nierautomataheader
Topper van 2017: NieR: Automata – NieR: Automata komt als het onverwachtse vervolg op het zwaar ondergesneeuwde NieR uit 2010. Desondanks werd de game in de harten van een groot aantal gamers gesloten en kwam het zelfs in een lijst met meest ondergewaardeerde games aller tijden te staan – iets waar ik het persoonlijk absoluut mee eens ben. Vooral het enorm meeslepende en zielige verhaal wist me toen diep te raken. Ondanks dat de samenhang tussen de originele NieR en NieR: Automata nog allesbehalve duidelijk is, is dit wel een goed begin van een hopelijk net zo goede game als haar voorganger.

nierautomata

NieR: Automata – En NieR was direct de laatste game van ontwikkelaar Cavia Inc., want al snel nadat de game op de markt verscheen, werd het bedrijf – dat groot is geworden door de Drakengard serie – opgeheven en het team werd opgenomen in verschillende andere studio’s. De ontwikkelaar die Square Enix op het nieuwste project heeft gezet, is een wat bekendere in de industrie, maar vooral bekend van games die heel anders van aard zijn dan NieR en ook Drakengard. Platinum Games heeft de eer gekregen om de goede naam in stand te houden. Gelukkig werden de games van de hand van deze ontwikkelaar overwegend goed ontvangen, dus het lijkt ons aannemelijk dat NieR: Automata met een vleugje Platinum vast en zeker goed uit de verf zal komen.

Enige tijd vooruit volgt deze game de gebeurtenissen van NieR op na het vierde einde, en tevens het meest vernietigende einde dat er was voor NieR. Dit einde verwijderde namelijk al je savegames en dit was het daadwerkelijke einde van de game. Mede daardoor zouden de personages niets weten van elkaars bestaan en is het nog een mysterie of en vooral hoe deze personages hun terugkeer zullen zien in NieR: Automata. Vooralsnog draait het namelijk om de vrouwelijke androids YoRHa No2 Type B en YoRHa Type A No2, en de mannelijke android YoRHa No2 Type S, en zij zijn alledrie speelbare personages.

Voorlopig blijft een groot gedeelte van het verhaal dus in sluiers gehuld, maar één ding lijkt alvast zekerheid te zijn: de game houdt eenzelfde sfeer aan als het origineel. In plaats van Shades zijn er nu ‘Machine Lifeforms’ die de oorlog aangaan met de restanten van de mensheid en zij sturen de daarvoor beter geschikte YoRHa het slagveld op. De gameplay ontvouwt zich in een heuse razernij van hack ’n slash combat en platformelementen, zoals we die regelmatig in MMO’s terugzien. Naast de gevechten is er over de exploratie en zijmissies nog weinig bekend, maar als die enigszins in de buurt komen van wat de originele NieR ons te bieden had, bereid je dan maar vast voor op een grote verscheidenheid aan gameplay.

Waarom gaat dit een topper worden? Als ik terugdenk aan de uren die ik heb weggezonken in NieR, kan ik niet wachten om dit opnieuw te doen in NieR: Automata. Vooral het verhaal, dat tot op heden enkel nog in kleine flarden wordt uitgegeven, intrigeert me enorm. Het is de fascinatie over het idee dat er nagenoeg geen mensen meer op de planeet zijn en de menselijk uitziende androids als vechtmachines worden ingezet. Dit om de vijandelijke machines te verdrijven, is iets wat eigenlijk meer uitleg behoeft en juist daarom zo interessant is. Ook de gameplay oogt zoals we het herkennen van het origineel, maar dan soepeler dan we ons kunnen herinneren. Alles is een stukje beter geworden, dus als het toen al goed was, dan moet het nu zeker goed zijn.

nierautomata2

Meer over NieR: Automata:
Nieuwe NieR: Automata gameplay
Collector’s Editon Nier: Automata bekendgemaakt
NieR: Automata is ruim 25 uur lang
Nier: Automata trailer