sony-playstation-4-pro-11

Japan is een lastig land als het om thuis consoles gaat, aangezien vooral handhelds populair zijn in Japan. Zo verkoopt de 3DS er als een tierelier en is ook de PS Vita nog altijd een populaire optie als handheld. Uiteraard kent mobile gaming in Japan ook een enorme aanhang en thuis gamen is in Japan een stuk minder populair dan in het Westen.

De concurrentie voor de PS4 is nagenoeg niet meer aanwezig in Japan, Nintendo is immers de Wii U aan het uitfaseren om ruimte te maken voor de Nintendo Switch. Microsoft daarentegen krijgt (al jaren) geen voet aan de grond in het land en de Xbox One is dan ook in Japan behoorlijk schaars te vinden bij mensen thuis.

Het was dus de vraag hoe de PS4 Pro ontvangen zou worden, aangezien Japan erom bekend staat geen moeite te hebben met een ietwat oudere console. De PS3 wordt immers ook nog veel gebruikt in Japan en de verkoopcijfers van de PS4 hebben vaak enige moeite om op gelijke hoogte te blijven als de PS3 destijds in het land.

Toch wist de PS4 Pro een zeer net aantal verkopen te boeken in de week van de release, zo verkocht Sony Interactive Entertainment ruim 65.000 exemplaren van de PS4 Pro in Japan. Ter vergelijking, de PS4 Slim verkocht in de eerste week van release ruim 96.000 exemplaren. Hierbij moet wel vermeld worden dat toen Persona 5 uitkwam, waardoor de verkopen mogelijk wat hoger zijn uitgevallen.

Mogelijk blijven de verkopen van de PS4 dit jaar nog erg sterk, met de komst van Yakuza 6: The Song of Life en Final Fantasy XV. De verkoopcijfers van de PS4 Pro in Noord-Amerika en Europa zijn vooralsnog niet bekendgemaakt. De Xbox One maakt momenteel een flinke opmars in Noord-Amerika en verkoopt nu al een aantal maanden beter dan de PS4, iets wat een jaar terug nog wel anders was. Mogelijk dat de PS4 Pro dit weer tot een halt gaat roepen, maar daarvoor moeten we uiteraard nog even op de cijfers wachten.