maak er een zin van!
En waar kun je die zogenaamde 2traps beveiliging vinden of activeren??
Bedankt alvast
@94.215.29..xxx:
@bliksum:
Dus als ik het goed begrijp is het Sony zijn fout dat een andere website is gehackt waar jij het zelfde wachtwoord gebruikt. Hier kan Sony terug niets aan doen en is gewoon de laksheid van de gebruiker.
Ik ben zelf ook gehacked vorige week door een spanjaar die er niets beters op vond dan op mijn Netflix een eigen profiel aan te maken. Snel wachtwoord gewijzigd op alle websites (uniek per website nu) en de toegang ontzegd.
Wat me wel is opgevallen is dat die hacker zijn ps4 heeft goedgekeurd als primary device en je kan slechts 1x per 6 maanden via je account managment al je devices deactiveren als primary. Dus nu moet ik 6 maanden wachten om zijn ps4 te deactiveren.
@Jerommeke: dus om veiligheid zou je om de 6 maanden je ps4 als primaire moeten activeren? Wat een gedoe allemaal!
Ook eventjes checken op de website: https://haveibeenpwned.com
om te controleren of er een website is gehacked waar je je email adres gebruikt hebt en waarvan je wachtwoord mogelijk op straat ligt
https://www.playstation.com/en-us/account-security/2-step-verification/
@bliksum:
@Jerommeke:
Yup, helemaal met jerommeke eens, hoe kan Sony verantwoordelijk zijn als gebruikers niet goed met hun wachtwoorden om gaan?
Betere tip om wachtwoorden te laten maken is door iets te gebruiken als:
http://passwordsgenerator.net
Zelf gebruik ik de password generator die ingebakken zit in OSX…
@Aenea:
Jij gaat toch van uit dat zoon bedrijf jou gegevens goed beschermd, En natuurlijk ben jij ook een beetje verantwoordelijk!
@bliksum: als jij verwacht dat fora, sites e.d. je gegevens goed beschermen, think twice. Yahoo is gehackt, Weebly, bitcointalk, socialblade, dota 2, twitter, linkedin etc.
@Aenea: meen je dat nu ?
Gebruik jij een passwordgenerator omdat je zelf geen password kan verzinnen ?
Afgelopen zaterdag de mail dat mijn aanmeldings email was gewijzigd. Kon Sony maandag pas bereiken, na een half uur in de wacht netjes geholpen en account gereset. Wel 20 euro uit mijn Wallet weg, heb mijn serialnummers van mijn PS gegeven en zij gaan nu uitzoeken of ik mijn geld terug krijg.
Half uur geleden de mail gehad dat mijn psn email gewijzigd is. Nu al 15min in de wacht bij de support. Geloof dat iemand daar alleen zit ofzo…..
Duurt even maar dan wordt je wel goed en netjes geholpen. Beste man bleef zelfs aan de lijn om te wachten tot de twee staps verificatie instellen gelukt was. Toch even nagevraagd maar hij zat alleen.
Bedankt voor de tip psx-sense!
Vandaar dat het de laatste tijd zo druk is bij de klantenservice van Sony PlayStation.
OT: ik heb ook tweestaps verificatie.
@bliksum:
Als *JIJ* hetzelfde wachtwoord hier op PSX-Sense gebruikt als op je PSN account en PSX-Sense wordt gehacked waardoor alle wachtwoorden van alle PSX-Sense accounts bekend zijn bij de hackers en die gaan vervolgens die wachtwoorden proberen op je PSN account en dat lukt. Wie moet dan wat beschermen? En wat kan Sony in hemelsnaam doen aan de beveiliging van PSX-Sense?
Misschien had je iets anders in je hoofd? Want dit is dus hoe dit soort dingen vaak gebeuren en daar kan Sony 0,0 iets aan doen…
@2a02:1810:051b:4e00:e5ee:c0f8:9ab6:c.xxx:
Ja, simpelweg omdat je eigen verzonnen passwords vast of wel iets gemeen hebben met elkaar of voorspelbaar zijn, etc. Een totaal random gegenereerd password is daarom veel veiliger…
Klinkt logisch toch?
@62.140.13.xxx:
@77.248.23.xxx:
Check dit even ajb.: https://haveibeenpwned.com
Kan je gelijk na gaan welke website hack jullie gemeen hebben!
Ahahhahs welcome to psn lmao. T blijft een slechte grap , maar wat nog erger is , is dat men Sony maanlicht verdedigen .
@62.72.193.xxx:
Goed verhaal, beetje vaag.
@Esromeron: ahahhahahaha moet natuurlijk zijn ” dat men sony maar blijft verdedigen. maar ja gg guys, blijf vooral in hun kontje kruipen. komt helemaal goed met sony en haar beveiliging ^^
oei. ik ga mijn account beter beveiligen.
@62.72.193.xxx:
Volgens mij is jouw vertaalcomputer stuk………
@Esromeron:
Same for me, alsook een creditcard aan mijn account gekoppeld. Gelukkig geen misbruik van gemaakt. Was er ook snel bij!
Voor nu; ook tweestaps verificatie
Meteen even ingesteld 🙂
@bliksum: Hoezo dus als jij zo dom bent om overal dezelfde wachtwoorden gebruikt is het hun fout?
Heb afgelopen week ook zoiets meegemaakt. Ik starte mijn ps4 op en kreeg de melding dat ik al op een ander apparaat online was. Maar dat kon helemaal niet want ik gebruik mijn account maar op 1 ps4. Ik gebruikte ook een uniek wachtwoord voor mijn account. Dit wachtwoord was sterk en alleen voor mijn ps4 account. Wachtwoord was een jaar oud. Was er op tijd bij dus gelijk ww veranderd en 2 staps verificatie aangezet. Dus aangezien ik een uniek wachtwoord gebruikte, moet er toch iets bij sony gehackt zijn.
zelfde hiero gebruik 1 wactwoord voor de ps netwerk account kreeg vannacht om 5 voor 5 op mijn werk een mail binnen dat mijn email veranderd is kijk net op mijn ps account van mijn vriendin en ben al 8 uur niet online geweest dus klop met wanneer ze het email hebben veranderd dus denk dat het bij de zogenaamde storing lig van 2 dagen geleden zal wel gewoon een data base hack geweest zijn zit nu al 3 kwartier in de wacht op de helpdesk van sony word hier bijzonder kribbig van wou skyrim spelen maar dat ga zo niet want die heb ik online gekocht word hier gek van
@Esromeron: dit had ik dus ook. Echter is vandaag mijn account opgeschort. Dit kwam doordat ik gehackt ben en het systeem bij ps hierdoor automatisch mij opgeschort heeft.
Het enige wat ik kan doen is wachten nu.
Ps. Ik heb een 2vs en verschillende wachtwoorden en ben alsnog gehackt.
Nou, ik ben dus ook gehackt.. emailadres gewijzigd en kan nu helemaal niks. Sta ondertussen ook al een uur in de wacht tegen beter weten in want volgens mij sluiten ze om 19:30… maar goed, als ze nu dus niet gaan opnemen moet ik tot maandag wachten..? Ben je gvd lekker mee wilde gamen dit weekend! En ik hoorde hier iemand over dat het probleem misschien bij EA Ligt? Ben deze week wel met Battlefield 1 begonnen en heb vanmiddag de app op m’n telefoon gezet en daar met mn playstation account op ingelogd…
@padskidoedel: zelfde probleem, en nu dus hele weekend wachten tot ik de helpdesk kan bellen om mn account terug te zetten. zal ik wel mijn emailadres wachtwoord wijzigen? voor het geval ze die ook hacken?
@80.60.71..xxx: goed idee, ga ik ook meteen doen. Weet er ook iemand of mijn safegames wel veilig zijn? Die staan toch gewoon op m’n ps4 opgeslagen? Ik doe wel altijd uploaden naar online opslag aanzetten..
@padskidoedel: dat weet ik ook niet, ben ik ook bang voor. zit nu ook nogal met het dilemma om verder skyrim te spelen, die ik sinds vanmiddag aan het spelen ben. want mis zijn mn savegames straks wel weg, en dan speel ik alles weer voor niks
@80.60.71..xxx: ja erg vervelend dit, snap je helemaal, heb hetzelfde met Mafia. Anyway, laat even weten hoe het is afgelopen. Ik zal je hier ook op de hoogte houden hoe en of ik het opgelost krijg. Ga morgen denk ik maar een naar sony USA bellen. Succes.
@padskidoedel: thanks, jij ook. ik wacht zelf denk ik tot maandag
@80.60.71..xxx: Nou ik heb gebeld, uur en een kwartier in de wacht gestaan maar vervolgens was het snel verholpen. Ze hadden even wat persoonlijke gegevens nodig en toen kon ik zelf weer een wachtwoord instellen. Heb ook meteen tweestapsverificatie aangezet. Jij je account ook al terug?
@padskidoedel: nice om te horen! nog niet, ga morgen even bellen
Ik kreeg gister ineens een mail van psn dat mijn mail en WW gewijzigd zijn en vervolgens kan ik niet meer inloggen omdat hij zegt dat mijn account niet overeenkomt met het WW en email:( is dit dan een fout van Sony of ben ik gehackt??
@188.206.68..xxx: ja je bent gehackt. Bel sony helpdesk. Ik was gelukkig online toen ze in mijn account hadden gehackt. En kreeg da melding dat ik op een ander systeem online was. Heb gelijk 2 stap verificatie aangezet en ww veranderd. Waarschijnlijk zullen ze ook jou apparaat deactiveren als primaire ps4.
@Esromeron:
dit problem neb ik ook