DLC Special: Call of Duty: Infinite Warfare – Sabotage – Call of Duty: Infinite Warfare – toepasselijke titel, aangezien het hier toch al het dertiende deel in Activisions miljoenenfranchise betaamt – ligt inmiddels al een aardige drie maanden in de winkelrekken. Dat betekent dat we het eerste van de traditionele vier uitbreidingspakketten in onze virtuele brievenbus mogen verwachten. Naar goede gewoonte wordt het online aanbod van de game aangevuld met drie gloednieuwe multiplayermaps, een heruitgevonden map uit een voorgaand deel én een kersverse episode in het zombieverhaal. Ik onderzocht alvast even of het eerste DLC-pakket jouw zuurverdiende centen waard is en merkte dat de ooit op handen gedragen ontwikkelaar nog steeds perfect weet hoe het moet.
Brooklyn By Night
Bij wijze van vuurdoop dook ik onmiddellijk vastberaden in ‘Noir’, een duister toekomstbeeld dat zich in de New Yorkse wijk Brooklyn situeert. De iconische skyline van Manhattan wordt tussen de regengordijnen door in het grillige tegenlicht van de bliksem geschetst en zorgt voor een epische achtergrond. De eigenlijke confrontaties spelen zich aan de overkant van de baai af, onder en naast de uitloper van de Brooklyn Bridge. ‘Noir’ profileert zich al snel als een typische drielanenmap, met twee relatief rustige flankroutes en een hectisch centraal plein, waar beide teams genadeloos met elkaar in de clinch gaan. Sluipschutters zie ik hier niet direct aan hun trekken komen, maar wie mikt op intieme duels en shoot-outs vanop middellange afstand, krijgt er een leuke, doch niet bijzonder verrassende arena bij.
De Eeuwige Pixelvelden
‘Neon’ komt als eerstvolgende map aan de beurt. Meneer Proper zou een luilekkerleventje kunnen leiden in deze virtuele stad; de witte wanden zijn oogverblindend en vooral kraaknet. ‘Neon’ speelt zich af in een volledig uit nullen en enen opgetrokken gevechtssimulatie, wat meteen ook verklaard waarom dodelijk getroffen tegenstanders in helderblauwe scherven uit elkaar spatten. De map wordt door Infinity Ward omschreven als ‘Z-vormig’ en blijkt al snel een waar paradijs te zijn voor sluipschutters. Wie zich in één van de drie langwerpige straten waagt, zal daar bijzonder weinig dekking aantreffen en positioneert zich zo ongetwijfeld in de crosshair van een beter opgestelde tegenstander. Kleine, felgekleurde zijkamertjes bieden soelaas voor wie het er liever iets persoonlijker aan toegaat.
Waar is Ezio?
‘Renaissance’ situeert zich in Venetië en deed mijn nog steeds door Assassin’s Creed II in beslag genomen hart aanvankelijk wat sneller slaan. Tot ik voet zette op het slagveld en erachter kwam dat Infinity Ward de iconische bouwwerken uit het idyllische Italiaanse stadje links heeft laten liggen. In plaats daarvan krijg je een bijzonder kleine omgeving voorgeschoteld, die weliswaar opgetrokken is in de typische Venetiaanse architectuur, maar buiten een nauwgezet vormgegeven kerk in het centrum niet meteen geïnspireerd overkomt. Fans van intense, explosieve confrontaties op korte afstand, krijgen zeker waar voor hun geld, maar ik had van een setting als Venetië meer verwacht. Het feit dat je niet kan zwemmen en dus géén gebruik kan maken van de kanalen, wrijft alleen maar zout in de wonde.
Afghan… Op Mars
Is het je al opgevallen dat, naarmate de Call of Duty ontwikkelaars meer oude omgevingen in een nieuw jasje steken, er steeds meer maps als klassiekers bestempeld worden? Dat gezegd zijnde, vind ik dat Afghan die stempel best verdient. De map werd integraal, inclusief vliegtuigwrak in het centrum, overgeheveld naar Mars, waar een uitgebreide installatie de planeet leefbaar moet maken voor de mensheid. ‘Dominion’ is onmiddellijk herkenbaar als Afghan, al zal je hier geen stapel matrassen terugvinden aan de voet van de klif om springers op te vangen. Ook vind ik het jammer dat de karakteristieke grot uit het origineel vervangen werd door een dertien-in-een-dozijn futuristisch gebouw. Dat doet echter geen afbreuk aan de map, waarop zowat elk type speler wel wat lekkers zal kunnen vinden.
Fuiven tot je erbij neervalt
Ik beschouw mezelf als een fan van de Zombies modus, maar heb in tegenstelling tot sommigen niet zo’n gigantisch overschot aan tijd dat ik er wekelijks meer dan een handvol uren aan wil/kan besteden. Ik moet dan ook toegeven dat Treyarch mij wat begon te verliezen met hun steeds grotere en ingewikkeldere levels. Mappen als ‘Shadows of Evil’ en ‘Der Eisendrache’ zaten erg ingenieus in elkaar, maar wie gewoon even wilde proberen om op korte tijd zover mogelijk te geraken, was eraan voor de moeite. Om bepaalde basisitems te verkrijgen of überhaupt een kans te maken om lang staande te blijven, moest je al snel een uur besteden aan het volbrengen van een aantal cryptische stappen. Minder goede spelers konden het eigenlijk vergeten; Zombies werd meer en meer een privé onderonsje voor de die hard fans.
Infinity Ward pakt het anders aan. Net als Zombies in Spaceland voelt Rave in the Redwoods namelijk aan als een level waarin die hards opnieuw een overdosis aan easter eggs kunnen opzoeken, terwijl nieuwkomers of minder fanatieke spelers ook gewoon ouderwets een rondje ‘zo lang mogelijk overleven’ kunnen spelen. Voor de spelwereld zocht men duidelijk inspiratie bij oude slasherfilms als Friday The 13th. Je holt immers rond in een nachtelijk zomerkamp, gesitueerd aan de rand van een meer en met een ondergrondse mijn binnen loopafstand. Het sfeertje is heerlijk sinister, de nieuwe vijanden – waaronder een redneck met een kettingzaag en een kudde sasquatsch – bieden best wat uitdaging en wie een bepaald item in het kampvuur gooit, krijgt een flashy LSD-trip voorgeschoteld om U tegen te zeggen.
Conclusie
Infinity Ward levert met ‘Sabotage’ een oerdegelijk uitbreidingspakket af, waarin het nieuwe zombielevel Rave in the Redwoods – voor de verandering toegankelijk voor zowel nieuwkomers als die hard fans – het onvervalste hoogtepunt vormt. Wie wil, kan in het sinistere zomerkamp nabij Bear Lake de komende weken ettelijke uren vertoeven zonder zich ook maar een seconde te vervelen. De multiplayermaps roepen meer gemengde gevoelens op. ‘Neon’ en ‘Noir’ werpen zich succesvol op als het paradijs voor respectievelijk sluipschutters en fans van het intiemere duel, maar ‘Renaissance’ is klein en ongeïnspireerd, terwijl de Afghan-remake ‘Dominion’ enkele iconische elementen uit het origineel achterwege laat. Sabotage is dus verre van slecht, maar ik denk dat Infinity Ward meer in zijn mars heeft.
Hier wordt ik niet vrolijk van
Man man man daar gaan ze weer hoor hier met het plaatsen van overbodig cod nieuws.
Pfff eerst schrijven jullie een bericht over een aankondiging van de dlc, dan krijg je een bericht over wat er misschien wel zit in de dlc, daarna volgt een bericht over wat er zit in de dlc, vlak hier na krijg je een bericht dat de dlc uit is en na zo dat bericht krijg je een bericht als waar ik nu op reageer. Hoebedoel je pagina opvulling, staan jullie onder contract en moeten jullie een quata halen qua cod berichten, ontvangen jullie anders je sponsor geld niet ? echt jammer en nutteloos dit.
@84.241.194..xxx: lol
@84.241.194..xxx: Dat was toch al duidelijk na die avond dat er 8 CoD artikelen ACHTER MEKAAR werden geplaatst?
Tja, sites hebben het nou eenmaal nodig.
CoD virus, het houd niet op, NIET vanzelf.
@TheKid: ja maar ze zitten hier nog steeds in de ontkenningsfase.
Buite Noir zijn de nieuwe maps BELACHELIJK slecht.
Geen inspiratie en oerlelijke maps.
De zombiemap is knap maar ook hier is alles van Treyarch gepikt.
Eisendrache was ook de 1ste dlc van Black Op’s 3 en had ook crossbows als wonder wapen, alleen die van BO3 waren pakken beter en moest je niet upgraden door naar houten beeldjes te schieten, pff BIG FAIL.
En jullie maar roepen dat dit een degelijke dlc is… spelen jullie cod iw nog wel, redactie van psx?
@84.241.194..xxx: hahahahaha geweldig. Dames waar bljft het antwoord?
Iedereen maar zeiken, moeten jullie niet gaan gamen? 😉
En volgens mij was cod nog steeds de best verkopende game van het jaar.
@BornedKiller1908: dat iets het best verkocht is, wil nog niet zeggen dat het ook het meest gespeeld wordt. 75% van de gamers heeft hem gekocht voor de remaster.
@BornedKiller1908: het commentaar gaat hier over het artikel niet over of het nou wel of geen goede game is, of welk spel nou precies het best verkocht is. Leer lezen lampenkap.
En ik vind dat die gasten hier boven wel gelijk hebben allemaal hahaha hahaha.
@83.86.202..xxx:
Leer zelf lezen lampie, waar zeg ik dan dat het wel of geen goede game is??
Jij wordt moe van al die cod artikelen, maar blijkbaar lees je ze toch?!
Ik vind ook dat er erg veel cod nieuws verschijnt, maar ik word toch het meest moe van al diezelfde haat reacties bij élk cod artikel.
@84.241.194..xxx: Het is maar net waar je op let. Volgens mij hanteren we dat principe bij elke game en elke DLC.
@TheKid: Beetje onzinnig, want als het GTA VI zou betreffen hoor je niemand.
@ Algemeen: Het is vooral heel erg vermoeiend om continu te moeten lezen dat mensen CoD niet interessant vinden. Dat mensen het nutteloos vinden. Dat mensen het waardeloos vinden enzovoort.
Tot op heden is Call of Duty een franchise die jaarlijks uitstekend verkoopt en dat geldt ook voor Infinite Warfare, ondanks de lagere sales dan gebruikelijk. De serie leeft nog steeds en er is nog steeds een miljoenenpubliek die de games met veel plezier speelt. Moeten we dan om die handvol domme schreeuwers CoD maar achterwege laten?
Iedereen mag zeggen wat hij of zij denkt, maar na twee jaar continu gebash is het punt van velen wel duidelijk. Maar ook hier geldt weer, de stille meerderheid laat zich niet horen die blijkbaar wel geïnteresseerd is in de franchise, gezien het feit dat men er nog steeds op klikt.
Het heeft uiteindelijk niets met quota’s te maken, maar met het informeren van mensen. Als jij een krant leest, dan lees je toch ook alleen de dingen die jou interesseert? Een krant gaat toch niet omdat jou iets niet interesseert een bepaald onderwerp dan maar ontlopen?
Kortom, besteed je tijd nuttiger als je niks met Call of Duty hebt. Reageer ook zeker niet als je niets anders te melden heb dan dat het waardeloos is. Daar schieten wij en geïnteresseerden niets mee op. Voor de mensen die het wel interesseert, zullen we gewoon het laatste nieuws plaatsen. Dat is altijd zo geweest en zal ook zo blijven.
@Rastapopulos: Wat is dit, damage control? Je kan zoveel ouwehoeren als dat je wil, maar die avond met 8 berichten achter mekaar praat je nooit recht.
Ik bericht je op de dag dat GTA VI aangekondigd wordt of er iets groots is omtrent die game. Want ik ga deze discussie nu niet voeren, ik heb genoeg inzicht in de videogames industrie en de media daaromheen om te weten hoe het in mekaar steekt.
@TheKid: Nee, wat zou de schade moeten zijn dan? Ik geef gewoon mijn mening, take it easy…
Ik zeg ook niet dat 8 berichten achter elkaar de juiste keuze is geweest, mijn reactie gaat meer over het eeuwige gezeur op CoD waar niemand iets mee opschiet. Op het moment dat het GTA VI zou betreffen is de klaagzang aanzienlijk minder, dat probeer ik (ietwat ongenuanceerd) aan te geven. Lees tussen de regels door…
Maar goed, geen discussie ook goed.
@Rastapopulos: Als jij tussen de regels door zou lezen, zou je begrijpen dat mijn punt is dat die 8 berichten overduidelijk het gevolg waren van sponsorenacties. “Sites hebben het nou eenmaal nodig.”
@TheKid: Maar wie zegt dat dat zo is? Volgens jou interpretatie is dat een gevolg van sponsorenacties, maar is die conclusie juist? Nou, nee.
Er zit overigens een compleet andere reden achter, die ik je best wil toelichten. Maar of dat zin heeft, gezien je al een conclusie getrokken hebt, betwijfel ik dat.
@Rastapopulos: jullie kunnen ook echt niet tegen kritiek als het over de geplaatste cod berichten gaan hè, en dan heb ik het niet over de inhoud van de artikelen maar daadwerkelijk over het aantal berichten wat er geplaatst worden omtrent cod hier. Er zijn hier in deze reacties al een aantal punten duidelijk gemaakt door reageerders en daar wordt gewoon lekker over heen gepraat door jullie. Precies zoals hier boven al aangegeven, jullie blijven maar in de ontkenningsfase.
@83.86.202..xxx: We luisteren zeker wel naar kritiek. Bij een nieuwe CoD onthulling zullen we geen 8 (of meer) losse berichten plaatsen, maar hetgeen gewoon in één artikel verwerken. Tenzij er een goede reden is voor het opsplitsen. Ik ben het met iedereen eens dat 8 losse berichten gewoon overkill is, zeker achter elkaar dan wel op één dag.
Wat algemene CoD items betreft, dan verwijs ik je naar m’n eerdere antwoord: Namelijk dat we een dergelijk principe bij elke game hanteren. Dat dat bij CoD meer is dan bij de ander dat is te wijten aan één simpel aspect, de PR is beter op orde/actiever.
Dat afschuiven op ontkenninsfase is een zwak argument, want ik geef toelichting op de beweegredenen. Ik erken zeker dat er veel CoD berichten verschijnen, maar daar valt nu eenmaal veel over te melden. Net zoals dat op dit moment geldt voor For Honor en elke andere game die veel belangstelling krijgt ofwel op korte termijn uitkomt.
Dat het bij die titels op een gegeven moment afzwakt komt domweg omdat niet elke uitgever van elke game jaarlijks een nieuw deel uitbrengt. En dan nog, moeten we vanwege een handvol mensen dan maar minder over CoD posten?
Mensen die reageren bepalen toch niet voor alle lezers wat wel en niet interessant is? Buiten dat, je hebt nog altijd ZELF de keuze om ergens op te klikken en iets te lezen.
Mooi verhaal hier boven, lekker kort ook.
@Rastapopulos:
+1… als je het niet leuk vind, lees het dan niet… Ik bedoel je gaat toch ook niet naar een gigolo als man terwijl je niet op zijn minst bi bent? Beetje idioot. En nee ik ben er ook niet vies van de kabeljauw voor rotte vis uit te maken. Maar non stop klagen… anoniem… puhlies.
@Rastapopulos: Knap dat je nog zo politiek correct blijft. Inderdaad, als een bericht je niet interesseerd………lees het dan niet en scroll lekker door. Ik wordt een beetje moe van alle moraalridders die het nodig vinden om alleen maar te zeuren en het daarna nog goed proberen te praten wanneer ze er op worden aangesproken.
Lees al jullie artikelen met veel plezier en de artikelen die voor mij niet interessant zijn sla ik lekker over.
@213.93.200..xxx: Ach ja, ik probeer een beetje meer inzicht te geven op onze kijk op Call of Duty met betrekking tot de rest van de publicaties. Maar het is een kansloze zaak, met name omdat men vervolgens niet meer reageert.
Bij een eenzelfde publicatie begint men vervolgens precies hetzelfde te roepen en dan ‘luisteren’ wij zogenaamd niet. Best vermoeiend, maar jouw bericht doet me/ons dan weer goed. Idem dito voor het bericht van @coristus: 🙂