xenoraid

Review: Xenoraid – Tijdens het 16-bit tijdperk waren niet alleen platformgames heel erg populair, maar ook de shoot ‘em ups waren een zeer geliefd genre. Alleen zijn er van de laatstgenoemde schietspellen de laatste jaren maar weinig titels verschenen. Af en toe komt er wel een ‘bullet hell’-spel uit, maar dit is niet hetzelfde. Gelukkig is voor de fans van deze ‘ouderwetse’ shoot ‘em ups nu Xenoraid beschikbaar. Deze titel belooft het genre, dat in vergetelheid dreigt te raken, nieuw leven in te blazen.

Knallen met zijn allen

Xenoraid is een verticale shooter en de bedoeling hierin is simpel: schiet op alles wat beweegt. Dit is natuurlijk wat je kan verwachten van dit genre, maar de ontwikkelaar heeft er zijn eigen draai aan gegeven. Je kunt namelijk niet continu schieten. Je wapens kunnen oververhit raken en loopt dit de spuigaten uit, dan kun je even niet aanvallen. Gelukkig heb je de beschikking over vier schepen waartussen je kunt wisselen. De meesten hebben hun eigen eigenschappen, dus je moet goed opletten welke je in een situatie wil gebruiken.

xenoraid_screen_1

Dit wisselen tussen schepen brengt een strategisch element met zich mee. Zo zijn sommigen sneller dan anderen en die kun je dan best gebruiken als je in een meteorenstorm terecht komt. Ook de wapens zijn verschillend, dus daar zal je eveneens rekening mee moeten houden als je van schip verwisselt. Tevens kun je het wisselen gebruiken om kogels van de vijand te ontwijken. Deze kleine twist zorgt ervoor dat de game heel erg fris aanvoelt en het zorgt ook voor een diepere laag die je niet verwacht bij een shoot ‘em up.

Even inkomen

Wat je wel verwacht van dit soort schietspellen, is dat je de besturing vrijwel direct onder de knie hebt. Dit is met Xenoraid echter niet het geval. Dit komt doordat, als je je schip naar links of rechts beweegt, het ook een beetje meedraait. Je kogels gaan dus niet altijd van beneden naar boven, maar ook in een schuine lijn. Dit is in het begin heel erg wennen, omdat het iets heel onorthodox is. Toch raden we je aan even door te zetten, want uiteindelijk zal je tot de conclusie komen dat het eigenlijk wel heel erg handig is.

xenoraid_screen_10

Genoeg

Gelukkig reageren de diverse schepen voor de rest wel gewoon goed op jouw commando’s, want je reflexen zullen flink op de proef worden gesteld. Xenoraid laat je eerst wennen aan wat je allemaal kunt verwachten, maar in de tweede wereld wordt de intensiteit opgeschroefd. De game schotelt je dan al snel pittige gameplay voor die je op het puntje van je stoel laat zitten. Er zijn in totaal vijf werelden die in totaal meer dan 40 levels met zich meebrengen, dus je kan je wel even vermaken met de game. Tevens is er een Survival modus waarin je kunt proberen zo lang mogelijk te overleven om je score vervolgens te vergelijken met andere spelers via online leaderboards. Als klap op de vuurpijl kun je ook alle modi lokaal in multiplayer spelen met maximum 4 spelers. Genoeg content dus.

Weg is weg

Om je vijanden te verslaan, heb je twee soorten wapens tot je beschikking en deze kun je tussen de diverse levels door ook upgraden. Tevens kan je dan de schade aan je schip herstellen. Dit laatste is erg belangrijk, want als een ruimteschip wordt vernietigd door de vijand, ben je het ook kwijt. Je kan dan een nieuw kopen, maar daar moet je wel het geld voor hebben. Om hiervoor te zorgen, moet je zoveel mogelijk vijanden neerknallen in elke missie, alsook bepaalde meteorieten die je extra geld opleveren. Je moet dus heel erg zuinig zijn op je schepen en dat brengt weer wat extra spanning met zich mee, wat de game natuurlijk ten goede komt.

xenoraid_screen_5

Meer, maar toch minder

Waar de game helaas een stuk minder mee scoort, is de variatie van de vijanden. Die is namelijk niet heel erg groot. Er zijn in totaal vijf werelden, elk met een bepaald aantal levels, en in elke wereld worden er maar één of twee nieuwe tegenstanders geïntroduceerd. Je hebt dus vrij snel door wat hun aanvalspatronen zijn en wat voor munitie zij afvuren. Ze komen steeds in grotere getallen op je af, maar het wordt toch eentonig als je tien levels speelt met steeds dezelfde vijanden. Dat de tegenstanders in elk level in een andere volgorde aanvallen, verandert daar verder eigenlijk niets aan. Het is echt jammer dat hier niet meer mee is gedaan, want het doet toch aardig afbreuk aan een voor de rest erg leuk spel.

Tot hier en niet verder

Wat ook zonde is, is dat je in elke wereld weer van voor af aan moet beginnen. Als je je schepen helemaal hebt uitgebouwd en je gaat naar de volgende planeet, kun je deze niet meenemen. Je krijgt dan wel nieuwe schepen met andere eigenschappen, maar die moet je weer opnieuw uitbouwen. Dat zorgt wel voor wat variatie, maar het lijkt er nu een beetje op dat elke wereld een op zichzelf staande game is. Dit heeft bijlange niet dezelfde negatieve impact als het gebrek aan variatie bij de vijanden, maar jammer is het wel.

Xenoraid geeft een hele leuke twist aan een 'eeuwenoud' genre en voelt daardoor erg fris aan. Je moet nu niet alleen als een gek iedereen neerknallen, maar je zal ook wat meer strategisch moeten denken. Tevens zorgt de uitdagende gameplay en het feit dat verloren schepen niet meer terugkomen voor een leuke en intense ervaring. Het is alleen jammer dat je niet je ruimteschepen mee kan nemen als je naar een andere wereld gaat en ook de variatie aan vijanden is vrij klein. Het laatstgenoemde zorgt er voor dat het toch repetitief wordt, ook al is de gameplay verder goed.

• Intense actie
  • Twist zorgt voor leuke strategische gameplay
  • Onorthodoxe besturing werkt uiteindelijk als een spreekwoordelijke tiet