pinball-fx2-vr

Review: Pinball FX2 VR – Langzaam maar zeker wordt het aantal games in verschillende genres voor PlayStation VR steeds groter. Zo kun je al sporten, avonturen beleven, racen, puzzelen en nog veel meer met de VR-headset voor de PlayStation 4. Zen Studios heeft er voor gezorgd dat je nu ook voor het eerst flipperkasten kunt spelen in een virtuele realiteit. Pinball FX2 VR schotelt je drie kasten voor die je in principe van alle kanten kunt bekijken, maar is de game zelf wel het spelen waard?

Verwarring

Sommige PlayStation bezitters zullen waarschijnlijk gek opkijken van Pinball FX2 VR als ze deze spelen of op screenshots zien. De game kan voor hen namelijk heel erg lijken op Zen Pinball 2. Dat is ook niet zo gek, want het is inderdaad hetzelfde spel. Zen Studios bracht deze franchise in Europa echter als Zen Pinball uit, maar kiest er dus nu waarschijnlijk voor om in elk werelddeel dezelfde naam te gebruiken. Het kan dus enige verwarring veroorzaken, maar het enige verschil is de naam en dat je nu in een virtuele realiteit kunt flipperen.

pinball_fx_2_vr_2

Overzicht

VR komt hoofdzakelijk goed tot haar recht in games waar de gehele omgeving een onderdeel van het spel is. Titels die gebruikmaken van PlayStation VR ,waar je je moet focussen op één punt, voelen veelal aan als een gimmick. We waren dan ook een beetje sceptisch over Pinball FX2 VR voordat we begonnen te spelen. Toch was dit totaal ongegrond. Het gebruik van de headset voegt namelijk iets toe wat heel belangrijk is voor flipperkasten: overzicht. In de ‘normale’ versie kon je wel kiezen uit verschillende camerapunten, maar was er eigenlijk geen één die ideaal is. Met deze versie heb je het perfecte uitzicht op de verschillende tafels, doordat deze hetzelfde is als je in het echt zou ‘flipperen’. Je kunt nu te allen tijde anticiperen op de bal, doordat je alles kunt zien.

Realistische ballen

Dat je nu op de ideale manier digitale flipperkasten kunt spelen, wil natuurlijk nog niet zeggen dat de game goed is. Een ander zeer belangrijk punt voor dit soort titels is of de bal realistisch beweegt. Degene die al eerder de flipperkast-games van Zen Studios hebben gespeeld, weten natuurlijk al dat deze ontwikkelaar dit maar al te goed kan weergeven en dat is met Pinball FX2 VR dan ook niet anders. De bal beweegt precies zoals je zou verwachten en dat in combinatie met PlayStation VR, maakt het geheel tot een hele vette beleving. Diegene die bang is dat dit plezier wordt tegengehouden door eventuele nekkramp, maak je geen zorgen. Ja, je zit wel constant naar beneden te kijken, maar door de prima verdeling van het gewicht van de headset komt er geen extra druk op je nek.

pinballfx2vr_screenshot_logo_12

Score!

Een ander punt waar de game ook goed mee scoort, zijn de tafels zelf. Zen Studios weet hoe je een goede flipperkast moet maken en dat laten ze ook zien in deze game. Er zijn een heleboel manieren om je score op te krikken en de drang om deze allemaal te vinden is heel erg hoog en werkt daardoor ook verslavend. Ook de verschillende geluiden en lichtjes op de tafel zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Zen Studios heeft geprobeerd de game zo leuk en realistisch mogelijk te maken en is daar ook in geslaagd. Zo wordt bijvoorbeeld het geluid ook harder als je je hoofd dichter bij de kast begeeft, net als bij een echte flipperkast. Hier had waarschijnlijk niemand over gevallen als dit niet zo was, maar het laat zien hoeveel aandacht aan het spel is besteed. Je zult wat dat betreft dan ook geen klachten hebben over de game.

Drijven

Een vaak gehoorde klacht over PlayStation VR is dat het beeld soms bij langere speelbeurten iets naar links wil bewegen. Helaas heeft Pinball FX2 VR hier ook last van en zelfs in hele erge mate. We hebben tijdens onze speelsessies vaak de camera opnieuw moeten centreren. Eigenlijk zie je al na vijf minuten dat het beeld is verschoven. Doe je daar niets aan, dan zit je na een minuut of twintig met je hoofd een heel stuk meer gedraaid dan in het begin. Nu is het niet zeker of dat aan het spel ligt dat dit zo extreem is of dat de camera de headset niet goed kan tracken als je constant omlaag kijkt. Maar wat het ook mag zijn, vervelend is het wel.

pinball fx 2 vr

Beperkte keuze

Wat ook jammer is, is dat er nog niet zoveel extra tafels beschikbaar zijn. Er zijn er drie voorradig, en die zijn heel leuk, maar je wilt graag meer. Voor de ‘normale’ versie zijn er al tientallen beschikbaar, maar voor de VR-versie zijn er nu nog maar zes andere tafels die je kunt aanschaffen in de PlayStation Store. Eén van de vetste zit hier gelukkig wel bij, namelijk The Walking Dead. maar daarbuiten heb je alleen nog één pakket met vijf flipperkasten en dat is het. Hopelijk komt hier snel verandering in, want fans van deze game zullen maar al te graag meer kasten willen spelen in virtual reality.

Pinball FX2 VR schotelt je de meest realistische flipperkast-ervaring voor, buiten het spelen op een echte kast. De tafels zijn tof, de bal reageert realistisch en dankzij PlayStation VR heb je nu het ideale uitzicht op de actie. Het spel is de droom van elke flipperkast-fan. Helaas is het niet allemaal goud wat er blinkt, want de game heeft wel heel veel last van 'screen floating'. Je bent regelmatig je VR-headset aan het resetten en dat doet de ervaring niet alleen een flinke deuk oplopen, maar ook is het heel irritant. Tevens zijn er nog niet heel veel extra tafels beschikbaar, maar hopelijk komt daar snel verandering in.

• Perfect overzicht op de tafels
  • Bal beweegt en reageert zeer realistisch
  • Zeer leuke flipperkasten