sglogo
Review: Steins;Gate 0 – Niet elke gamer heeft dezelfde smaak, dus er zijn dan ook heel veel verschillende genres als het om games gaat. Er zijn ook genres die het in Japan heel erg goed doen, maar die het daarbuiten dan weer niet zo goed doen. Eén daarvan is de zogenaamde ‘visual novel’ en Steins;Gate 0 voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita valt onder deze categorie. Hoogstwaarschijnlijk zullen een heleboel gamers dit spel sowieso niet spelen, maar is het voor de kleine groep die hier wel van houdt een leuke aanwinst?

Old School

Je ziet het de laatste jaren steeds vaker dat de visual novels wat meer gameplay mechanieken krijgen om de speler meer bij het spel te betrekken. Steins;Gate 0 valt hier alleen niet onder. Het is dus een echte ‘ouderwetse’ visual novel, waarbij je gewoon het verhaal volgt dat zich op je TV afspeelt. Het enige wat je veelvuldig aan het doen bent in de game, is op X drukken om naar de volgende zin te gaan. Heel af en toe moet je een mobiele telefoon gebruiken en kun je bepaalde keuzes maken, maar ook hier is je input heel erg beperkt.

steins gate 0

Elk begin is moeilijk

De game neemt het genre visual novel dus heel erg letterlijk, maar dat is op zich niet erg. Het zorgt er wel voor dat het verhaal moet staan als een huis. De eerste drie á vier uur lijkt het er echter op dat je hier niet veel van moet verwachten. Steins;Gate 0 heeft heel veel tijd nodig om de fundering van het verhaal op poten te zetten en dat gaat soms gepaard met scènes die er eigenlijk niet toe doen en als opvulling aanvoelen. Gamers die de eerste Steins;Gate niet hebben gespeeld, zullen nog meer moeite hebben met het begin, doordat er veel verwijzingen zijn naar deze game. Je moet echt heel erg goed opletten om alles in de game te begrijpen als dit je eerste ervaring is met de franchise en dan nog zullen er dingen zijn die niet helemaal duidelijk zijn.

Betrokken

Als de basis eenmaal is gelegd, bloeit het verhaal open en weet het de speler aan zich te binden. Dit komt mede door de verschillende personages die met een mooie getekende stijl zijn weergegeven. Zij hebben allemaal hun eigen karakter en zijn goed uitgediept, wat mede komt door de goede voice-acting. Je begint ze stuk voor stuk steeds beter te kennen en dat zorgt ervoor dat je je heel betrokken voelt bij alles wat zij doen en meemaken. Tevens worden er interessante onderwerpen aangesneden en deze worden van verschillende kanten bekeken. Zo komen het reizen door de tijd en het gebruik van AI aan bod en de vraag of we hier wel gebruik van moeten maken. En zo ja, hoe ver mogen en/of kunnen we dan gaan.

steins gate 0

Hak op de tak

Met het verhaal zelf is dus niets mis, maar de wijze waarop dit wordt verteld, is niet altijd je van het. De game weet soms spannende momenten heel lukraak af te breken en heel af en toe lijkt het er op dat je een scène hebt gemist. De ‘pacing’ is dus niet altijd even lekker, wat je dan even uit het verhaal haalt. Als je de game hebt uitgespeeld, zal je ook nog met wat vragen achterblijven, maar waarom dit is, wordt wel duidelijk gemaakt. De ontwikkelaar heeft er namelijk voor gekozen om Steins;Gate 0 wat replaywaarde mee te geven, zodat gamers niet, als zij de game eenmaal hebben uitgespeeld, het spel aan de kant zullen schuiven.

Verplichtingen

Je kunt tijdens het spelen namelijk (minimale) keuzes maken die er voor zorgen dat je andere scènes te zien krijgt. Daar lijkt het niet op als je de game voor het eerst speelt, maar als je klaar bent met het verhaal zal je zien dat er scènes zijn die je niet hebt gespeeld. Deze zijn ook voorzien van informatie die het verhaal duidelijker maken en zijn daardoor onmisbaar als je het volledige plaatje wil hebben omtrent alles wat er is gebeurd met de diverse personages. Tevens zijn er ook meerdere eindes beschikbaar, die zeer belangrijke informatie bevatten. Je bent dus eigenlijk verplicht om het spel meerdere keren te spelen om alles te begrijpen.

steins gate 0

Door je strot

Dat een game extra replaywaarde heeft is leuk en aardig, maar het moet natuurlijk niet door je strot worden geduwd. En dat is nu eigenlijk wel het geval met Steins;Gate 0. Ja, je kunt ervoor kiezen om niet verder te spelen nadat je de game hebt uitgespeeld, alleen blijf je dan met vragen achter die alleen beantwoord kunnen worden als je opnieuw de game induikt. Nu wordt er wel op belangrijke punten gesaved, dus je bent niet verplicht de gehele game opnieuw te spelen, maar we hadden liever gezien dat dit optioneel was.

Steins;Gate 0 vertelt een goed verhaal en weet in combinatie met de sterke personages de speler te boeien. De getekende graphics en de prima voice-acting zorgen ervoor dat de game ook op audiovisueel vlak niet teleurstelt. Het is alleen jammer dat het even duurt voordat het verhaal eenmaal op gang komt en dat het niet altijd even goed omgaat met de opbouw. Dit laatste komt doordat 'verborgen' scènes belangrijke informatie bevatten voor het verhaal. Je bent dus verplicht om de game opnieuw te spelen. Tevens is het haast een must om de voorganger van Steins;Gate 0 te hebben gespeeld, want er wordt veelvuldig naar verwezen. Er worden dus wat vreemde keuzes gemaakt, maar desondanks is Steins;Gate 0 toch een aardige visual novel.

• Goed uitgediepte personages
  • Goede voice-acting
  • Erg interessant verhaal...