DLC Special: The Crew – Calling All Units – The Crew verscheen twee jaar geleden en was uniek omdat je heel Noord-Amerika tot je beschikking had om doorheen te rijden. Daarmee is dit één van de grootste open-wereld games, zij het wel dat je altijd in je auto zit. Vorig jaar bracht Ubisoft ons de Wild Run uitbreiding, dat in het teken stond van nieuwe race disciplines, competities en meer. Dit jaar mogen we als politieagent aan de slag en wel met de Calling All Units uitbreiding.

Betalen en dan… tja

Calling All Units is compleet anders dan Wild Run. Als agent wordt Clara Washington op de missie gezet om een straatracer groep genaamd ‘Harvesters’ aan te pakken. Die groep houdt zich bezig met allerlei ongure activiteiten en eens is de maat vol. Achter het stuur van je politie auto word je op verschillende missies gestuurd die tot het verhaal behoren. Bij een nieuw verhaal verwacht je echter cut-scènes, goede dialogen en een gevarieerde missiestructuur, maar van dit alles is geen sprake.

TheCrew2

Als je de introductiemissie hebt voltooid, krijg je op de wereldkaart de verschillende nieuwe missies te zien. Deze missies kan je dan spelen, mits je daarvoor de juiste auto hebt. In eerste instantie kan je een missie of twee tot drie spelen, maar de anderen zijn nog niet beschikbaar. Doordat je je aan de andere kant van de wet bevindt, dien je verschillende politieauto’s te hebben die voldoen aan de eisen van een missie. Je krijgt in het begin gratis een standaard politieauto, maar daar kan je niet alles mee doen. Zo heb je voor de ene missie een Raid politieauto nodig en voor de ander een circuit politieauto.

Je bestaande garage betreden en een auto uit je collectie van een politie set-up voorzien is er niet bij. Nee, je dient namelijk met in-game geld nieuwe politieauto’s te kopen. En ja, iedereen die The Crew gespeeld heeft, weet dat het opbouwen van een aardig zakcentje veel geld kost. Je kunt overigens ook microtransacties aanwenden, maar dat voelt een beetje vreemd aan. Je betaalt immers voor deze uitbreiding en vervolgens kan je optioneel nog een keer betalen. Daarmee unlock je overigens op de snelste manier nieuwe auto’s, want als je een spaarpot moet opbouwen door missies te spelen, ben je een eeuw bezig.

Daar gaat je salaris

De manier waarop dit geheel aan je gepresenteerd wordt, is vrij opmerkelijk. Sinds wanneer dien je als politieagent zelf te betalen voor politieauto’s? Dat alleen al is eigenlijk een hele rare situatie, maar het is wel de realiteit van de game. Om even terug te komen op het verhaal, dit wordt aan je gepresenteerd door voice-overs die wat toelichting geven per de missie. Het verhaal heeft echter zo weinig om handen dat het totaal niet boeiend is. Bovendien vertaalt het zich naar volstrekt onrealistische gameplay. Zo is er zelfs een missie waarbij politieagenten tegen elkaar gaan racen en daarbij ondertussen de halve stad slopen.

TheCrew1

Wat hier nog een schepje bovenop doet, is dat de voice-acting van Clara Washington werkelijk tenenkrommend slecht is. Kortom, voor het verhaal hoef je het niet te doen, want dat voelt heel erg hol en overbodig aan. Het is amper een verhaal te noemen, sommige missies slaan nergens op en het is ook niet heel boeiend. Doe dan gewoon geen verhaal en presenteer wat losse missies en geef spelers daarbij gewoon een sloot nieuwe auto’s die ze voor die missies kunnen gebruiken. Nu zit je met nieuwe content waarbij de helft niet toegankelijk is, tenzij je miljoenen hebt liggen of bereid bent microtransacties aan te wenden.

Dikke lol, maar waar is de balans?

De verhalende kant van Calling All Units slaat de plank compleet mis en dat is deels te danken aan de rare opzet die geldt voor het verkrijgen van nieuwe auto’s. Als je dan €25.- betaald hebt voor deze uitbreiding, zul je je bekocht voelen. Calling All Units is ondanks dat niet per se een slechte uitbreiding, want je kan er zeker wel wat lol mee beleven. Naast de ‘verhaal’ missies zijn er ook nog verschillende nieuwe punten op de map te vinden alwaar je een stapel kratten treft. Als je hier doorheen rijdt, wordt er een achtervolging geactiveerd. Je dient als ‘crimineel’ de kratten die je hebt opgepikt weg te brengen daar waar de politie je tegen dient te houden.

De politie bestaat voornamelijk uit AI-gestuurde auto’s die je het leven zuur proberen te maken. De oorspronkelijke bedoeling is natuurlijk dat vooral menselijke spelers het tegen elkaar gaan opnemen. Maar gedurende de speelsessies was er niemand die onze achtervolging betrad en zodoende waren we enkel tegen de AI aan het racen. Dergelijke achtervolgingen zijn best wel vermakelijk, want telkens als je zo’n missies uitgespeeld hebt denk je, ‘ik doe er nog eentje’. Dit omdat het racen op hoge snelheid door de wereld van The Crew vermakelijk blijft en omdat enige uitdaging die hier dan bij komt kijken een leuke afwisseling is.

TheCrew3

Wil je echter op iemand jagen, dan is ook dat geen probleem. Op een gemakkelijke wijze kan je in een sessie terechtkomen waarbij het je doel is om een vluchtende tegenspeler te stoppen. Dit kan je doen door zeven seconden dicht in de buurt van de ander te blijven rijden. Ook dat kan erg vermakelijk zijn, zij het niet dat dit technisch niet helemaal op orde is. Door de eerder genoemde beperking met betrekking tot politieauto’s verkrijgen, hadden wij een vrij simpele auto. De (menselijke) criminelen kiezen echter voor de snelste racemonsters, dat zou iedereen immers doen. Dat verstoort echter de balans.

Want het maakt voor de game niet uit in welke auto’s de politie en crimineel rijden en bijgevolg ontstaat de situatie dat je met een slome bak achter een bloedsnelle Lamborghini aan moet karren. Ja, dat is natuurlijk een kansloze missie. De matchmaking is in dat opzicht niet in orde en dan ben je er vrij snel op uitgekeken. In dat kader is Calling All Units vooral leuk als je en vast clubje vrienden hebt die de game ook spelen, want dan kan je het meer op elkaar afstemmen en is de uitdaging niet zo uit balans.

Maak elkaar het leven zuur

Afgezien van alle punten van kritiek is er wel nog een aspect dat een extra dimensie aan de achtervolgingen geeft. Zo krijg je (als agent) de beschikking om de ander dwars te zitten. Dat kan natuurlijk door diegene gewoon hard te beuken, maar als je op een iets grotere afstand rijdt, kan je ook power-ups inzetten. Dat kan zijn dat de tegenstander plots remt, een snelheidsbeperking heeft, dat z’n navigatie wordt uitgeschakeld en meer. Als je als crimineel vlucht heb je ietwat andere power-ups, waardoor het meer dan racen alleen is. Dat werkt op zich prima en kan in hachelijke situaties een belangrijke redder in nood zijn. Kortom, een leuke vondst voor wat meer variatie in de gameplay.

TheCrew4

Conclusie

Maar nu we aan het einde van dit artikel zijn gekomen, moeten we toch even kritisch bekijken of Calling All Units nu de moeite waard is. Afgaande op de tekst hierboven kan je de conclusie wellicht zelf al trekken, dat is namelijk nee. Je betaalt best een hoop voor deze uitbreiding, maar het biedt in verhouding te weinig variatie in gameplay. Natuurlijk zijn de achtervolgingen – met name met menselijke mede- en tegenspelers – erg leuk, maar de matchmaking is niet op orde en er zijn weinig mensen die het spelen. Het verhaal van deze uitbreiding is belabberd en de nodige content is gelockt wat een merkwaardige keuze is. Ja, het idee heeft potentie, maar de uitvoering is domweg niet goed. Jammer.