Review: Earthlock: Festival of Magic – Deze game begon zijn leven als een Kickstarter-campagne. Snowcastle Games wilde mensen verleiden om geld te doneren voor hun project door te laten weten dat zij een spel wilden maken die speelde als een traditionele turn-based RPG uit de jaren 90. Zij vroegen 150.000 dollar en uiteindelijk werd er 178.193 dollar opgehaald. Helaas weet niet elke Kickstarter-campagne zijn beloftes waar te maken – Mighty No. 9 anyone? – dus is het altijd afwachten of backers krijgen waarvoor ze betaald hebben. Is Snowcastle Games wel haar beloftes nagekomen?

Yes, we can

Om meteen maar met de deur in huis te vallen en antwoord te geven op de bovenstaande vraag: ja, de beloftes die zijn gemaakt worden stuk voor stuk nagekomen. Snowcastle Games schotelt de speler een game voor die inderdaad aanvoelt en speelt als een turn-based RPG uit de jaren negentig. Iedereen die hier een fan van is, zal dan ook blij zijn met deze titel. Alle ingrediënten zijn van de partij. Je krijgt een grote wereld om in te spelen en met de gevechten kun je per beurt kiezen of je aan wilt vallen of verdedigen en je hebt verschillende magische aanvallen tot je beschikking. Dit turn-based vechtsysteem werkt goed en zal daardoor goed in de smaak vallen bij de fans.

Meer of minder

Er wordt wel een kleine originele twist gegeven aan het oude genre. Je kunt op sommige momenten namelijk zelf bepalen hoe moeilijk je het jezelf wilt maken. Als je in de wereld loopt en een vijand ziet je, gaat er een timer lopen. Binnen een bepaalde tijd kun je dan nog verder lopen, zodat er nog meer tegenstanders zijn die je zien en achter je aan gaan. Als je de X-knop indrukt voordat deze timer afloopt, ga je het gevecht aan. Je kunt er dus voor kiezen om maar met één tegenstander te knokken. Dat is een stuk makkelijker, maar dan krijg je niet heel veel XP als je deze verslaat.

Om meer XP te krijgen, moet je dus meer vijanden tegelijk te lijf gaan. Als je wilt vechten tegen meer vijanden dan het aantal van je team, dan wordt het niet alleen een stuk moeilijker, maar je krijgt dan ook bonus XP. Het is dus wikken en wegen waar je op een bepaald moment voor kiest. Speel je op safe of ga je voor een zo hoog mogelijke XP-bonus, zodat je je teamgenoten zo snel mogelijk sterker kunt maken? Deze extra keuze waar je rekening mee moet houden, zorgt voor een extra strategische laag.

In een deuk

Je team kan uit maximaal vier personen bestaan en elk lid is van een bepaalde klasse die niet verandert kan worden. Ook hier wordt er aan de oude formule vastgehouden: zo heb je bijvoorbeeld iemand die een ondersteunde functie heeft en iemand die heel erg sterk is. Je kunt de helden sterker maken door middel van een opwaardeer-systeem, maar deze is vrij simpel van opzet. Doordat elk personage ook een vaste rol heeft, weet je precies welke stats het belangrijkste zijn om sterker te maken. Deze factoren zorgen ervoor dat het strategische karakter, wat een upgrade-syteem eigenlijk moet hebben, een flinke deuk oploopt.

Nieuw, maar toch oud

Waar wel mee wordt gescoord is het grafische gedeelte. De ontwikkelaar heeft geprobeerd om niet alleen de gameplay, maar ook met het uiterlijk de stijl van eind jaren negentig te behouden. Om ervoor te zorgen dat het spel er ook uitziet als een wat oudere titel, is er een soort waas over de graphics gezet en zijn de textures van een lagere kwaliteit als dat je gewend bent vandaag de dag. Dit geeft Earthlock inderdaad het uiterlijk van een spel dat al een aantal jaar oud is. Dat is voor gamers die de jaren negentig niet hebben meegemaakt een vreemde gewaarwording, maar het past precies bij wat de ontwikkelaar voor ogen had met deze titel.

Helaas wordt met de muziek niet hetzelfde resultaat gehaald. Als je de game opstart word je wel getrakteerd op een aardig deuntje, die een heel hoog Final Fantasy-gehalte heeft. Dit schept meteen hoge verwachtingen voor de rest van het spel, maar deze worden bij lange na niet gehaald. De muziekstukken tijdens je avontuur zijn niet heel erg bijzonder en velen zijn zelfs erg eentonig. Dat wordt op sommige momenten zo irritant dat je het volume uitzet en liever je eigen playlist opzet.

Saai

Een ander punt waarop Earthlock niet heel erg hoog weet te scoren, is met het verhaal en de diverse personages. Zowel de hoofdrolspelers als de verschillende mensen die je tegenkomt tijdens je avontuur, zijn niet heel erg memorabel. Er is ook zeer weinig achtergrond informatie over de hoofdrolspelers, dus je weet ook niet wat er om gaat in de verschillende helden. Ze zijn ook vrij generiek vormgegeven en hebben weinig persoonlijkheid. Je bouwt daardoor niet echt een band op met de helden waarmee je aan het spelen bent. Het verhaal dat de game moet dragen valt helaas onder dezelfde categorie.

Basic

Het is jammer dat hier niet meer mee is gedaan, want hoe je het ook wendt of keert, Earthlock is ondanks zijn zeer leuke turn-based gevechten een vrij tamme game. Ja, je moet tuinieren om items te kunnen krijgen om bijvoorbeeld munitie te maken en je kunt je eigen extra mogelijkheden creëren, maar ook hiervoor geldt dat deze heel erg simpel zijn gehouden. Er is dus niet heel veel anders te doen dan vechten, personages opwaarderen en door een wereld heen lopen. Een goed verhaal met sterke personages had Earthlock naar een wat hoger niveau kunnen tillen.

Het was de bedoeling om van Earthlock: Festival of Magic een game te maken in de trend van een turn-based RPG van eind jaren negentig. In dat opzicht is de game absoluut geslaagd. De game voelt alleen voor de rest vrij lauwtjes en standaard aan. Hier had een goed verhaal en sterke personages een meer positieve twist aan kunnen geven, maar dit is helaas niet het geval. Ben je dus iemand die van mening is dat turn-based games van vroeger veel leuker waren dan zijn tegenhangers van vandaag de dag en wil je voor de rest weinig poespas? Dan ga je zeker plezier beleven aan deze titel. Ben je echter iemand die juist heel erg blij is met de evolutie die dit genre heeft doorgemaakt of vraag je meer dan een standaard RPG, dan is Earthlock waarschijnlijk niet voor jou.

• Turn-based gevechten zijn goed uitgewerkt
  • Wikken en wegen tussen moeilijkheid en hoeveelheid XP is leuke toevoeging
  • Voelt aan als jaren 90-titel