Gespeeld: FIFA 18 – FIFA 17 draaide vorig jaar voor het eerst op de Frostbite Engine en dat pakte goed uit voor de game. Mooie graphics, fijne gameplay en een goede game. Dat zet EA natuurlijk door met FIFA 18, die voor dit najaar gepland staat. Op de EA Play Show kregen we natuurlijk het één en ander te zien, maar na de show konden we ook daadwerkelijk met de game aan de slag. Dat brengt ons nu tot de allereerste hands-on preview van FIFA 18, waarin we je meer gaan vertellen over de game. FIFA 17 was namelijk pas het begin; FIFA 18 is op alle vlakken nog beter.
Het verhaal vervolgt zich
Vorig jaar introduceerde EA Sports een heuse singleplayer campagne in de game, waarin je de rol aannam van Alex Hunter. Hunter was een jonge rijzende ster die het moest gaan maken tot de absolute top en dat werd gekoppeld aan een verhaal. Dat verhaal was leuk om te volgen en bovendien erg populair, dat bewijzen de statistieken wel. Meer dan de helft van de FIFA 17 spelers heeft namelijk ook The Journey gespeeld. Reden genoeg om dat voort te zetten in FIFA 18 en zodoende ga je verder waar je vorig jaar gebleven bent. Dat brengt een nog leukere verhaalmodus met zich mee, want EA Sports zal dit nog grootser aanpakken. Het verhaal zal ook nu weer uit verschillende cut-scenes bestaan die de ontwikkelingen van de jonge speler uit de doeken doen.
Daarnaast zal je nog meer je eigen loopbaan kunnen vormgeven, want zowel je antwoorden op vragen buiten het veld als je acties op het veld hebben invloed op je carrière. Sterker nog: het kan zelfs voor een ander verhaal zorgen dan je buurman, dus de keuzes die je maakt, zijn niet loos voor de show. Op zich vrij logisch, want dat maakt het realistischer. Naast dat het verhaal zich vervolgt, zul je nu ook nieuwe locaties aan gaan doen. Zo zul je Brazilië bezoeken en spelen in de favela’s. Ook zul je daar Ronaldo ontmoeten en de ontwikkelaar vertelde ons dat je gaandeweg je avontuur nog veel meer bekende iconen zult ontmoeten, alsook dat je nog meer locaties zal aandoen. Zo zul je bijvoorbeeld ook Los Angeles bezoeken. Misschien omdat je de nieuwe coverstar bent van FIFA 19 en dat je gepresenteerd wordt tijdens de E3? Pure speculatie, maar wel een geinig idee toch, niet?
Voor eenieder die vond dat Alex Hunter er niet boeiend uitzag, zijn er nu verschillen customize opties. Je kunt tatoeages nemen, een bepaald kapsel en meer, wat je vanzelfsprekend terug zal zien in de cut-scenes. Verder probeert men het verhaal nog verder uit te diepen en leuker te maken door er meer interessante momenten aan toe te voegen, waaronder het bezoeken van nieuwe locaties en het ontmoeten van verschillende personen. Ook leuk is dat The Journey nu offline in coöp speelbaar is. Details daarover moeten we echter nog even afwachten, net zoals de manier waarop het verhaal zich precies zal vervolgen.
Het verhaal van Alex Hunter is overigens iets dat EA langer door wil zetten. Althans, de verhalende modus. Vooralsnog is het zeer succesvol en dat geeft reden genoeg om in FIFA 18 met een vervolg te komen. Als dat succes aan blijft houden, dan zal dat ook in toekomstige delen voortgezet worden. Dat is vooralsnog de verwachting althans, want de ontwikkelaar die we spraken, wilde dat niet bevestigen, aangezien dat natuurlijk van het succes afhangt. Maar goed, als 13 van de 22 miljoen FIFA 17 spelers in The Journey duiken, dan is dat voldoende reden om er verder mee te gaan. Dat is voor FIFA 18 ook de voornaamste reden om The Journey voor nu te blijven voortzetten. Het is geen garantie, maar je kan er haast vanuit gaan dat deze modus de komende delen aanwezig blijft.
Gameplay nog meer verfijnd
Dat The Journey nu nog dieper gaat en je meer avonturen voorschotelt, is natuurlijk een positieve vooruitgang, maar er is veel meer. Doordat dit het tweede jaar is dat men een FIFA in de Frostbite Engine gemaakt heeft, kunnen ze de gameplay nog verder verfijnen. Men heeft het beter onder de knie en de basis van FIFA 17 dient vooral om verder geoptimaliseerd te worden. Voornamelijk op punten die de community aan heeft gegeven, maar ook in een soort secundaire laag, waarover zo meer. Eén van de verbeteringen die meteen op moet vallen, is dat de spelers, stadions en belichting er visueel nu nog strakker uitzien. Dit komt doordat ze de mogelijkheden van de engine nog beter benutten. Daarnaast zullen spelers er nog meer herkenbaar uitzien, zal het veld nog (zichtbaar) slechter worden na enige tijd spelen, enzovoort.
Heel belangrijk hierbij is dat men een nieuw animatiesysteem gebruikt, waardoor het allemaal supervloeiend moet ogen. Waar de animaties voorheen gericht waren op elke beweging, gaat dat nu per frame. Dat betekent dus dat elke frame die je ziet een eigen animatie kent en hierdoor ziet iedere beweging er ontzettend soepel en vloeiend uit. Dit moet de enige houterigheid die nog aanwezig is wegnemen en dat is een goede ontwikkeling, zij het niet dat het zo nu en dan bij momenten nog steeds wat onrealistisch oogt. Dat komt voornamelijk op momenten als je een wat onnatuurlijke schijnbeweging maakt, dan wil het alsnog wel eens wat houterig ogen, zo merkten we tijdens het spelen. Dit is echter dermate minimaal dat het vooral lijkt op wat polijstwerk richting de release.
Ook een belangrijke verbetering is dat de spelers nu nog meer herkenbaar ogen en dat het nieuwe animatiesysteem EA in staat stelt om spelers nog authentieker te laten ogen. Persoonlijkheid is een belangrijk aspect in FIFA 18 en dat beperkt zich niet alleen tot wat statistieken en hoe de individuele speler eruit ziet. Elke speler heeft natuurlijk zijn eigen specialiteiten en dat zal je nu nog meer terug gaan zien in de gameplay. Zo kan een goede dribbelaar die ook nog eens heel erg snel is een verdediger wat gemakkelijker opzij zetten. Aan de andere kant zal een goede dribbelaar als Iniesta erg goed uit de voeten kunnen met de bal, maar omdat hij wat gebrek heeft aan explosieve acties, is het voor hem dan weer wat lastiger om een verdediger op het verkeerde been te zetten. Hierdoor heeft elke speler in zekere zin een eigen speelstijl en dat geeft het geheel nog meer diepgang.
Hardcore diepgang
FIFA wordt gespeeld door jong en oud, casual en hardcore. De casual speler zal vooral op visueel vlak verbeteringen merken en wat globale gameplayveranderingen die de manier van spelen ten goede komen. De hardcore spelers zullen wat dat betreft nog veel meer diepgang in de gameplay aantreffen. Zo is door het nieuwe animatiesysteem de responsiveness hoger dan ooit. Als je tijdens het uitvoeren van een actie bedenkt om ineens iets anders te doen, dan is dat mogelijk, omdat je niet langer gebonden bent in de afwikkeling van een animatie van een paar milliseconden. Je kan op elk gewenst moment je move aanpassen naar iets wat beter is.
Hierdoor kunnen hardcore spelers hun skills nog verder uitdiepen en juist die vloeiende gameplay speelt daarin een belangrijke rol, omdat je meer controle dan ooit tevoren hebt dankzij de minimale reactietijd. Daar blijft het overigens niet bij, want het is bijvoorbeeld ook mogelijk om de keeper enigszins opdrachten te geven. Alles draait natuurlijk om anticipatie op de momenten dat je de bal niet hebt en als jij denkt te weten wat de tegenstander van plan is, dan is het mogelijk om je keeper zichzelf te laten verplaatsen. Niet alleen de directe controle is een belangrijke verbetering ten opzichte van FIFA 17, ook de indirecte controle heeft een kleine upgrade gehad en dat maakt het voor de hardcore spelers eens te meer interessant.
Nieuwkomers hoeven overigens niet te vrezen voor een aartsmoeilijke game, want het kent nog steeds een vrij hoog pick-up-and-play gehalte. Daarnaast kunnen nieuwe spelers aan de slag in een nieuwe trainingsmodus waarin de game tot in detail uitlegt hoe bepaalde systemen werken. Denk bijvoorbeeld aan passen; dat kan je nu goed onder de knie krijgen door de gameplay-aspecten te leren die hierbij komen kijken. Daarmee lijkt FIFA 18 weer elke speler te kunnen interesseren, omdat het zowel die leuke voetbalgame voor op de zaterdagavond met vrienden is en tevens die voetbalgame met dermate veel diepgang, dat hardcore spelers zich helemaal kunnen verliezen in het masseren van hun skills, omdat de controle groter is dan ooit tevoren.
Voorlopige conclusie
Tot zover vooral positieve geluiden over FIFA 18 en dat mag ook wel; EA lijkt in alles FIFA 17 te optimaliseren met dit nieuwe deel. Uiteraard hebben we ook zelf even de game kunnen spelen en afgezien van de bij momenten wat onrealistische animaties lijkt het verder goed te zitten. Het tweede jaar met Frostbite engine pakt duidelijk goed uit met verfijnde gameplay en nog mooiere beelden. Wel nodig ook, want laten we wel wezen, PES was vorig jaar visueel net even wat beter en voor FIFA was er werk aan de winkel. Na twee potjes spelen van tien minuten en een kwartier The Journey kunnen we op basis van deze versie zeggen dat het wel goed gaat komen met FIFA 18. Het biedt de bekende vertrouwde gameplay met nu nog meer diepgang en mogelijkheden, waarmee EA zowel de casual als hardcore speler zal bedienen. Prima toch?
FIFA 17 een goede game? Ok..
Ja, Prima.
Al Sinds Fifa 13 is elk deel instant buy 🙂
FIFA 17 is een van de slechtste fifa games die ik ooit heb gespeeld. Hopen dat 18 heel wat verbeterd is.
Same old same old.
De meeste die FIFA 17 slecht vonden, hadden gewoon aanpassingsproblemen omdat het fysieker en meer op
Scherm je met alleen L2 nog steeds van alle kanten de bal af? Waarbij je poppetje zich automatisch tussen de tegenstander en de bal positioneerd?
Zolang de gameplay nog steeds te traag is en mensen misbruik kunnen maken van overpowered game mechanics zoals parkeer de bus, alles op de counter en onder hele hoge druk te spelen word het geen FIFA 18 voor mij.
Er zit totaal geen fun meer in fut online omdat hoe goed je ook speelt je gewoon omver word gelopen omdat mensen misbruik maken van bovengenoemde mechanics en daardoor vaak gewoon kansloos bent.
Speel trouwens gewoon divisie 1 en 2, dus aan mijn skills ligt het niet.
@2a02:1812:2e1e:d800:78ea:e2a3:27d0:5.xxx: Precies dat!
Fifa 17 was top, in veel opzichten tegenover Fifa 16.
Tuurlijk, elke Fifa kent problemen waarbij spelers tegen elkaar aanbotsen of onverwachte acties uitvoeren.
Dat zal in Fifa 18 ook weer voorkomen, maar minder.
Hier zal je mee moeten dealen binnen het genre.
Maar om Fifa 17 nou slecht te noemen, de nieuwe engine heeft toch nieuw leven geblazen in de Fifa serie.
@213.93.121..xxx:
Tegenover 16 ja.
Het slechtste deel in 8 jaar.
Vanaf fifa 11 is de fifa reeks steeds slechter (lees: minder leuk) geworden. Met 16 als absoluut dieptepunt.
Met 17 is er weer een hele kleine stijgende lijn ingezet. Laten we hopen dat ze die met 18
Kunnen doorzetten. Ben er wel een beetje bang voor. Het lijkt wel; hoe meer animaties etc, hoe minder vloeiend de gameplay. Hopelijk nerfen ze L2 en contain. Wat een waardeloze toevoegingen aan het spel.
Ik speel FIFA sinds ’01 elk jaar (behalve in 2004/2005, toen was het PES) en mijn beste FIFA was toch 14 en 15. Vijftien gruwelijk veel gespeeld.
’16 viel me behoorlijk tegen, voor mij de slechtste Fifa in jaren.
’17 was weer een stap vooruit, alleen die inputlag is verschrikkelijk. Waar je vroeger nog die mini freezes had, heb ik nu (en vele andere mensen) te maken met inputlag.
En dit is alleen online, offline heb ik nergens last van. Mijn internet is 150Mbit/seconde maar voor de Fifa servers maakt dat blijkbaar niet uit.
Deze nieuwe Fifa trekt heel erg de aandacht (Ronaldo in The Journey), Legends bij FUT, nieuwe kampioenschappen in FUT, publiek wat nu echt naar beneden rent als hun cluppie scoort, meer vreugdedansen met het publiek, enzovoort..
Het is alleen wel te hopen dat de inputlag flink verbeterd is. Wat dat betreft hou ik nu voor het eerst in jaren even de boot af om de user reviews te lezen of er nog inputlag is.
Hopen dat ze is wat aan dat klote publiek doen.
Ziet er gewoon niet uit
Dat mensen deze games nog kopen voor een prijs van 79,99..
Elke jaar een nieuw deel.. Ben blij dat ik geen voetbal fan ben.
@77.161.22.xxx: Als je geen fan bent van voetbal dan is dit inderdaad niks voor je.
Persoonlijk is Fifa één van de weinige games die ik voor de volle prijs aanschaf, het is dan ook een game die ik het hele jaar door speel.
@213.93.121..xxx: ze moeten jou een onderscheiding geven.
Ik hoop dat Fifa 18 geen wedstrijden meer zal hebben die je gewoon niet mag winnen van EA (script). Ik denk dat iedereen wel herkent dat je ineens een wedstrijd hebt dat je spelers traag zijn en alles wat je op doel schiet tegen de paal, lat, keeper of een verdediger gaat! Dat je 10x sterker bent dan je tegenstander maar toch verliest…
Jammer dat Alex Hunter wordt voortgezet. Ik had liever gezien dat ze het concept van de gameface terug zouden introduceren, maar dan met iets betere technologie voor het vastleggen (capture) van je gezicht. Ik wil liever zelf het avontuur beleven in de verhaal modus. Ik sta dan liever zelf in het veld!
En als je dan toch voortborduurt op “the journey” waarom dan niet een nieuwe personage introduceren? Alex Hunter is leuk maar niet iedereen vereenzelvigt zich met een zwarte man. Had dan de keuze gegeven tussen verschillende etniciteiten.
Als je Alex Hunter geweldig vindt zit je goed maar als het personage jou te weinig heeft gedaan moet je er nu mee door… Gemiste kans Fifa.
Ik had dus andere karakters en andere competities verwacht. Bijvoorbeeld een transfer naar La Liga of zo. Misschien bij Fifa19?
PES visueel beter? Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Qua gameplay wel.
@83.128.190..xxx:
Ik wil niets aan PES afdoen, ik heb PES 17 nl. gekocht toen het € 10,- in de aanbieding was en heb me er wel mee vermaakt. Maar ik heb geen zin om een paar uur te besteden om alle clubnamen ed. correct te hebben. Ik stoor me aan het saaie commentaar en vind de vele herhalingen irritant (die je blijkbaar een paar keer moet wegskippen) . Gameplaywise speelt PES wel lekker maar ben ikzelf verslaafd aan FUT en dit seizoen de SBC’s.
@145.129.15..xxx: ik sluit me er helemaal bij aan
Beter is wa meer opties toevoegen zoals tenue’s samen stellen en stadium bouwen, gewoon een eigen club uit de grond laten stampen.
Is bekend of de Journey nu uit meer dan 1 seizoen gaat bestaan?
@145.129.15..xxx: Yes ken ik maar ambtenaren goed , ook vaak als je 15 punten hebt met nog drie wedstrijden te spelen en dan geen wedstrijd meer wint
Mhmm… Sinds 2017 is fifa echt bagger geworden en is de script en momentumbar duidelijk te zien in het spel… (gameplay gewijs) hoop dat ze dit ook hebben weggehaald in fifa 18 want een kind van 5 die stom buttonbashed kan online nog winnen.. en dan heb ik het over een kennis van mij die er geen reet van snapt maar toch vaak online wint like.. no common sense needed anymore.. leuke graphics maar gameplay? Nee eerst zelf spelen dan geloven..
@gamexl: inderdaad… gameface was het beste in fifa ooit gemaakt.. jezelf in het spel zetten.. sinds dat eruit is is career mode en the journey echt geen bal aan… is net of je gta speelt maar dan als sportfanaat.. Die kans hebben ze zwaar laten liggen.. zelfde geldt voor Streetsoccer.. die modus moet weer eens tot leven komen.. of niet zulke houterige skillmoves.. maar flexibele dingen..