Review: Star Trek: Bridge Crew (PS VR) – Als je Star Wars fan bent, heb je als gamer niet echt te klagen gezien de hoeveelheid games die er in dat universum uitkomen. Star Trek is echter een totaal andere franchise en qua games is het daarmee wat kariger gesteld. Tel daarbij op dat Star Trek uit 2013 een bedroevend slechte game was. Maar… liefhebbers van Star Trek opgelet: Ubisoft brengt ons Star Trek: Bridge Crew, een game die je in PlayStation VR plaats laat nemen op de brug van de U.S.S. Aegis.

Veel werkzaamheden, dus volg de tutorial

We moeten Ubisoft prijzen als het op PlayStation VR games aankomt. Eagle Flight was bijvoorbeeld een erg leuke game en ook Werewolves Within was een vermakelijke titel. Star Trek: Bridge Crew is de derde, grote virtual reality game die weer iets compleet anders doet dan de andere twee, dus gebrek aan inspiratie hebben ze bij de ontwikkelaar niet. Star Trek: Bridge Crew is een game die je alleen kan spelen, maar als het even kan, ga je met een paar vrienden aan de slag, want dat is wat deze game ontzettend leuk maakt.

Voordat je echter in de campagne of de Skirmish modus stapt, is het verstandig om eerst even de tutorial te doorlopen. Deze tutorial bestaat uit vier hoofdzaken, namelijk elke rol die een speler aan kan nemen. Dat zijn de volgende: Captain, Engineer, Helm en Tactical. Elke rol heeft zijn eigen paneel aan boord van de U.S.S. Aegis en daar komen ook verschillende functies bij kijken. De tutorial in z’n geheel doorlopen kost ongeveer een half uur, omdat het behoorlijk uitgebreid is. Dat is wel nodig ook, want elke rol die je kan aannemen, kent best veel werkzaamheden.

Nu legt de game niet voor 100% uit wat je per rol allemaal kan doen, want het pakt alleen de belangrijkste functies. Maar goed ook, anders zou de tutorial twee keer zo lang duren. Bovendien ontdek je alle features tijdens het spelen toch wel, zeker als je in ieder geval de belangrijkste functies kent. Welke rol je vervolgens tijdens de game ook aanneemt, sommige dingen komen overeen qua mogelijkheden, andere zaken verschillen echt van elkaar. Zo is het aan de Captain om berichten te ontvangen, te communiceren, opdrachten uit te zetten en meer. De Engineer zorgt ervoor dat de energie verdeeld wordt over punten waar het het meest nodig is.

Ook kan de Engineer het ruimteschip repareren als deze schade oploopt tijdens het vechten of als je tegen een stuk ruimtepuin aan gebotst bent. Samen met de Captain zit de Engineer wat op de achtergrond. De Engineer hoeft immers niet per se naar buiten te kijken. De Captain heeft juist het beste overzicht en de Helm en Tactical zitten vooraan. In de rol van Helm zul je voornamelijk bezig zijn met het navigeren van het schip, de snelheid bepalen en meer. Degene in de rol van Tactical is verantwoordelijk voor het vuren op vijanden, het scannen van objecten, enzovoort. Beiden hebben ze trouwens de mogelijkheid om pods af te vuren en een ander systeem binnen te dringen.

In je eentje managen op een hoog niveau

Als je eenmaal de tutorial doorlopen hebt, kan je aan de slag in de genoemde campagne of Skirmish missies. Ook kan je met vrienden of onbekenden aan de slag. Alle missies die de game bevat, zijn voor zowel single- als multiplayer beschikbaar. Mocht je ervoor kiezen om alleen te spelen, weet dat je dan een flinke uitdaging te wachten staat, want je zult continu van stoel naar stoel moeten schuiven om het hele gevaarte te managen. Je zit geen moment stil en dat kan op momenten best een intensief management spelletje worden, maar gelukkig kan de AI je hier en daar wel ondersteuning bieden. Heel eerlijk: alleen spelen is nog best leuk, ook daar waar de primaire focus natuurlijk op samenspel ligt.

Samenspel zorgt voor meerwaarde

De echte waarde van de gameplay zit hem uiteindelijk in het samenspel, met of zonder bekenden. Zeker als je met vier mensen speelt die allen een rol aannemen. Als iedere speler een beetje bekend is met zijn of haar rol, dan is het heel erg tof om als Captain opdrachten te geven die je ook daadwerkelijk een respons opleveren in de vorm van een actie. Andersom kan je als Captain natuurlijk informatie ontvangen van één van de spelers, waardoor je de andere speler aan het werk moet zetten. Maar ook in de rol van ondergeschikte is het leuk om de game te spelen, aangezien je continu bezig bent met het uitvoeren van de opdrachten die aan jou besteed zijn.

Het samenspel, het communiceren en het volbrengen van een missie doordat er effectief gehandeld wordt, is en blijft leuk. In dat opzicht is het goed dat de game je naast een campagne ook losse missies voorschotelt. Dat kunnen missies zijn met een bepaalde opdracht, maar ook kunnen het missies zijn met willekeurig samengestelde momenten, waardoor je keer op keer een andere ervaring hebt. Dat dit goed is voor de game, is misschien een open deur, maar dit wordt niet zonder reden aangehaald. De campagne is namelijk relatief kort, met slechts een handjevol missies.

Die campagnemissies zijn stuk voor stuk voorzien van verschillende opdrachten en daarbij kunnen er ineens kritieke situaties ontstaan, waarbij snel handelen van belang is. Juist op dat soort momenten zijn alle spelers echt volop bezig en met elkaar aan het communiceren, wat het des te leuker maakt. Desalniettemin is het aanbod qua campagnemissies erg beperkt en gelukkig weten de losse missies de speelduur enigszins te rekken. Toch blijft Star Trek: Bridge Crew uiteindelijk een relatief beperkte game. Niet zozeer in gameplay, want daarbinnen is veel te doen qua handelingen per rol, maar meer als het gaat om het aanbod van missies.

De losse missies met willekeurige opdrachten zijn leuk, maar rouleren de hele tijd, dus op een gegeven moment kan het wat herhalend worden. Daarmee is de game qua gameplay erg uitgebreid, maar in content dan weer wat beperkt. Maar interpreteer dit niet verkeerd. Weet dat je al snel een uur of tien tot twaalf plezier zal hebben voordat het een beetje in herhaling begint te vallen en dat is op zich natuurlijk erg netjes qua speelduur, nietwaar? Het enige nadeel van online spelen is natuurlijk dat de kans groot is dat je met onbekenden speelt en dat verloopt altijd net wat minder soepel dan met vrienden. Heb je drie vrienden met een PlayStation VR headset? Dan zit je goed!

Move of DualShock 4?

De game is enkel te spelen in virtual reality en dat maakt de ervaring erg leuk. Je kunt in het ruimteschip naar je collega’s kijken die ook naar jou kunnen kijken. Als je met de PlayStation Move speelt, kan je allerlei gekke gebaren maken, wat voor hilarische situaties kan zorgen. De keerzijde is wel dat de Move besturing niet optimaal werkt, omdat het simpelweg wat clunky aanvoelt. In dat kader raden we – probeer de Move overigens wel uit voor de hilariteit – de DualShock 4 aan. Dat gaat met het knoppen drukken in het schip net wat langzamer dan met een Move, maar is wel wat praktischer.

Visueel is de game overigens prima te pruimen. Het ziet er grafisch namelijk behoorlijk sterk uit, voornamelijk het heelal dan en men weet je keer op keer te verrassen met kleurrijke planeten en ruimtesituaties die het tot een visueel genotstuk maken. De audio is daarbij ook prima te noemen, dankzij een degelijke voice-acting en dat alles bij elkaar maakt Star Trek: Bridge Crew tot een aangename PlayStation VR game die technisch goed in elkaar zit. Daarboven zit er voor de allergrootste Star Trek fans nog een leuke extra in de game, namelijk de klassieke U.S.S. Enterprise met bijbehorende (onbegrijpelijke) knoppenzee om het schip te besturen. Uitdaging gegarandeerd.

Als je als gamer helemaal niets met Star Trek hebt en dan vervolgens ontzettend veel plezier kan beleven aan een game, hoe simpel het basis idee eigenlijk ook is, dan doe je iets goed. Star Trek: Bridge Crew is een vermakelijke game die erg veel plezier biedt voor zowel fans als totale nieuwkomers, zoals ik. Het managen, communiceren en het samenspel maakt het tot een erg goede verwezenlijking van het oorspronkelijke materiaal. Het ziet er goed uit, kent de juiste sfeer, biedt vermakelijke gameplay en bevat degelijke voice-acting. In dat opzicht is het compleet, zij het niet dat de campagne nogal weinig missies bevat en het geheel op den duur wat repetitief kan worden. Buiten dat een geslaagde PlayStation VR game die het beste tot z'n recht komt in multiplayer.

• Erg vermakelijk in je eentje...
  • ...nog veel en veel leuker met meer man
  • Voor elke fan verplichte kost