Review: This is the Police – Hoe je het ook wend of keert, je weet nooit hoe je zal reageren in bepaalde situaties. Veel mensen claimen altijd te weten wat goed en slecht is, en hebben vaak hun woordje klaar over problemen van een ander en hoe zij hier mee om zouden zijn gegaan. Maar daar komt regelmatig niets van terecht als ze zelf in een benarde situatie terechtkomen. Met dit principe is Weappy Studio aan de slag gegaan. In This is the Police kom je dan ook in een situatie terecht, waar goed en slecht door elkaar heen lopen en jij dit in goede banen mag leiden.

Dit is de politie

In This is the Police speel je als Jack Boyd, een politiechef van 60 jaar oud. Hij gaat over 180 dagen met pensioen, maar hij wil graag nog een leuk bedrag bij elkaar schrapen voor zijn oude dag. Hij denkt dat 500.000 dollar wel genoeg moet zijn en dat kan hij in principe bij elkaar krijgen door goed politiewerk te leveren en zo een flinke bonus te vergaren. Alleen gaat dat niet even makkelijk, want misdaad ligt op de loer en dat heeft ook zijn intrede gedaan in het politiekorps zelf. De laatste maanden van Boyd zijn dan ook de meest spannende tijd in zijn carrière.

Net als een echte politiechef zal je dus zelf weinig actie meemaken, maar moet je delegeren en dan kijken of alles zo gaat zoals je had gepland. Om Boyd zijn doel te laten behalen moet je het reilen en zielen van een politiebureau dus in goede banen zien te leiden. Dit bestaat onder andere uit genoeg mankracht hebben bij elke dienst, alsook zo goed mogelijk personeel. Dit bestaat uit agenten en detectives. Deze kun je effectiever maken door ze zaken goed af te laten handelen. Gebeurt dat niet, dan zullen ze minder presteren tijdens hun werk. Elke dag komen er verschillende telefoontjes binnen, dus je kunt niet voor elk akkefietje het hele team er op uit sturen. Je zult dus zorgvuldig om moeten gaan met je personeel en kijken wie je naar welke situatie stuurt.

Zoek het uit

Met elk telefoontje wordt er een kleine omschrijving gegeven van wat er aan de hand is en wie er heeft gebeld. Het is dan aan jou om te kijken of het zin heeft om hier mankracht op af te sturen, hoeveel en vooral wie. Elke agent heeft namelijk een ‘rating’ en hoe hoger deze is, hoe meer kans je hebt dat een situatie goed wordt afgehandeld. Er wordt voor elke zaak wel getoond wat het maximaal aantal agenten is die je er op uit kunt sturen, maar wie dat zijn is aan jou. De omschrijvingen zijn echter zo minimaal, dat je in het begin regelmatig maar gokt hoe je een telefoontje van iemand moet beoordelen. Het kan namelijk ook zo zijn dat er niets aan de hand is of dat het zo serieus is dat het een agent zijn leven kost, doordat zijn rating te laag was.

Buiten de telefoontjes die je dagelijks krijgt, zullen er ook zaken voorbij komen die je niet kunt afdoen met een bezoekje van één of twee agenten. Hiervoor zal je je detectives moeten gebruiken. Hier zal je zelf wat meer werk moeten verzetten. Zo leveren zij foto’s aan en moet jij deze in de goede volgorde leggen met behulp van getuigenverklaringen. Tevens moet je bij sommige ‘simpele’ zaken beslissen wat je agenten die bij deze situatie betrokken zijn moeten doen. Ook hier moet je de gegeven informatie goed bestuderen, want het kan levens van zowel omstanders als personeel kosten. Dit zijn allemaal aardige bijkomstigheden en geven de game ook wat variatie.

Afleiding

Om het je nog wat moeilijker te maken, zul je ook rekening moeten houden met afleidingen van zowel binnenuit als buitenaf. Zo kunnen agenten ziek worden of vragen om een dagje vrij voor verschillende redenen. Tevens krijg je te maken met criminelen die zijn binnengedrongen in het politiebureau en ook het stadhuis moet je tevreden zien te houden. Zij zorgen namelijk voor het budget van het bureau. Ook hier geldt dat jouw beslissingen gevolgen zullen hebben en deze kunnen goed of slecht voor je uitpakken. Het uitdokteren om iedereen tevreden te houden of om af en toe aan jezelf te denken is een leuke bezigheid. Helaas gelden voor een aantal beslissingen wel dat ze uiteindelijk hetzelfde uitpakken, wat je ook gekozen hebt. En dat is erg jammer.

Alweer?

Er lijkt dus genoeg variatie te zijn om de speler gefocust te houden, maar op een gegeven moment heb je echter alles wel gezien. Elke dag weer telefoontjes beoordelen en beslissen hoeveel agenten je er op af stuurt verliest op den duur zijn kracht. Ja, er is wel variatie in de grotere zaken en er komen wat andere situaties aan bod waar je rekening mee moet houden, maar het wordt op een gegeven moment wel wat repetitief. Het wikken en wegen hoe je een situatie te lijf gaat is wel leuk, maar op den duur krijg je door waar je op moet letten en zie je vaak direct wat je serieus moet nemen en wat niet. Tevens zie je snel hoe je agenten met een lagere rating moet gebruiken, zodat ook deze beter worden.

And so the story goes…

Er is wel wat afleiding in de vorm van een verhaal dat wordt verteld door middel van cut-scènes. Deze maken gebruik van een aparte stijl en worden vergezeld van goede voice-acting en vallen dan ook goed in de aarde. Ook hier zal je af en toe beslissingen moeten namen, maar hierbij geldt helaas dat de uitkomst al vast staat. Deze cut-scènes zorgen er wel voor dat de speler meer betrokken raakt bij het verhaal, aangezien de rest bestaat uit vrij statische gameplay, maar ze kunnen natuurlijk niet de eerder aangehaalde op den duur repetitieve gameplay verbloemen.

This is the Police heeft leuke ideeën, maar weet de speler niet van begin tot het eind te boeien. Het managen en aansturen van je personeel is leuk gedaan en de verschillende afleidingen waar je rekening mee moet houden zorgt voor variatie. Ook het verhaal er omheen is alleraardigst en wordt verteld door middel van cut-scènes met goede voice-acting en een interessante grafische stijl. Helaas krijg je op den duur grotendeels door waar je op moet letten en hoe je moet reageren op bepaalde situaties. Je wordt af en toe nog wel iets verrast, maar het maakt de game op een gegeven moment repetitief en dat is erg jammer. Tevens geeft de game de speler soms een vals gevoel van controle, doordat bij sommige beslissingen de uitkomst al vast staat.

• Goede voice-acting
  • Interressante grafische stijl
  • Gameplay zit op zich goed in elkaar...