Special: Zit PlayStation VR nu al in een diep dal? – PlayStation VR is sinds oktober vorig jaar wereldwijd verkrijgbaar en het is de eerste VR-headset die VR-gaming naar de massa wist te brengen. Geen dure PC, geen dure headset en geen dure randapparatuur, maar enkel en alleen een headset en een PS4 die veel potentiële kopers toch al in huis hadden. De hardware van PlayStation VR is ook nog eens erg netjes en dit resulteerde al snel in een over het algemeen positieve review hier op PSX-Sense. Toch merken we dat er momenteel weinig over PlayStation VR wordt gesproken en op de grote release van Resident Evil VII na, komt er vrij weinig nieuwe software voor het apparaat uit. Hierbij komt ook nog eens dat er de nodige problemen zijn op hardware-gebied en dat zorgt voor de vraag: zit PlayStation VR nu al in een diep dal?

Het gebrek aan goede games

Toen PlayStation VR gelanceerd werd, volgden er in de maanden erna een flink aantal games in de PlayStation Store. De kwantiteit hiervan was in orde, maar de kwaliteit liet helaas vaak te wensen over. Er werden wel veel games uitgebracht, maar het gros was het allemaal net niet. We zagen vooral arcade games met weinig diepgang, die niet de ervaring van een titel als Resident Evil VII wisten te brengen. Er zaten echter ook zeker goede games tussen, zoals RIGS, Driveclub, Robinson: The Journey en zo zijn er nog wel een paar op te noemen. Maar lang niet elke (goede) game wist voor veel uren speelplezier te zorgen.

Nu wordt het gevoel van te weinig games vaak al snel weggedrukt door de vele titels waar je normaliter naar uit kunt kijken, maar daar zit een obstakel. Want naar welke grote titels voor PlayStation VR kun je momenteel uitkijken? De race-fans hopen natuurlijk op perfecte integratie in Gran Turismo Sport en je hebt straks Ace Combat 7, die heel vet lijkt te worden. Verder heb je natuurlijk nog de veelbelovende shooter Farpoint en het interessante Star Trek: Bridge Crew, maar daar houdt het verder wel een beetje mee op.

Dat zijn dus vier noemenswaardige games en de rest valt veelal weg te schrijven onder ‘kleine titels’. Zeggen games als Hellgate VR, Stifled, Fate/Grand Order VR feat. Mash, Dino Frontier, Starblood Arena en meer soortgelijke titels jou direct iets? Niet dat dit slechte games gaan worden, maar voor een accessoire van 399 euro lijkt ons dit toch een wat magere line-up voor het komende jaar. We hopen dan ook van harte dat Sony de komende tijd gaat knallen met aankondigingen voor VR, want hoe de releaseagenda er nu uitziet, neigt naar stof happen voor het apparaat en dat is natuurlijk zonde.

Het Sony-syndroom

Dit gevoel van gebrek aan software na de lancering van een nieuw product, dat noemen we hier op de redactie al geruime tijd het ‘Sony-syndroom’. We zijn al een behoorlijke tijd met PSX-Sense bezig en in deze tijd hebben we al een hoop ‘mislukte’ product lanceringen voorbij zien komen. We noemen een PlayStation Move, in feite een uitstekende accessoire, maar na de release volgde al snel een gebrek aan goede games en het apparaat leek plots vergeten te zijn. Een soortgelijk proces zagen we eerder met de Eye Toy al, die in potentie hele leuke ideeën had kunnen realiseren. Maar uiteindelijk werd er niet bijzonder veel mee gedaan.

blank

Dan hebben we de PS Vita nog, een werkelijk geweldige handheld, maar Sony besloot uiteindelijk dat het toch interessanter was om zich op de PS4 te focussen. Herinneren we ons PlayStation TV nog? PlayStation Now op de PS Vita, PS3 en TV’s? Juist. Of wat dacht je van de PlayStation 3D TV, waar Sony bijzonder enthousiast over was. Die Sony PlayStation Soundbar is overigens ook allang verleden tijd. Met een hoop bombarie aangekondigd, om er vervolgens nooit meer naar om te kijken.

Je merkt het al: Sony heeft ergens last van en dat lijkt wel een concentratiestoornis te zijn. Men is altijd heel enthousiast over een bepaald idee, zet hier vervolgens flink op in om dit de markt op te krijgen, om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Het lijkt een beetje op een kleuter die alles mag uitzoeken in een speelgoedwinkel, helemaal lijp gaat, om vervolgens maar echt blij  te zijn met slechts één of twee stukken speelgoed. Daar zit je dan met een krat vol zinloos gekochte rommel…

Deze manier van jezelf als bedrijf profileren is niet gunstig, al helemaal niet wanneer je wilt dat consumenten je nieuwe producten gaan kopen. Dit geeft men argwaan en zorgt ook voor artikelen als deze, wanneer het de verkeerde kant op lijkt te gaan. Terwijl als je juist vertrouwen hebt opgebouwd en er bekend om staat dat je lang achter een nieuw product blijft staan (lees: PS Vita), dan maken mensen zich minder snel zorgen over dat ze een slechte investering hebben gedaan. En dat is nu een geluid dat we steeds vaker horen. Consumenten die vol enthousiasme een PlayStation VR bij launch kochten en nu vertwijfeld tot de conclusie komen of de aankoop wel de juiste is geweest door het uitblijven van nieuwe (goede) games.

blank

Hardware problemen met de PS4 Pro en HDR

Naast PlayStation VR had Sony vorig jaar nog een nieuw product, namelijk de PS4 Pro. Dat platform zullen ze niet zo snel laten vallen, aangezien het op hetzelfde ecosysteem draait als de PlayStation 4. De console biedt echter simpelweg betere hardware, wat ontwikkelaars weer kunnen gebruiken om de technische prestaties van hun games te verbeteren. De PS4 Pro werkt alleen niet zo fijn samen met PlayStation VR. Tijdens de aankondiging van de PS4 Pro hamerde Sony bijvoorbeeld gigantisch op de komst van HDR in games. Alle PlayStation 4’s, Slim, Pro of klassiek, kregen een update en konden vervolgens HDR weergeven op de ondersteunende TV’s.

Klinkt allemaal prachtig, maar nu komt het addertje onder het gras vandaan: HDR werkt namelijk niet als je PlayStation VR hebt aangesloten. De processing unit van de headset is namelijk niet in staat een HDR-signaal naar je TV door te sturen. Wil je dus HDR-content bekijken, dan zul je de headset los moeten koppelen en de HDMI-kabel direct moeten verbinden met je PS4 Pro. Dat is natuurlijk allesbehalve praktisch, iets wat we al vaker hebben aangestipt. Sterker nog, Sony PlayStation heeft zelfs speciaal een handleiding online gezet voor mensen die hier niet wegwijs uit worden. Zeg nu zelf, het is niet bepaald duidelijk, toch?

Dan is er nog een ander hardware probleem met de PS4 Pro, wat wederom te maken heeft met de processing unit van de PlayStation VR. Want als je geen HDR TV hebt, dan is het logisch dat je deze (processing unit) niet constant gaat loskoppelen. Deze laat je dan gewoon lekker staan waar deze hoort, maar je moet er niet raar van opkijken als het scherm regelmatig op zwart gaat. Games spelen in 4K zonder HDR lijkt namelijk ook al zwaar te zijn voor de processing unit. Zo zijn er talloze reports en spreken we zelf ook uit eigen ervaring dat de PS4 Pro niet goed samenwerkt met de processing unit. Om dit te voorkomen dien je dus altijd de processing unit los te koppelen, maar of dat nu praktisch is? Overigens wordt dit al geruime tijd aangekaart, maar Sony lijkt er niet op te reageren. Zie: 1, 2 ,3 ,4.

blank

Conclusie

Zoals je merkt, hebben wij de nodige twijfels over het voortbestaan van PlayStation VR en maken we ons ernstige zorgen over de hardware problemen. Het lijkt wel of Sony deze problemen niet kan oplossen zonder een nieuwe processing unit uit te brengen. Natuurlijk kan het gebeuren dat de processing unit simpelweg kampt met een productiefout; bij Sony werken immers ook mensen en mensen maken fouten. Maar zorg er dan wel voor dat deze fouten hersteld worden via een patch of desnoods een aangepaste processing unit. Het is belangrijk om de kopers van PlayStation VR en de PS4 Pro zich gewaardeerd te laten voelen en niet genaaid. Bovendien hoort HDR ook gewoon te werken en black-outs zijn al helemaal uit den boze.

Wat de games betreft, hopen we echt dat dit snel gaat veranderen. Al zijn het grote titels die het als extra optie bieden, zonder in de bestaande content te knippen, zoals bij Resident Evil VII het geval was. We hebben echter ook een grote behoefte aan titels die optimaal gebruikmaken van virtual reality, games als RIGS VR, Driveclub en Robinson: The Journey. Laat ons desnoods games als Red Dead Redemption 2, Call of Duty, MLB The Show 17 en meer in first-person met PlayStation VR spelen, dat zou al een enorme boost zijn voor de accessoire.