Review: PlayStation VR Aim Controller – PlayStation VR maakt handig gebruik van de DualShock 4 en nog praktischer is het hergebruiken van de PlayStation Move, een accessoire die toch een beetje in vergetelheid was geraakt nadat Sony een moedige poging ondernam om enigszins te concurreren met de Nintendo Wii. Goed, die accessoire heeft nu een tweede leven gekregen, maar daar houdt het voor PlayStation VR niet mee op. Samen met Farpoint is namelijk de accessoire ‘PS VR Aim Controller’ verschenen, een ogenschijnlijk maf ding, maar wel een uitstekend stukje hardware dat hopelijk een mooie toekomst tegemoet gaat.
Degelijke indeling
Dat de PS VR Aim Controller een doordacht stukje hardware is, zal je snel merken zodra je het ter handen neemt. De vorm is ovaal en iets naar voren gebogen om je de beste handgreep te geven bij gebruik. Je hebt de Aim Controller met twee handen vast, waarbij je rechterhand (of andersom bij linkshandigen) achterop de controller geplaatst wordt. Hier heb je met je wijsvinger de mogelijkheid om een trigger (R2) over te halen, terwijl je duim functioneert als aandrijving voor de analoge stick. Rondom deze analoge stick zitten de face buttons, zodat je met je duim alles kan bedienen.
Aan de zijkant treffen we aan beide kanten een R1 knop aan en bovenaan een knop die dienst moet doen als touchpad (zonder aanraakgevoeligheid) en de PlayStation button. Die knoppen zijn niet vanuit de standaardpositie bereikbaar met je hand, maar in het geval van Farpoint maakt dat niet zoveel uit, aangezien je die niet in-game nodig hebt. Je linkerhand plaats je aan de voorkant van de controller, net onder de lichtbal, waar je ook een analoge stick tot je beschikking hebt. Die bestuur je eveneens met je duim en aan de andere kant tref je L1 en L2 aan, beiden triggers. Verder zit onder de analoge stick nog het d-pad en erboven de Options en Share knoppen.
Het is allemaal wat voor de hand liggend, aangezien je dat ook kan opmaken uit de productfoto’s, maar waar ik naartoe wil, is dat de plaatsing van het merendeel van deze knoppen uitstekend is. Veel knoppen zijn binnen handbereik en dat is toch wel erg prettig. Daarbij heb je snel de layout door, waardoor je zonder problemen aan de slag kan. In tegenstelling tot gewoon gamen op je TV zie je de controller immers niet als je de VR-headset op hebt. Gelukkig went het binnen een paar minuten en dan zal je merken dat het de ervaring verrijkt.
Een accessoire met veel toekomst
We gaan niet te diep op Farpoint in; daarvoor kan je morgen onze review lezen, maar we hebben die game natuurlijk gebruikt om de controller te testen en vice versa. Wat hierbij vooral opviel, is dat het navigeren echt uitstekend gaat. Het rondlopen in de wereld, het gebruik van secundaire opties middels de knoppen en het draaien van de looprichting gaat allemaal als een zonnetje. Sterker nog, het voelt haast natuurlijk aan met de controller, ondanks dat geweren normaal gesproken niet dienen ter navigatie.
Best een gek idee natuurlijk, maar het toont eens te meer aan dat de controller natuurlijk aanvoelt en dat komt het speelplezier ten goede. Farpoint is een game bij uitstek waar de controller helemaal tot z’n recht komt, maar we zien hier ook absoluut een toekomst in. Het is erg slim geweest om de bekende lichtbal van de PlayStation Move voorop de controller te plaatsen, want hierdoor kan de camera de controller uitstekend volgen. Dat levert bijgevolg een zeer nauwkeurige registratie op en dat komt de actie in Farpoint absoluut ten goede.
Het richten gaat namelijk heel erg nauwkeurig en omwille van die reden heb je in-game ook geen crosshair tot je beschikking. Doordat deze controller over de genoemde eigenschappen van nauwkeurigheid en een natuurlijk gevoel beschikt, zien we hier mogelijkheden in voor andere games. Farpoint is een relatief rustige shooter waarbij je in vooraf bepaalde segmenten tegenover vijanden komt te staan. Maar hoe zou hetzelfde concept uitpakken als je in de Tweede Wereldoorlog tegenover de Duitsers staat terwijl de bommen overal naast je neervallen en dat dan in virtual reality? Farpoint is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om mogelijkheden met het oog op shooters en als dit de nieuwe standaard is voor shooters in virtual reality, dan kan ik niet wachten tot er meer shooters uit gaan komen.
Conclusie
De PlayStation VR Aim Controller is een zeer degelijk en robuust stukje hardware. Let alleen op de lichtbol; die is best wel kwetsbaar. De controller even naast je neergooien is geen goed idee en laat hem vooral niet op de lichtbol vallen, dat zou zonde zijn. Buiten dat zijn de knoppen goed geplaatst en allemaal binnen handbereik, op een paar na. Het volgen van de controller is iets wat uitzonderlijk goed gaat en dat komt het speelplezier zeer zeker ten goede. Vooralsnog is deze controller enkel verkrijgbaar in een set met Farpoint, maar als je die game totaal niet interessant vindt ben je er voor nu wel aan gebonden. Hopelijk kan je de controller straks ook gewoon los kopen en ook hopen we dat er nog veel mooie shooters gaan uitkomen voor PlayStation VR, want deze controller maakt de ervaring compleet.
Pluspunten
- Zeer nauwkeurig met richten
- Voelt robuust aan
- Goede plaatsing van knoppen
- In gebruik voelt het zeer natuurlijk
Minpunten
- Vooralsnog niet los verkrijgbaar
-
Niet los verkrijgbaar vind ik niet echt een nadeel, de game farpoint die je erbij krijgt stelt namelijk niet zo heel erg veel voor qua grootheid en is dus leuk voor erbij. Aim controller werkt voor de rest prima. Een nadeel is wel dat je de eye camera hoog op moet hangen om farpoint goed te kunnen spelen, maar goed dat vind ik dan hé, en dat mag, schijnt….?
@89.200.1.xxx: vind ik wel een nadeel, heb gister de gamemania bundel gehaald en heb dus wel.wel.farpoint maar nog niet de AIM Controller. Wilde ik los halen. Overigens verwachtte ik in dit artikel ook dat games als Boorkhaven Experiment, Dick Wild en Arizona Sunshine ook werken met de gun
Maar interessantste antwoord ontbreekt. Hoe duur?
Zit er een rumble functie op?
@2a02:a213:0280:7880:8596:5a4a:0326:3.xxx: Arizona Sunshine werkt ook met de aimcontroller.
@Sony: 90 euro voor het spel met de controller, een degelijke prijs als je het mij vraagt.
@tielo: Jep.
@2a02:1810:ac18:f100:3cd1:8711:bdd5:7.xxx: Thanks, mee eens!
@Rastapopulos: Hebben jullie een server update gehad? De iOS app werkt opeens reten snel 🙂
Welke analoge stick gebruik je om te lopen, de voorste?
@Crusader: idd
@Crusader: Ja
Is het compleet en gebruiksklaar als ik hem uitpak? Of moet er nog een move controler en/of navigationcontroler bij?
@94.157.138..xxx:
Er hoeft niks bij verder! Nouja, PSVR en camera natuurlijk…
Oh en hij is maar een klein beetje opgeladen dus eerst ff goed opladen voor eerste gebruik is wel zo handig. En je moet ‘m ff pairen met je PS4 natuurlijk, kabel aan PS4 en AIM en op PS knop drukken en klaar.
@Crusader: groot nadeel tijdens lopen in farpoint vind ik dat je alleen links/rechts (opzij dus) kan met voorste stik. Eve bijsturen in de richting die je wil met de achterste stick kan gewoon niet, deze stick doet niks. Ik vond dit behoorlijk irritant. Het schieten, richten en gevoel van de gun is echt heel goed verder.
@77.166.45.xxx: dit is vrij makkelijk in te stellen. Volgens mij heet die optie iets met draaien en dat kun je dan instellen op stapjes of vloeiend. Hiermee werkt die andere stick op je gun ook
@62.140.132.xxx: ok heb hem bij een vriend gespeeld 1,5 uur. Die zei dat t niet kon. Ga het gelijk vertelken thanks voor de tip.
@Aenea: dus enkel een PSVR is niet voldoende?
Vind het ook niet fijn dat die controller niet los te koop is, ik schaf games anno 2017 allemaal digitaal aan. Dus zo lang dit enkel als bundel aangeboden wordt wacht ik nog wel even. Of koop hem afgeprijst op Marktplaats over een paar weken.
Ben erg tevreden over de aim controller en ook het spel FarPoint. Dit is pas de eerste game met deze controller en de combi is erg goed. Belooft wat voor de toekomst!! E3 zal wel de nodige nieuwe titels aankondigen met gebruik van de aim controller.
Afgelopen donderdag bij Mediamarkt voor 80,99 gekocht (was met 10% vriendendagkorting )
@62.140.132.xxx:
klopt en werkt prima!! sensitivity heb ik op 9 ingesteld. Erg vloeiend lopen door de spelwereld.
@80.57.145..xxx:
Je hebt echt de PS4 camera nodig ja anders gaat de tracking niet werken. Dat lichtbolletje op deze AIM controller moet gezien worden door iets, vandaar de camera….
@77.166.45.xxx: dit is gewoon een setting in de game.. Succes als je deze op vloeiend zet.. Hahaaa… Hallo motionsickness. Ik speel hem met schokkend draaien en dat gaat prima. Na uren spelen niet ziek.
Cijfer??
Je hebt geen crosshair tot je beschikking? Wel dus. En hoezo is het ogenschijnlijk nou weer een maf ding? Auteur mag ook een lesje meetkunde gaan volgen, want ovaal is de aim controller ook niet bepaald. Ook niet ogenschijnlijk. Falend stukje tekst.