steep-ncsa-og-image-1

Review: Steep – Al geruime tijd heerst er een gebrek aan goede wintersport games en de tijden van Cool Boarders en SSX worden door velen gemist, zo ook door onszelf. Ubisoft probeert dit gemis echter te laten varen en introduceert Steep. Deze game speelt zich af in de Alpen en je bent vrij om op welke bergtop dan ook je ding te doen. Je kunt in de game paragliden, snowboarden, skiën, je wingsuit aantrekken, maar natuurlijk ook gewoon lopen. De game valt dus het beste te omschrijven als een open-berg wintersport game en of ons dat beviel? Dat lees je in deze review.

Open-berg zonder laadtijden

In Steep krijg je de beschikking over een aantal bergen binnen de Alpen, die volledig te verkennen zijn zonder laadtijden. Je kunt een helikopter gebruiken om op elke gewenste plek gedropt te worden. Wil je naar een willekeurig punt waar geen uitdaging is? Dan kost dit een helikopter ticket, dat je kunt verdienen door te levelen. Na level 25 zijn helikopter tickets echter ongelimiteerd, dus kun je naar hartenlust ’teleporteren’ in het uitgestrekte gebied.

Het teleporteren naar uitdagingen of drop-locaties is ‘gratis’ en deze bevinden zich eigenlijk altijd op de mooiste plekken. Het feit dat dit zonder enige laadtijden gebeurt, is een groot pluspunt, het zorgt ervoor dat de game soepel en naadloos aanvoelt. Via de panorama-functie binnen de game, op ieder moment op te roepen door rondje ingedrukt te houden, krijg je een goed overzicht van de map. Op deze map zie je vervolgens interessante locaties, basiskampen en uitdagingen waar je binnen een hartslag naartoe kunt zonder enige moeite.

Het is dus niet nodig om helemaal naar een challenge of locatie toe te gaan, gezien het feit dat je gemakkelijk kunt teleporteren. Deze uitdagingen zijn verspreid over de map en vragen je verschillende sporten uit te proberen. De uitdagingen zijn verschillend; zo moet je soms met je wingsuit door checkpoints heen vliegen die zich bevinden op zeer tactische locaties en andere keren dien je meer te cruisen en binnen een bepaalde tijd bij de finish te zijn.

Dit zien we ook terug bij het snowboarden en/of skiën, waar je bijvoorbeeld uitdagingen hebt waarbij je punten dient te behalen met stunts of waar je zo snel mogelijk van een berg af moet glijden. De uitdagingen zijn leuk om te doen, maar na verloop van tijd begint het wel een beetje als grinden aan te voelen. Je moet jezelf namelijk omhoog levelen en dit doe je door medailles te halen bij de uitdagingen.

1481045934-8510-capture-d-ecran

Qua medailles zijn er drie gradaties: goud, zilver en brons. Goud levert uiteraard de meeste punten op en zorgt ervoor dat je het snelst omhoog gaat met je level. Wanneer je level vervolgens stijgt, speel je nieuwe uitdagingen vrij, zodat je weer verder kunt met levelen. De uitdagingen lijken echter veel op elkaar en het gebied waarin je ze doet, is vaak meer van hetzelfde. Veel variatie bestaat er namelijk niet op de bergtoppen van Steep, iets wat bij bijvoorbeeld een SSX toch een stukje beter was.

Toch wel een beetje saai?

Steep is geen game in de categorie SSX of Cool Boarders, voornamelijk vanwege het feit dat het geen arcade opzet kent. Ubisoft heeft heel erg haar best gedaan om de wintersport zonder al te hevige simulatie over te brengen naar de game. Dit is ze aardig gelukt, de game simuleert de sporten namelijk goed, zonder dat dit te heftig wordt en het uitoefenen van de sporten gaat redelijk soepel. Het probleem is alleen dat het bij sommige sporten gewoon heel erg snel saai wordt, zoals bij het paragliden.

Na een paar keer in die parachute geklommen te hebben, heb je het wel gezien. Het is traag, de uitzichten heb je na een paar keer ook wel gezien en het is gewoon niet zo leuk om in een game te doen. Paragliden wordt op een goede manier gepresenteerd qua gameplay, maar hoe goed het ook is, het moet natuurlijk wel leuk blijven om te spelen. Je kunt immers van elke sport wel een game maken, maar sommige sporten zijn hier simpelweg niet zo geschikt voor. In mindere mate is dat ook van toepassing op de wingsuit. Dit is aanzienlijk minder saai dan paragliden, maar de uitdagingen die beschikbaar zijn, zorgen ervoor dat het na verloop van tijd ook wat saai wordt.

steep-screenshot-1

Hetgeen waar wij ons het meeste mee wisten te vermaken in Steep, was het snowboarden en skiën. Het van een bergtop afgaan zonder remmen met de nodige lenige manoeuvres geeft in Steep een behoorlijke kick en is zelfs op een bepaalde manier rustgevend. Je kunt diverse uitdagingen aangaan, maar je kunt ook gewoon doelloos op je gemak van een berg af boarden of skiën zonder enige verplichtingen of noodzaak om enorm goed op te letten. Je doet het misschien niet uren achter elkaar, maar leuk is het zeker wel.

Het aangaan van uitdagingen en het vrij rond bewegen in de wijde omgeving is het voornaamste doel, waarbij je dus op een relaxte manier wintersport kunt ervaren. Jammer is daarbij wel dat Steep geen duidelijk einddoel kent. De uitleg van de game is bovendien zeer matig en hoewel het begin op een uitleg lijkt, word je er niet bepaald wijzer van. De tricks bijvoorbeeld, worden niet goed uitgelegd en het gevoel ontstond een beetje alsof de game zelf ook niet helemaal kan vertellen waarom je bepaalde dingen doet. Hierdoor voelt het een beetje aan als een lege huls, ondanks dat er genoeg te doen is in de open wereld.

Vier sporten… of toch meer?

In Steep vind je vanaf de release vier sporten terug. Je kunt paragliden, snowboarden, skiën en een enorme jump maken met een wingsuit om je lijf. Dat is echter niet alles, want met de Season Pass zal Ubisoft meer sporten gaan toevoegen. De Season Pass geeft je namelijk op korte termijn ook nog de Winter Sled sport erbij, waardoor je kunt sleeën van de bergen. Een DLC pakket later in het traject geeft je vervolgens ook nog Rocket Wings, Base Jumping en Speed Gliding. Allemaal nieuwe sporten. Ubisoft is dus behoorlijk wat van plan met Steep, maar voor nu moeten we het doen met de eerder genoemde sporten en dat roept gemengde gevoelens op.

steep_news-seasonpass-infographic_277499

Door de Season Pass aan te schaffen zal je echt het maximale uit de game halen, althans zo voelt het. De Season Pass hadden ze wat dat betreft beter kunnen inzetten voor de nodige nieuwe uitdagingen, misschien een verhaal of zelfs nieuwe gebieden. Maar het toevoegen van sporten? Dat is wat ons betreft een fundamentele verandering voor de game die beter via een gratis patch toegevoegd had kunnen worden. Steep heeft in de basis immers niet zo heel veel gameplay variatie te bieden, dus de sporten gratis toevoegen was een betere keuze geweest in onze optiek. Ter nuance, Alaska wordt als berggebied binnenkort wel gratis toegevoegd.

In de basis vrij weinig te bieden

We schreven het net al, Steep is in de basis een game waar je relatief snel klaar mee kunt zijn. De vier sporten geven je verschillende mogelijkheden, maar er zijn er slechts twee echt leuk en dat zijn het skiën en snowboarden. Als we dan kijken naar de mogelijkheden voor deze sporten, dan is dat vrij beperkt. De uitdagingen hebben vrij weinig variatie en de locaties die je bezoekt zijn niet heel erg uiteenlopend. De wereld is, al groots en mooi, redelijk saai. Verwacht ook geen grote schansen die enorme jumps toelaten of bizarre aangelegde banen die uitdagend zijn om te berijden. Steep is een serieuze game en dus ook tricks die je kunt doen zijn redelijk beperkt.

Steep heeft een eigen visie en hoewel dat goed is, had de game het nodige kunnen leren van een game als Skate, aangezien hier een semi-simulatie van een sport gecombineerd wordt met uitdagende missies en ontzettend veel tricks die je kunt leren. Daarmee had Steep bijvoorbeeld wat meer diepgang kunnen krijgen, maar nu is het gewoonweg net wat te serieus en teveel gericht op het voltooien van de uitdagingen die de game je voorschotelt. Een ietwat minder serieus aspect is dat je je personage compleet kunt aanpassen met maffe outfits, andere losse kledij en meer, maar ook dat is niet heel interessant om je lang mee bezig te houden.

steep-screenshot-11

It’s all connected

Steep maakt gebruik van een always-online systeem die van je vereist dat je te allen tijde met het internet verbonden bent. Je kunt in de wereld van Steep je vrienden uitdagen om zelfgemaakte routes te nemen, met een tijd die jij neerzet. Dit beperkt zich niet tot vrienden, je kunt deze uitdagingen namelijk ook publiceren en met onbekende spelers delen. Dit is leuk verzonnen en brengt iets meer variatie naar de game, maar dat moet natuurlijk wel je ding zijn. Verder worden er GoPro achtige beelden geschoten van je gereden uitdagingen, die je vervolgens ook weer online kunt delen. Hiermee zet Steep hevig in op het sociale aspect, waarvan hopelijk veel gebruik gemaakt gaat worden. Een nadeel dat hier bij komt kijken, is dat je altijd online moet zijn en dat het verbinden met de servers bij het opstarten soms erg lang kan duren. Mogelijk dat een patch dit nog zal oplossen, maar het niet offline kunnen spelen van de game is wel jammer.

Steep is een vermakelijke rustgevende game die zeker voor de nodige ontspanning kan zorgen. Maar hou er wel rekening mee dat dit geen SSX of Cool Boarders-achtige game is. Wat ons vooral teleurstelt bij de game is het gebrek aan variatie, die zelfs de community challenges niet weten op te lossen. De omgeving is redelijk saai en veel van hetzelfde, wat ten koste gaat van het plezier dat je in potentie zou kunnen hebben. Toch valt het op dat Ubisoft erg haar best heeft gedaan een unieke game neer te zetten die de komende tijd van veel nieuwe content voorzien gaat worden. Hierbij is het alleen weer jammer dat er een Season Pass vereist is om het maximale uit de game te halen, terwijl Steep als full-priced game zijnde vrij weinig te bieden heeft. Al met al dus een game die zeker wel vermakelijk is, maar die je eigenlijk in z'n geheel in een paar uurtjes wel gezien hebt. Daarna is het vooral veel van hetzelfde, maar of je dat leuk vindt hangt van je eigen voorkeur af.

• Enorme speelwereld die te bereiken is zonder laadtijden
  • Grafisch dik in orde
  • Goed snelheidsgevoel