Review: Puyo Puyo Tetris – Het spelen met de blokjes van Tetrominos, wie is er niet mee opgegroeid? Tetris is vrijwel op elke handheld en console te vinden, en is tevens het bekendste (klassieke) voorbeeld van de digitale puzzelgame. Puyo Puyo daarentegen is wat minder bekend, maar kan ook zeer verslavend zijn. SEGA heeft deze twee populaire puzzelspellen nu tot één geheel gemaakt onder de noemer Puyo Puyo Tetris. Is Puyo Puyo Tetris dan de ultieme puzzelgame? Je leest het in onze review.

Twee dimensies vloeien in elkaar over

Tetris kent iedereen wel, maar dat hoeft niet per se voor Puyo Puyo te gelden. In Puyo Puyo dien je kleurrijke bolletjes met elkaar te verbinden. Per vier verbonden bolletjes lossen deze op en scoor je punten. Hoe groter het aantal verbonden bolletjes is, hoe meer punten je zal scoren en ondertussen richt je schade aan bij de tegenstander. In dat kader is het een vermakelijk spelletje dat op de beginselen van Tetris werkt, want in beide games schuiven de objecten van boven naar beneden.

Nu we de essentie van Puyo Puyo hebben uitgelegd is het tijd voor de daadwerkelijke game. De game bevat allereerst een Adventure modus waarin je kennismaakt met zowel Tetris als Puyo Puyo. De verhaallijn stelt echter niet al te veel voor en wordt met name door middel van dialogen aan je verteld. Het verhaal komt kortweg neer op het gegeven dat de grens tussen de dimensies van Tetris en Puyo Puyo aan het vervagen is dankzij een mysterieuze kracht. Personages uit beide dimensies komen plots in elkaars wereld terecht en besluiten om elkaar te helpen.

De voice-acting is in ieder geval rijk aan emoties en is soms zelfs komisch door de overdreven onderwerpen die de hysterische personages richting elkaar schreeuwen. Zo krijgt het geheel toch een beetje een eigen identiteit en dat is best wel leuk. Maar uiteindelijk draait het hier natuurlijk om de gameplay en die is opgebouwd op basis van een aantal verschillende missies. Elke missie bestaat simpelweg uit het strijden tegen een AI. Dit kan Tetris tegen Tetris zijn, maar ook Puyo Puyo tegen Tetris, andersom enzovoort.

Uitdagender dan het lijkt

Een beetje puzzelen in een vrij traditionele puzzelgames mag nooit echt lastig zijn, maar vergis je niet. Puyo Puyo Tetris is aanzienlijk uitdagender dan het op het eerste oog lijkt. In elke missie kan je een bepaalde rang halen, bestaande uit één tot drie sterren. De eerste ster is veelal vrij simpel om te behalen, want je doel is dan vaak om gewoon te winnen van je tegenstander ongeacht hoe lang je erover doet of wat je score is. De tweede en derde ster behalen kost vaak al veel meer moeite. Versla je tegenstander binnen twee minuten kan bijvoorbeeld een doelstelling zijn. Het gevolg daarvan is dat je met ontzettend veel focus dit doel probeert te bereiken en dat zal al snel flink wat meer tijd kosten. Zeker als je alle missies met drie sterren wilt voltooien.

Overigens zit er wel een klein uitdagingsverschil tussen beide games. In Puyo Puyo heb je namelijk vier bolletjes nodig om een combo te maken daar waar dat bij Tetris natuurlijk hoger ligt. Je zult bij Tetris in dat opzicht dus wat meer moeite moeten doen, omdat de gameplay van Puyo Puyo daarin vrijer is. Als je dus heel erg goed in Puyo Puyo bent, dan kan je enigszins een voordeel hebben op Tetris. Dat is enerzijds natuurlijk een stukje skills, maar anderzijds natuurlijk een stukje gameplay voordeel wat je hebt. Het is niet bijzonder veel, maar het kan wel meetellen tijdens het spelen.

Veel content

Puyo Puyo Tetris bevat naast de Adventure modus ook nog andere modi. Naast de verhaallijn kan je er ook voor kiezen om verschillende Arcade Challenges te spelen. Hierbinnen kom je de Challenge modus tegen en deze modus bestaat uit zes unieke uitdagingen, waaronder oneindig lang spelen voor een zo hoog mogelijke score. Vreemd genoeg is er alleen een oneindige Puyo Puyo variant waarbij je het zo lang mogelijk moet uithouden, maar ontbreekt de Tetris variant. Dat is best jammer en toch wel een minpunt. Dan is er nog de klassieke Versus modus waarin je zelf kunt kiezen of je Puyo Puyo of Tetris speelt.

Fusion is een combinatie van beide elementen, waardoor je Tetrominos en Puyo Puyo kunt krijgen. Swap biedt net zoals Fusion beide elementen aan, maar dan met een twist. Zo begin je willekeurig met Tetris of Puyo Puyo en zodra de timer op is, schakel je automatisch over naar de andere variant. De Party modus is eigenlijk gewoon Versus, alleen verschijnen hier verschillende power-ups die het de andere speler flink zuur kunnen maken. Verder heb je nog de Big Bang en hierin moet je zo snel mogelijk presets van Puyo Puyo of Tetris oplossen. Beide spelers hebben dan een levensbalk en degene met de hoogste score wanneer de timer stopt, doet de tegenstander schade berokkenen.

Puyo Puyo Tetris zal je zeker voor een langere tijd bezighouden als je een echte puzzelfanaat bent. Ook de keuze tussen Puyo Puyo of Tetris is erg prettig, want je bent daardoor altijd vrij in wat je wilt spelen. Op het gebied van content zit het met deze game wel snor, want het heeft voldoende te bieden om een lange tijd vooruit te kunnen. Nieuwkomers hoeven zich ook geen zorgen te maken, want gaandeweg leer je met beide varianten spelen. Mocht je daarnaast alle drie de sterren willen behalen in de missies? Maak je borst dan maar nat, want dit kan een flinke kluif zijn. Afsluitend zijn alle modi solo en in multiplayer online en offline te spelen, waardoor het van alle markten thuis is. Couch gaming is tegenwoordig geen zekerheid meer, maar Puyo Puyo Tetris is wat dat betreft een prima all-rounder waar je je zeker mee zal vermaken.

• Dialoog rijk aan emotie en soms komisch
  • Uitdagend
  • Genoeg content