maxresdefault
Review: Titanfall 2 – Toen de eerste Titanfall verscheen, bleven bezitters van een PlayStation 4 aan de zijlijn staan. Terwijl de game alleen voor de Xbox One, Xbox 360 en PC uitkwam, was er ook gelijk het nodige aan kritiek op het spel. Zo voelde het eerste deel kaal aan, mede door het gebrek aan een singleplayercampagne. Die is nu wel aanwezig én het vervolg is deze keer ook op de PS4 geland. We zijn inmiddels even verder en hebben zo de tijd gehad om er grondig mee aan de slag te gaan. Daarom is nu het moment aangebroken om je meer te vertellen over onze ervaringen met Titanfall 2.

De piloot en zijn Titan

We beginnen met de singleplayercampagne, die dus deze keer wel aanwezig is. Respawn Entertainment heeft hier een pakkend verhaal omheen gevlochten, hoewel het plot weliswaar nog iets dieper uitgewerkt had kunnen worden. Desondanks komt het wel pakkend over en dat komt met name door de band die vrijwel direct ontstaat tussen jou, de piloot Jack Cooper, en je Titan. Nadat je in het begin min of meer een test-parcours hebt afgelegd, krijg je bijna direct daarna je eigen Titan (BT-7274 of kortweg “BT”) toegewezen. Daar is natuurlijk een bepaalde aanleiding voor, maar die gaan we hier nu niet verklappen.

titanfall2014-1280x720jpg-8dd520_1280w

Gedurende het verhaal blijf je continu de connectie met je Titan houden, al zal die niet steeds bij je in de buurt zijn. Een grappig aspect, aangezien het uiterlijk van je Titan en het communiceren tussen jou en hem ons geregeld onbedoeld deed denken aan de Transformers serie. Binnen de manier van communiceren tussen jou en je Titan heb je een beperkte vrijheid. Je kan hier een keuze maken tussen één van de twee antwoorden die je teruggeeft op opmerkingen of gestelde vragen. Dat zorgt soms voor korte, doch aanstekelijke conversaties. Mede dankzij die voelbare band tussen jou en je Titan blijf je ook doorspelen, daar je graag wil weten hoe het avontuur voor jullie beiden afloopt

De strijd tegen de IMC en uiteenlopende levels

Dat avontuur draait om de strijd tussen jouw eenheid, de Front Militia, en een andere groepering met de naam ‘IMC’. Jij wordt samen met andere soldaten naar een planeet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan met de IMC en om daarmee ook het bestaan van jouw groepering te waarborgen. Dankzij deze rode draad waar het verhaal aan hangt, zul je veel verschillende omgevingen aandoen. Dat komt de variatie van de levels die je aandoet binnen de missies ten goede. Mede door het daarbij veranderende kleurenpalet van deze levels is het ook niet saai om naar het geheel te kijken. Variatie ontbreekt dus niet binnen de gameplay, waarbij je gebruik leert maken van alle bewegingen van jou en die van je Titan. Je hebt daarbij zes vijandelijke Titans die je gedurende je avontuur tegenkomt. Wanneer je ze allemaal weet te verslaan, kan je hun uitrusting en wapens gebruiken voor je eigen Titan.

gallery-1459872859-titanfall-update-8-launches-today-include_yerk

Terugkomend op de verschillende werelden waar je in terechtkomt: die zijn dus erg uiteenlopend qua opzet. Dat vertaalt zich naar verschillende elementen waar je binnen de gameplay gebruik van moet maken. Zo zul je vaak moeten afwisselen tussen het rennen langs muren en bijvoorbeeld het springen naar verschillende plateaus. Dat klinkt niet bijzonder, maar aan dat laatste aspect weet de ontwikkelaar wel een leuke twist te geven. Later in het verhaal zul je namelijk de tijd moeten veranderen om bij bepaalde stukken aan de overkant te komen, wat dus voor variatie zorgt. Dat en meer zul je geregeld tegenkomen in het avontuur. Dit avontuur is overigens wel wat aan de korte kant, zeker als je een geoefende speler bent en dat is wat jammer. Ook is het wat vreemd dat je niet beschikt over een grappling hook, terwijl je die in de multiplayer wel hebt.

De multiplayer met een aantal leuke modi

Met de multiplayer borduurt de ontwikkelaar voort op het degelijke concept dat er al was. Er zijn verschillende modi aanwezig, zoals Bounty Hunt, Amped Hardpoint, Last Titan Standing, Coliseum en meer. In Bounty Hunt is het de bedoeling dat je vijanden afschiet om daarmee geld te verdienen. Dit geld zal je op een bepaalde plek stallen en hoe meer je verzamelt, hoe groter de kans dat je wint. Het team met uiteindelijk het meeste geld zal winnen. Dit is overigens niet bijster moeilijk, omdat je naast menselijk tegenstanders ook tegen de AI speelt. In Amped Hardpoint krijg je een mix van Hardpoint en Domination, dat je kent uit de Call of Duty serie. Hierbij heb je drie verschillende punten die je moet zien te veroveren, maar door langer op een bepaalde plek te blijven zitten, verdien je dubbele punten.

q-100

In Last Titan Standing zijn er geen grondgevechten en strijd je puur met de Titans in teams tegen elkaar. Het team dat hier het andere team als eerste uitschakelt, wint de ronde. Als je uiteindelijk als eerste team vier rondes weet te winnen, ben je de winnaar van het potje. Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat deze modus extra leuk is om te spelen wanneer je in een team zit met alleen vrienden of bekenden. De aanwezige modi zijn allemaal afwisselend genoeg en zorgen voor veel vermaak, waardoor je er een langere tijd mee vooruit kan.

Veel aan te passen, de besturing en audiovisueel netjes

Binnen de multiplayer heb je genoeg opties om allerlei zaken aan te passen. Per personage dat je kiest kan je verschillende wapens, perks, versieringen voor je wapens en meer vrijspelen. Datzelfde geldt voor elk van de zes Titans die er zijn. Tevens kan je met credits die je verdient gedurende het spelen ook speciale boosts kopen. Die vaardigheden kunnen je weer een voordeel opleveren op het slagveld. Enkele voorbeelden hiervan zijn ‘Ticks Drones’ en ‘Map Hack’. Kies je voor Tick Drones, dan kan je kleine robotspinnen loslaten, die willekeurig vijanden opzoeken en dan ontploffen. Gebruik je Map Hack, dan worden alle vijanden op de kaart zichtbaar, vooral handig wanneer je in teams speelt. Vanzelfsprekend zijn er nog meer boosts aanwezig, die allen een voordeel opleveren, maar die mag je zelf ontdekken. De opzet van de multiplayer met al haar mogelijke aanpassingen is weliswaar niet verrassend te noemen, maar het is wel erg uitgebreid. De besturing werkt bovendien heel erg soepel en dat maakt het spelen van de game in de multiplayer tot een genot.

1466434984668

Omdat alles juist zo soepel werkt, kan je regelmatig de meest bijzondere acties uithalen en daardoor de meest spectaculaire kills maken. Onder andere door het gebruik van de grappling hook waarmee je ineens omhoog kunt vliegen en iemand anders in de lucht naar het hiernamaals kan schieten. Op audiovisueel vlak zet Titanfall 2 in de singleplayer modus alsook in de multiplayer modus een prima prestatie neer. Iets wat onder andere komt door de belichting die hier het geheel sfeervol in beeld brengt. Dit geldt dus ook voor al het knalwerk dat zich voor je ogen afspeelt. Van ontploffingen van granaten tot tegen elkaar knokkende Titans, de actie spat van je beeldscherm af. Afsluitend: heb je een dikke audioset in huis staan? Zet die dan volop aan, want dit zal de ervaring absoluut naar grote hoogtes stuwen.

Ontwikkelaar Respawn Entertainment is met Titanfall 2 absoluut de juiste weg in geslagen. Ten opzichte van het eerste deel voelt dit vervolg als een veel completer pakket aan. Dat komt mede door de nu aanwezige singeplayercampagne die goed in elkaar steekt. Het verhaal dient hier als een mooie opmaat alvorens je in de multiplayer duikt, mits je hiervoor het geduld hebt natuurlijk. De multiplayer is heel erg uitgebreid met allerlei verschillende aanpassingsmogelijkheden voor zowel je personage als je Titan. De verschillende modi zijn weliswaar niet verrassend te noemen, maar ook die steken goed in elkaar. Neem daar nog bij dat Titanfall 2 op audiovisueel gebied goed uit de verf komt en je hebt een prima resultaat. Deze game is daarom meer dan alleen een verbetering ten opzichte van het origineel, Titanfall 2 mag zich met recht mengen tussen de andere 'grote jongens' van dit najaar.

• Pakkende verhaallijn in de singleplayer
  • De dynamiek tussen jou en je Titan
  • Multiplayer modi steken degelijk in elkaar