DLC Special: Call of Duty Black Ops III – Zombies Chronicles – Een Sovjet-soldaat die alleen maar wodka zuipt, een Japanner die voor zijn keizer vecht, een Amerikaanse soldaat die tot het uiterste gaat en een nazi-wetenschapper die vaak krankzinnig lijkt. De originele versies van deze vier personages keerden vorige week terug op de PS4. Treyarch kondigde namelijk onlangs geheel onverwachts een nieuwe DLC-pakket voor Call of Duty: Black Ops III aan, met daarin maar liefst acht zombiemaps uit de voorgaande delen. Zombies Chronicles biedt het complete verhaal van Nikolai, Takeo, Dempsey en Richtofen aan, maar het kost dan ook zeker wat. Of dat het waard is? Dat lees je in deze special.

Waarom uitgerekend deze maps?

Een punt waar wellicht enige onduidelijkheid over ontstaan is, is waarom uitgerekend deze maps richting Black Ops III zijn gekomen. Het gaat dus om een achttal maps uit de voorgaande games van Treyarch. Drie maps uit World at War, namelijk Nacht der Untoten, Shi No Numa en Verrückt. Maps als Kino der Toten, Ascension, Shangri-La en Moon zijn afkomstig uit Black Ops en tot slot hebben we nog Origins uit Black Ops II. De reden waarom juist deze maps zijn gebundeld, is eigenlijk vrij eenvoudig. Jason Blundell van Treyarch wilde namelijk dat nieuwkomers de complete verhaallijn van de vier personages konden ervaren en dat in één geheel.

Dat is nu dus realiteit geworden met Zombies Chronicles; de overige maps deden destijds dienst als een soort zijlijn in het verhaal en zijn daarom minder belangrijk. Goed, wat ooit begon als een bonusmodus in Call of Duty: World at War, is inmiddels een vaste prik geworden in de Call of Duty franchise. De spirituele vader, Treyarch, heeft door de jaren heen de formule van zombies tot op zekere hoogte geperfectioneerd. En dat blijkt ook wel uit de maps die een complete make-over hebben gekregen.

Nostalgie

Wie de Zombies modus vanaf World at War vrij intensief heeft gespeeld, kan alle maps wel dromen inmiddels. Het kleine bunkertje in Nacht der Untoten bijvoorbeeld wordt op prima wijze weer nieuw leven ingeblazen. Mede door de grafische kracht van de PS4 en Black Ops III zelf, maar Treyarch heeft er zelfs nog een schepje bovenop gedaan. Het genoemde bunkertje, maar ook de andere delen van de maps klinken nu als nieuw dankzij de vele nieuwe audio die de ontwikkelaar heeft toegevoegd. Het gegorgel van de zombies, de achtergrondgeluiden en nog veel meer zorgen voor intense spanning in hoge rondes op de meeste maps.

blank

Overigens mag van alle maps gezegd worden dat de audiovisuele poetsbeurt van Treyarch meer dan oké is. Waar bijvoorbeeld de Russische raketbasis Ascension in Black Ops nogal een grijs kleurenpallet had en zeker enige grimmigheid uitstraalde, lukt het nu om met juist meer kleur die grimmige en verlaten sfeer van deze map te visualiseren. Het opnieuw spelen van deze oude maps voelt dan ook nostalgisch aan. Gooi er nieuwe geluiden en kleuren in en je speelt de maps alsof ze nieuw aanvoelen. Daarnaast zitten er ook oudere wapens in de Mystery Box verstopt, zoals de Galil uit Black Ops, die tevens van nieuwe animaties en geluiden is voorzien.

Maar zijn er nog grote vernieuwingen te bespeuren op deze maps? Op het eerste gezicht niet, afgezien van nieuwe sounds en een nieuw likje verf. Ook de welbekende muziek easter-eggs uit vrijwel elke map keren terug en is nog steeds te activeren op de bekende manier. Toch wordt de easter-egg jagende community niet compleet verwaarloosd, want er zitten hier en daar toch wat nieuwe easter-eggs in verwerkt. Zelfs op een map als Nacht der Untoten – waar oorspronkelijk geen easter-egg te vinden was – zit er nu wel eentje. Goed zoeken en wie weet vind jij hem ook.

blank

Te prijzig

Ondanks dat het voor veel speelplezier zorgt, moet wel gezegd worden dat het prijskaartje vrij fors is. Voor dertig euro gaat deze uitbreiding over de digitale toonbank en hiervoor krijg je dus acht maps uit oudere games. Fans die enkel de zombiemaps spelen en voorheen tot hun frustratie deze maps nooit los konden kopen, hebben nu enigszins geluk. Het is in dat kader een mooie oplossing, maar wat ons betreft niet voldoende. De community wil namelijk al jarenlang een stand-alone game waarin alle zombiemaps zitten of eventueel zelfs een nieuwe titel die draait om de zombies verhaallijn. Treyarch lost het nu deels op door middel van Zombies Chronicles, maar het is net niet voldoende om aan de wens van de fans te voldoen.

Het biedt namelijk niet de ultieme zombie ervaring aan, die een compilatie van alles in een nieuw jasje – en dan stand-alone – wel zou bieden. Als je immers alle maps waarin Nikolai, Takeo, Dempsey en Richtofen een rol spelen aanbiedt, kan je net zo makkelijk ook de resterende maps remasteren, toch? Zo ontbreekt bijvoorbeeld de fan-favoriete map Mob of the Dead uit Black Ops II. Ook maps als Tranzit, Die Rise en Buried ontbreken. Vergeet daarnaast ook de ijsrijke map Call of the Dead niet, waarin je horrorregisseur George Romero kan neerschieten als bijvoorbeeld een Michael Rooker of Sarah Michelle Gellar. Wellicht dat Treyarch in de toekomst met een Zombie Chronicles II komt, wie weet. Maar bundel het dan als één compleet geheel.

blank

Conclusie

Als die-hard Treyarch Zombies fan kocht ik deze uitbreiding direct zonder erbij na te denken. Deze maps opnieuw spelen met de 1.0 versies van de vier personages voelt heerlijk aan, mede door de audiovisuele make-over. De maps voelen op zichzelf voldoende vernieuwd aan, waardoor je je er zeker weer een flink aantal uren mee kan vermaken. Ook nieuwe easter-eggs die je kunt vinden, zijn een leuke toevoeging en zelfs onverwacht op enkele maps. Maakt dat dan het prijskaartje goed? Dat helaas niet. Voor acht maps dertig euro neerleggen, is simpelweg te veel. Daarnaast krijg je niet de complete Zombies ervaring voorgeschoteld, want lang niet alle maps uit de voorgaande delen zijn toegevoegd. Treyarch heeft uiteindelijk prima werk geleverd, maar dat wel voor een ietwat te hoog prijskaartje met daarbij net wat te weinig inhoud.