talesofberseriaheader
Topper van 2017: Tales of Berseria – Tales of Berseria is de nieuwste toevoeging aan een langlopende franchise die haar oorsprong kende in 1995, toen Tales of Phantasia in Japan uitkwam voor de Super Famicon – een hele tijd geleden dus. Twintig jaar later is de franchise nog steeds razend populair en heeft de reeks ondanks de vele veranderingen nog altijd een grote, vaste fanbase. Het mooie aan de Tales games is dat ze nagenoeg allemaal een losstaand verhaal bevatten en elk moment is dus een goed moment om in de franchise te stappen.

talesofberseria

Tales of Berseria – Tales of Berseria is de tweede Tales game op de PS4 en treedt qua gameplay met enkele vertakkingen in de voetsporen van Tales of Xillia (PS3) en Tales of Zestiria (PS4). Het verhaal speelt zich af in hetzelfde land als Tales of Zestiria, maar dan ver voor de gebeurtenissen van die game. Het verhaal volgt een jongedame genaamd Velvet Crowe, die samen met haar broertje op de vlucht slaat voor de Daemonblight ten gevolge van de ‘Scarlet Night’ – een ziekte die helaas vele levens heeft opgeëist. Na een tijd elders te hebben geleefd, slaat de Scarlet Night opnieuw toe en de Daemonblight tast Velvet’s arm aan, waardoor ook zij in een Daemon verandert en hierdoor in een gevangenis speciaal voor deze wezens belandt.

Na drie jaar in gevangenschap wordt Velvet bevrijdt door een oude bekende en gaan ze het gevecht aan tegen degene die zij verantwoordelijk houden voor de doden en gewonden tijdens de Scarlet Night. Voor de gevechten gebruikt de game het ‘Linear Motion Battle System’, wat in principe real-time action is waarbij je vrij kan rond bewegen, maar wel ‘vastzit’ in een arena die zich om je heen sluit zodra je een gevecht aangaat. Naast mêlee aanvallen maak je ook gebruik van magische Artes in combinatie met de ‘Soul Gauge’, die leegloopt als je Artes gebruikt. Je kunt tijdens gevechten ook Souls stelen van vijanden om het weer aan te vullen, maar vijanden kunnen dit ook bij jou doen.

talesofberseria1

Wanneer de Soul Gauge volledig gevuld is, kunnen personages ook een Break Soul aanval uitvoeren, die veel meer schade aanricht en voor elk personage andere effecten heeft, maar je moet wel aan specifieke voorwaarden voldoen om het te kunnen gebruiken. Hiermee kun je ook de combolimiet omzeilen. Zodra je meer dan vier personages in je team hebt, kun je ook actieve members wisselen voor reserve members midden in een gevecht. Als je de ‘Switch Blast’ gebruikt, kun je ook hiermee weer meer schade aanrichten; niet steeds hetzelfde personage gebruiken heeft dus zijn tactische voordelen. Ook de Mystic Artes komen weer terug in de vorm van ultieme aanvallen, die de volledige Blast Gauge leegslurpen en een verwoestende aanval doen.

Waarom gaat dit een topper worden? De Tales of games hebben jarenlang hun vaste fanbase kunnen behouden door de magische sfeer, mooie tekenstijl en een verhaal dat tot aan het einde leuk blijft om te volgen. Waar wij verwachten dat Tales of Berseria in gaat uitblinken in 2017, is vooral de speelduur, dankzij een groot aantal hoofd- en zijmissies in de game. Het verhaal zit weer vol met verraad en wraakgevoelens, een ideale basis voor een game waarin het hoofdpersonage aangetast is door hetgeen waar zij met zoveel walging over denkt. Ondanks kleine aanpassingen aan de gameplay, ziet Tales of Berseria eruit als meer van hetzelfde en dat is vaak recept voor een prima game.

talesofberseria2

Meer over Tales of Berseria:
Tales of Berseria Collector’s Edition aangekondigd
Veel Tales of Berseria screenshots en artwork verschenen
Nieuwe trailer Tales of Berseria verschenen