feistbanner

Review: Feist – Al sinds het begin van de jaren negentig zijn sommige van onze redactieleden groot fan van het platformgenre. Of het nou een game was met een in het rood geklede loodgieter of met een blauwe egel in de hoofdrol, we verslonden de games om ze later nog vaak opnieuw te spelen. Met de komst van de hedendaagse games, die vooral uit shooters, sport/race (simulaties) of avonturenspellen bestaan, is het platformgenre een beetje naar de achtergrond geschoven. Feist daarentegen is weer zo’n ouderwetse platformer, maar is dit dé platformer die we jarenlang hebben moeten missen? Onze bevindingen over deze game kunnen jullie hieronder lezen.

Makkelijk te snappen

De instapdrempel van deze game is echt enorm laag. Jij bent een klein, pluizig diertje dat vanuit een kooi dient te ontsnappen om je een weg te banen door een level vol hindernissen, obstakels en tegenstanders. Wat je precies bent, is moeilijk uit te leggen, maar je hebt het meeste weg van een babyegeltje. Zoals we dat wel vaker gezien hebben in andere platformgames, beweeg je jouw personage van links naar rechts om nieuwe levels vrij te spelen.

feist-3

De vormgeving van de levels is overigens vrij standaard en saai. Vooral de eerste levels lijken erg op elkaar, alleen de tegenstanders verschillen. Soms kan je in een level gebruikmaken van de omgeving. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens een moeilijk gedeelte van een level een stukje in het donker schuilen, om vervolgens via de schaduw het volgende gedeelte te bereiken. Geen overbodige luxe, want de tegenstand is behoorlijk pittig in sommige levels. Ook is het best jammer dat je vaak, rond het eind van elk level, hele stukken doelloos rondloopt zonder enige vijand of hindernis op je pad te treffen.

Moeilijk, moeilijker, Feist

Feist zal nooit in de top 10 eenvoudige platformgames terechtkomen. Dat geeft ook verder niet; moeilijke games worden tegenwoordig nog maar weinig gemaakt. Deze game is echter op sommige momenten gewoon echt te moeilijk. De eerste levels gaan nog wel, al zal je ook daar op je hoede moeten zijn, maar de echte uitdagingen komen vanaf het vijfde level. Veel games voeren de moeilijkheidsgraad gestaag op, waarbij je na tientallen levels pas een echte uitdaging voor je kiezen krijgt. Bij Feist is dat duidelijk anders, want daar gaat het ineens heel erg snel.

feist-2

Wat ook behoorlijk frustrerend is, is het feit dat de tegenstanders bijna altijd raak schieten met hun projectielen en pijlen. Zo zul je bijvoorbeeld insecten tegenkomen die met hun angels kunnen schieten, maar hoe je ook wegduikt of springt, op de één of andere manier weten ze je altijd te raken. Een ander behoorlijk irritant puntje is het gebrek aan een levensbalk. Je ziet niet hoe vaak je nog geraakt kan worden alvorens je het loodje legt, iets dat vooral in de strijd met grotere vijanden dus best lastig is.

Toffe Boobytraps

Naast alle taaie vijanden zijn er ook lastige boobytraps aanwezig in de game. Loop je iets te snel door zo’n val, dan zul je doorboord worden met giftige pijlen of er valt een immens groot rotsblok op je kleine, tere lijfje. Om deze vallen te overleven, kan je takken of kleine rotsblokken richting zo’n boobytrap gooien en dat levert soms ook wel leuke situaties op.

feist_04_1920

Het geeft namelijk wel een erg voldaan gevoel als je met een tak een insect uit de lucht mept en het zover weg slaat dat het zoemende beest bedolven wordt onder een rotsblok. Andersom gebeurt het echter ook: jij probeert een tegenstander te ontwijken en loopt zo door het korte lontje van de boobytrap en zal weer helemaal opnieuw moeten beginnen. De verschillende aanvalstechnieken zijn met deze boobytraps wel erg uitgebreid, wat het toch leuk maakt.

Feist is een ouderwetse 2D platformer die eigenlijk op sommige momenten té pittig is om er echt van te kunnen genieten. De manieren waarop jij je tegenstanders te lijf kunt gaan, zijn wel erg leuk gevonden, maar het gebrek aan een levensbalk en het feit dat jouw tegenstanders bijna altijd raak schieten, zorgen voor een hoop frustratie. Zo laag als de instapdrempel is, zo moeilijk wordt de game na verloop van tijd. Moeilijk hoeft niet gelijk slecht te zijn, maar helaas bevat deze game net even te veel minpunten om een echte klassieker te worden.

• Lage instapdrempel
  • Boobytraps
  • Hoge moeilijkheidsgraad...