Eén van de allerbeste shooters die we dit jaar hebben gezien, Overwatch, is voorzien van een PS4 Pro patch. Dit gebeurde vorige week, zonder dat Blizzard echt duidelijkheid gaf over wat er precies gedaan is voor de PS4 Pro. Eurogamer nam dan ook contact op met Blizzard om te vragen wat deze patch nu precies betekent voor spelers met een PS4 Pro. Blizzard gaf vervolgens deze informatie vrij:
“Primarily, Overwatch players can expect improved performance in 1920×1080 resolution on PlayStation 4 Pro. We’ve also made several minor improvements that take advantage of the console’s capabilities, including better texture filtering and UI enhancements.”
Na de PS4 Pro patch loopt de game dus nog steeds op 1920×1080, terwijl dit op de oude PS4 ook al prima lukte. Daarnaast zijn de HUD’s wel in 4K, maar dit voegt natuurlijk weinig toe aan de speelervaring. De grootste verandering met deze patch zit hem dan ook in betere texture filtering. Dit zorgt ervoor dat de kartelrandjes verminderd worden en textures over het algemeen als een stuk scherper ervaren worden.
Digital Foundry heeft de patch verder uitgepluisd en hun bevindingen vind je hieronder in de video.
En dat voor 400€
Ik dacht dat nintendo makkelijk kon verdienen met altijd maar Mario games.
Getest en ziet er net iets scherper uit maar tis idd niet echt noemenswaardig.
@PS6GOD: Wat heeft de prijs van de console te maken met dit artikel? Blizzard kiest er toch zelf voor om de game minimale PRO support te geven.
@PS6GOD: ik heb naar 205 euro bij betaald op mn oude ps4.
Beter dit dan games die ook Pro support hebben gekregen en vervolgens slechter draaien dan de base PS4 versie.
Gelukkig kon ik de nieuwe controller gebruiken en mijn oude ps4 maakte ook een geluid als een houtzagerij. Maar voor de Pro support hoefde ik het duidelijk niet te doen tot nu toe.
@PS6GOD: Je weet niet waar je over praat he?
Horizon: Zero Dawn gaat pas het echte verschil maken, let maar op.
@PS6GOD: jij bent echt een vette kneus, jij begrijpt het niet helemaal, zeker geen moer te besteden in de maand?
Tja.. makkelijke patch voor een game die al uit was voordat de pro kwam..
Overtuigt mij er niet van de game alsnog te kopen vanwegen een dikke update voor de pro.
Maar een game als Tomb Raider wel..
Mja hopelijk bij nieuwe games dat het verschil ook groter is omdat ze nog met de ontwikkeling van de game bezig zijn waardoor de pro versie vele malen mooier zal zijn
Ik heb toch zelf ook een ps pro en een 55 inch 4K tv
Maar zoveel verschil zie ik echt niet misschien in de toekomst wel ja.
@PS6GOD:
Duhhh deze patches stelle noks voor, je moet afwachten naar nieuwe games die 4k modus hebben en niet zomaar is toevoegd door een patch.
Probeer uncharted 4 in 4k met hdr. HDR daar gaat het om in de toekomst en natuurlijk 8k met ps5 pro.
@213.34.112..xxx: 8k is zo overdaad. Daar heb je zo’n grote tv voor nodig! 8k is bedoeld voor bioscopen en nee de ps5 of een pro versie gaat dit echt niet draaien. Laat ze eerst maar real 4k halen op een stabiele frame rate van 60 of nog liever CGI graphics dat zie ik wel zitten, resolutie zegt niet zoveel meer vanaf pakweg 1080p met een normale tv maat (+/- 40 inch) en normale kijkafstand (2 a 3 meter). Ik zie graag een verbetering in kleur,contrast en dat doet HDR. Wat is toch die fascinatie met resolutie? Ik begrijp dat echt niet.
@GreasyAce: mensen zien graag cijfers. Was hetzelfde met de aantal megapixels van camera’s een paar jaar terug
@110.77.231..xxx: Ja idd net als bij camera’s waar de resolutie van de camera niet veel zei over de kwaliteit van de foto, maar waar juist de kwaliteit van de lens erg belangrijk was/is
@GreasyAce:
In japan nemen ze al op in 8k, en hogere resolutie heeft juit nut als je dichtbij ziet.En met 2-3 meter dan zit je zeker goed.
Deze ps4 pro moest de release ps4 zijn, alleen sony greep mis omdat er op dat moment geen hdr tv’s waren. De techniek gaat eenmaal snel
8K is echt onzin, dat heeft alleen nut als je gaat projecteren op een muurvullend scherm.
Als de PS5 er komt gaat die echt geen 8K doen, dat wordt waarschijnlijk native 4K met alles op high/ultra settings.
@PS6GOD:
Koop voor de grap eens Tomb Raider, als je het dan nog niet ziet dan moet je wat aan je ogen laten doen.
@62.163.101.xxx: Jep nou dat hoop ik in elk geval.
@213.34.112..xxx: Op 2 a 3 meter heeft 1080p nauwelijks zin, laat staan 8k op een 40 inch tv.
Zie welbekende grafiek: http://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship
Voor zo’n hoge resolutie 8k (32 miljoen pixels) vereist een gigantische televisie voordat je de pixels kunt zien en daarnaast moet je enorm dichtbij zitten, maar op een gegeven moment kunnen je ogen niet meer scherpstellen en zie je alleen maar wazig. Wat men vaak vergeet is dat onze ogen een maximum hebben. Check link voor nadere onderbouwing.
400 heb je waarschijnlijk ook betaald voor j PS4 amateur?
Tziet er wat cleaner uit, voor de rest verandert er niet zoveel visueel
@GreasyAce:
Idd, dat is ook de reden dat HDR visueel meer effect heeft dan 4k.
@213.34.112..xxx: HDR is geen hardware probleem , de vanille ps4 is het ook gaan ondersteunen middels een patch.
Ik denk dat Blizzard vooral op veilig speelt.
@82.74.138..xxx: Dat wordt gezegd ja, dat HDR een grotere stap voorwaarts is dan van 1080p<2160p. Ik denk dat het vooral op persoonlijke voorkeur aankomt want voor mij is 4K de grootste stap en niet HDR. Ik was het met hierboven vernoemde stelling eens, totdat ik met Skyrim SE native 4K (zonder HDR) mocht ervaren. Het is weergaloos.