Gespeeld: WRC 7: The Official Game – Kylotonn Games heeft ons tot op heden twee WRC games gebracht en laten we eerlijk zijn: die waren kwalitatief niet van de bovenste plank. Maar dat betekent niet dat de ontwikkelaar er niet van leert en dat is nu precies wat duidelijk zichtbaar naar voren kwam bij het spelen van WRC 7. Beter, mooier, realistischer en weer uitgebreider, dat is wat we willen zien en na een klein half uurtje spelen ziet het ernaar uit dat we met een echt goede rallygame te maken hebben. Oefening baart kunst, luidt een mooi gezegde en dat lijkt absoluut van toepassing te zijn op WRC 7.

De besturing is spot-on

De afgelopen twee jaar heeft ondergetekende beide rallygames in deze serie gespeeld. Eén van de punten die daarin naar voren kwamen, was dat de besturing wat ‘off’ aanvoelde. Het leek bij momenten alsof je over de weg aan het zweven was en daarbij resulteerde de rem of handrem in glibberen in een bocht. Dat is nu veel minder aan de orde, want nu rem je ook echt en glij je niet te ver door, waardoor het veel natuurlijker aanvoelt. De besturing lijkt nu de sweet spot te hebben gevonden en dat is per definitie een enorme vooruitgang. Het kan misschien aan mijn skills liggen, maar dat het beter aanvoelt, staat als een paal boven water. Daarin zien we dus al een positieve verbetering en dat is erg fijn.

Een ander punt van kritiek dat we op WRC 6 hadden, was dat het qua physics niet helemaal in orde was. Met je rallybak over een steentje rijden, kon ervoor zorgen dat je ondersteboven naast de baan belandde. De meest bizarre situaties konden ontstaan in een mum van tijd en dat is natuurlijk vervelend en onrealistisch. Nu is over de kop vliegen nog steeds wel mogelijk, maar het ziet er in ieder geval een stuk realistischer uit, wat ook een vooruitgang is. Dan is er nog een ander punt van kritiek dat bij WRC 6 gold en dat was het penalty systeem dat wel erg hardcore straffen uitdeelde. Ook dat is aangepast, aldus de ontwikkelaar, maar daarvan hebben we weinig gemerkt. Maar goed, de versie die we speelden, was natuurlijk nog niet klaar.

De ontwikkelaar gaf overigens als reden voor het aanpassen van het penalty systeem de feedback van de spelers. Men gaf aan dat de straffen te fors zouden zijn en dat hebben ze aangepast. Tevens vroegen we de ontwikkelaar waarom dit systeem er überhaupt inzit en de primaire reden daarvoor is vanwege eSports en om te voorkomen dat je gaat afsnijden. Dat je een penalty krijgt als je de afgrond in rijdt, is nog steeds aanwezig, maar daar snappen we het nut dan weer niet van. Het werkt wat demotiverend, maar de nuance is natuurlijk dat je een perfecte run wilt rijden en als je dan toch in de afgrond belandt, heb je sowieso al kostbare tijd verloren. Dan kan je net zo goed weer opnieuw beginnen.

Als laatste was er nog een punt dat in de vorige delen wat stoorde en dat was een wat rare balans tussen de tijden die jij reed en die van de AI. Soms lag alles dicht bij elkaar in de buurt en soms onrealistisch ver uit elkaar. Ook daar is de ontwikkelaar van op de hoogte en daarover was men simpelweg kort: het is moeilijk om dat perfect te balanceren. Maar ook daar zou nu weer verbetering in moeten zitten. Dat zou WRC 7 een game moeten maken die op alle punten vooruit is gegaan. Men trekt lering uit vorige delen, luistert naar de community en tracht tegelijkertijd een vernieuwende game neer te zetten. Of het allemaal zo goed uit gaat pakken, is natuurlijk afwachten, maar voor nu kunnen we zeggen dat de physics realistischer zijn, de besturing is spot-on, de balans moet beter zijn en penalty’s zijn niet zo bestraffend. Helemaal afwezig is het niet en het is (helaas) ook niet instelbaar, maar het is nu gelukkig wel wat minder streng.

Meer uitdaging op de tracks

In WRC 7 tref je het huidige seizoen aan met daarbij alle auto’s, coureurs, liveries en meer. Ook een belangrijke verandering is dat de game de nieuwe regels heeft aangenomen, waardoor het in z’n geheel up to date is. Ook zien we veranderingen in de gameplay terug. Zo zijn de auto’s nu nog sneller en ogen ze ook wat agressiever, daarnaast zijn de tracks nog wat meer uitdagend. De wegen zijn namelijk smaller, gevaarlijker en meer bumpy, waardoor het nog lastiger is om het racemonster onder controle te houden. Juist met dat gegeven in het achterhoofd is het fijn dat de besturing nu wel goed in orde is, waardoor het ineens uitstekend te doen is. Visueel is het er ook allemaal net even wat op vooruit gegaan. Zo zien de omgevingen er nu nog realistischer uit, zijn er meer vergezichten, enzovoort.

Dat de tracks nog meer uitdaging vormen, is natuurlijk goed nieuws, maar dat is niet het enige wat men met de tracks doet. De community heeft veel om nog langere stages gevraagd en die worden nu ook toegevoegd. Zo zullen er in WRC 7 zogenaamde ‘Epic Stages’ aanwezig zijn, die rond de 20 kilometer lang zijn, wat je ongeveer 15 minuten per stage zal kosten. Daarnaast bevat de game de bekende Super Special Stages, 1 op 1 reproducties zijn van bestaande tracks. Qua hoeveelheid hebben we niet te klagen, want er zijn meer dan 50 stages in 13 verschillende landen aanwezig en daarop kan je gaan racen met auto’s van maar liefst 50 teams. Kortom, WRC 7 zit qua content propvol.

Het bekende concept

Dat het qua content helemaal propvol zit is altijd goed nieuws, maar is het afgezien van de technische verbeteringen ook een vooruitgang in wat er te doen is? Daarin lijkt men nog steeds de veilige weg te nemen, aangezien men vooral voortborduurt op de basis die ze twee jaar geleden hebben gelegd. Natuurlijk is er vernieuwing in de game te bespeuren, maar dat is voornamelijk gericht op het zo accuraat mogelijk zijn. Dus de laatste auto’s, tracks, coureurs enzovoort. Als we dan naar de carrière modus kijken, zal het veelal hetzelfde zijn als voorheen. Je begint onderaan de ladder en je moet in de laagste klasse beginnen om vervolgens steeds meer hogerop te komen.

Leuk is dat je tussendoor te maken krijgt met extra randactiviteiten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat, als je in Zweden bent voor de races, je uitgenodigd wordt voor een speciale race. Die race is dan al jaren op rij door een Scandinaviër gewonnen en het is natuurlijk leuk om dat te doorbreken als Nederlander, Belg of wat dan ook. Als je dat voor elkaar krijgt, zul je een extra bonus krijgen die je weer verder helpt in je verdere carrière in de rallysport. Ook zal het team je opdrachten opleggen die je bij succesvol voltooien een boost in je carrière geven. Hierdoor komt er net even wat meer bij je loopbaan kijken dan simpelweg de ene na de andere race afwerken.

Voorlopige conclusie

WRC 7 is in vergelijking met WRC 6 weer een stap vooruit. Afgaande op een klein half uur spelen beviel de game ons erg goed. Het ziet er goed en gevarieerd uit, verschillende pijnpunten uit het vorige deel zijn aangepakt en belangrijker nog, de besturing is nu echt spot-on. De game biedt daarbij in grote lijnen hetzelfde als vorig jaar, maar dan aangepast op het huidige seizoen. Daarnaast krijgen we nu langere stages, teamopdrachten en meer, waardoor de carrièremodus onder andere weer net wat interessanter kan worden. Het is fijn om te zien dat WRC 7 echt op de goede weg zit, maar weet natuurlijk dat we slechts een half uurtje hebben gespeeld. Daar waar we aanvankelijk erg sceptisch waren zijn we nu positief over de game én benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, dus dat is alvast een goed teken.