http://cdn.psx-sense.nl/wp-content/uploads/2016/11/PS4-Pro-Specs-709205.jpg

Met de Xbox One S heeft Microsoft een GPU overclock doorgevoerd, zodat bestaande games zonder patch ook net iets soepeler draaien. Met de PS4 Pro gaat dit echter niet het geval zijn, zo blijkt uit onderzoek van Digital Foundry. Wanneer een game geen patch heeft gekregen van de ontwikkelaar om gebruik te maken van de krachtigere hardware in de PS4 Pro, zal er geen verbetering plaatsvinden.

De soms iets betere fps die je dus kan behalen met een Xbox One S tegenover een Xbox One, dat gaat niet gelijk zijn op de PS4 Pro. Speel jij bijvoorbeeld een game als Grand Theft Auto V op de PS4, dan zal de performance gelijkstaan aan wanneer je de game op een PS4 Pro speelt. Dit kan uiteraard veranderen, maar hier dient de ontwikkelaar per se een patch voor uit te brengen.

Het enige waar je wellicht een prestatieboost bij kan verwachten, dat is de ietwat snellere harde schijf in de PS4 Pro. Maar dit zal enkel voordeel opleveren bij laadtijden, maar dat is vrij minimaal.