crytek

Crytek is minstens zo bekend om hun games als de befaamde engine, maar het bedrijf ging het afgelopen jaar door erg moeilijke tijden. Dit heeft dan ook de nodige littekens opgeleverd, die nu zichtbaar worden door het sluiten van maar liefst vijf van haar studio’s. Nu moet hierbij wel aangegeven worden dat er onder de naam Crytek een flink aantal studio’s actief waren, op welgeteld zeven locaties. De ontwikkelaar wordt in 2017 dan ook een stuk kleinschaliger, met enkel studio’s in de steden Kiev en Frankfurt. De studio’s in Istanboel, Boedapest, Sofia, Seoul en Shanghai zullen de deuren gaan sluiten.

Veranderingen zoals deze zijn verre van gemakkelijk, meldt Managing Director bij Crytek Avni Yerli. Toch wil hij iedereen bedanken voor het harde werk en de inzet voor het bedrijf. Verder zal Crytek elke ontwikkelaar die gebruik maakt van de CryEngine technologie blijven ondersteunen en wordt hun huidige werk gewoon voortgezet, alleen dan op kleinere schaal.

Het besluit om vijf studio’s te sluiten was volgens Crytek nodig om ervoor te kunnen blijven zorgen dat Crytek een gezond en uithoudend bedrijf blijft. Men wilt zich blijven richten op het aantrekken van world-class ontwikkelaars en state-of-the-art technologie dat moet zorgen voor innovatieve game ontwikkelingen. Door dit besluit zal deze koers beter aan te houden zijn, aldus Yerli.

Crytek bracht onlangs Robinson: The Journey en The Climb uit voor VR en is ook bekend van high-end games als Crysis en de eerste Far Cry. De CryEngine die men licenseert aan andere ontwikkelaars zorgde onder andere voor games als Cabal 2, Warface, Sniper Ghost Warrior 2 en binnenkort Prey van Bethesda.