ps4-pro-yoshida-future-update-not-easy-840x473

De launch van de PS4 Pro was redelijk soepel, maar toch bleken er nog de nodige problemen met de console te zijn. Zo ontvingen sommige games patches die ervoor zouden moeten zorgen dat de games beter zouden draaien op een PS4 Pro, maar waarbij dat juist niet het geval was. Uiteraard is dat niet geheel de schuld van de console zelf, maar dat is natuurlijk niet waar de PS4 Pro voor bedoeld is.

Wat echter wel een probleem van de console is, is het ontbreken van 4K ondersteuning voor schermen met een HDMI 1.4 aansluiting. We moeten hier aan toevoegen dat deze ondersteuning wel aanwezig was op de PS4 Pro met firmware 3.70, de ‘basis’ firmware waarmee de console verkocht werd. Maar wie echter een update heeft geΓ―nstalleerd na firmware 4.04 (4.05 of 4.06), verliest deze ondersteuning. Dat ligt niet aan de gebruiker, maar aan Sony die dat blijkbaar aanpast. Firmware 4.06 is overigens geen verplichte update, maar velen installeren die natuurlijk gewoon automatisch zodra het beschikbaar is.

Maar door de aanpassing is het wat onpraktisch betreffende de in- en output van 4K en HDR. Dat is niet het enige, want ondanks dat Sony flink inzet op deze nieuwe technologieΓ«n, zien we een ander onhandig euvel bij PlayStation VR. De externe processing unit is vereist om PS VR te kunnen gebruiken, waarbij 1 HDMI-kabel naar de headset loopt en 1 naar de TV, met de PS4 als input. Dit is dus niet een unit die je constant loskoppelt, maar juist altijd aangesloten laat.

Dat is wat onpraktisch voor diegene die de HDR modus van de PS4 en PS4 Pro willen gebruiken, want de processing unit is niet in staat om HDR-beelden te verwerken. Ga je dus een game in HDR spelen of film kijken via Netflix? Dan dien je deze hele processing unit weer los te koppelen. Erg onhandig van Sony, want zo worden gebruikers die PlayStation VR, een PS4 Pro en een HDR TV hebben tegengewerkt. Terwijl dat juist de doelgroep is die Sony nu wil aanspreken met al haar hardware.

Enfin, gebruikers die dus een monitor of TV gebruiken met een HDMI 1.4 poort, komen nu ook van een koude kermis thuis. Dit probleem speelt vooral bij monitoren, die vaak geen firmware updates ontvangen, zoals TV’s dat wel krijgen. Dit is bijzonder, want in principe is de PS4 output-modus van 2160p YUV420 ervoor gemaakt om 4K te verwerken op schermen die geen volledige HDMI 2.0 implementatie hebben. Dit doet men door chroma informatie te reduceren, zodat de vereiste bandbreedte omlaag gaat en er een volledig 60Hz signaal naar het scherm verstuurd kan worden. Het is dan ook bizar dat dit niet meer werkt sinds firmware 4.05 en dit topic op de PlayStation fora spreekt boekdelen.

In principe zou de YUV420 optie dus gewoon moeten werken. Het reduceren van de chroma informatie zorgt er wel voor dat er artifacts kunnen ontstaan, omdat de harde primaire waardes van rood, blauw en groen worden gereduceerd. RGB is dan ook te allen tijde de beste optie, maar dan heb je wel een TV nodig die HDMI 2.0 ondersteunt, aangezien het lossless versturen van framebuffers het dubbele aantal bandbreedte vereist.

Uiteindelijk is het dus erg frustrerend voor gebruikers van schermen met HDMI 1.4 dat de PS4 Pro geen 4K kan weergeven op dit scherm. Ook bijzonder is dat er nog altijd geen reactie is geweest vanuit Sony, terwijl dit probleem al geruime tijd speelt en steeds meer aandacht krijgt op het forum.