In actie gezien: Uncharted: The Lost Legacy – In eerste instantie was het de bedoeling dat Uncharted 4: A Thief’s End na de release wat singleplayer DLC zou krijgen. Uiteindelijk is daar weinig van terecht gekomen, want Naughty Dog komt met een gloednieuwe game die zich in hetzelfde universum afspeelt, maar andere hoofdpersonages kent. Nathan Drake is einde oefening, ditmaal gaan we met Chloe Frazer en Nadine Ross op pad. Op de E3 zagen we de game in actie en tevens spraken we met Josh Scherr van Naughty Dog over deze nieuwe game.

Alles uitgeprobeerd

Iedereen die Uncharted 4 heeft uitgespeeld, zal ongetwijfeld gedacht hebben dat de downloadbare content of een prequel zou zijn of zou draaien om de (spoiler) dochter van Nathan Drake. Dit is echter niet het geval, zoals inmiddels bekend is, en dat komt omdat Naughty Dog alles heeft onderzocht. Ze hebben gekeken naar een verhaal rond een jonge Sully, een oude Sully, een verhaal dat draaide om Sam en Nate in hun jonge jaren, enzovoort. Sterker nog, ze hebben werkelijk alles onderzocht, behalve een verhaal voor Jeff, de cameraman uit Uncharted 2.

Uiteindelijk bleef Naughty Dog telkens terugkomen bij Chloe, omdat zij een favoriet is van de fans. Daarbij heeft de ontwikkelaar gekeken naar mogelijkheden om haar terug te laten keren in Uncharted 4, maar dat idee hebben ze uiteindelijk laten varen, omdat ze haar niet omwille van een cameo in de game wilden opnemen. Zodoende ontstond uiteindelijk het idee om met Chloe aan de slag te gaan. Dit geeft Naughty Dog ook gelijk de mogelijkheid om een nieuwe kant van dit personage te laten zien, iets wat we niet in de eerdere games hebben gezien waarin zij voorkwam.

Wat ook interessant is, is hoe de downloadbare content uiteindelijk omgevormd is tot een volledige game. Het is een beetje organisch gegaan, want gaandeweg de ontwikkeling realiseerde men dat als je een verhaal schrijft, je de personages moet ontwikkelen, een achtergrond moet geven en hun moet plaatsen in pakkende en grootse setpieces. Steeds meer aspecten vielen op hun plek en daarbij groeide de downloadbare content steeds meer, waardoor men op een gegeven moment constateerde dat downloadbare content niet logisch zou zijn. Setpieces enerzijds, want anderzijds richt het verhaal zich op Chloe en Nadine en die personages hebben ook meer diepgang nodig, wat eveneens meer tijd kost.

Het verhaal dat Uncharted: The Lost Legacy vertelt staat helemaal op zichzelf en afgezien van het universum en dat de personages elkaar allemaal kennen, heeft deze game geen enkele relatie met Uncharted 4. Wel zitten er zo hier en daar leuke referenties in, maar daar blijft het verder bij. Vanuit dat perspectief was het dan logischer om er een stand-alone game van te maken dat aanvoelt als een volwaardig avontuur. Dat is voor de kwaliteit van het verhaal, de gameplay en de ervaring uiteindelijk de beste optie geweest in plaats van kleinere downloadbare content.

Volwaardig avontuur

Maar wat is dan de grootte van de game? Als het op speelduur aankomt wilde men nog niets concreet prijsgeven, maar het kan gezien worden als een volwaardig doch compact Uncharted avontuur. Het kent een degelijke speelduur en het is beduidend langer dan 3 tot 4 uur aan gameplay, maar het is tegelijkertijd een stuk korter dan Uncharted 4. Dat brengt ons natuurlijk bij de suggestie dat de game uiteindelijk pakweg een uur of 8 zal duren en dat is netjes wat ons betreft. Zeker als je kijkt naar de prijs en het gegeven dat de volledige multiplayer van Uncharted 4 inclusief uitbreidingen inbegrepen zit.

Naughty Dog noemt The Lost Legacy een compleet nieuw avontuur en dat is te danken aan het verhaal, de setting en natuurlijk het personage waarmee je speelt. Tegelijkertijd mag je wel de vertrouwde gameplay verwachten, want men heeft alles uit Uncharted 4 overgenomen en verder geoptimaliseerd. Eigenlijk waren alle mechanieken die men gebruikte in Uncharted 4 al van degelijke kwaliteit, maar alle oneffenheden die men na de release alsnog heeft geconstateerd, zijn nu gladgestreken, verder verbeterd enzovoort. Dat heeft als gevolg dat je een nog soepelere en betere ervaring krijgt als het op gameplay aankomt.

Een voorbeeld daarvan is dat je met Chloe aan het vechten bent en Nadine staat dichtbij, dat zij je dan zal helpen in het gevecht. Dit levert dynamische gevechten op waarbij de AI automatisch inschat wat de beste move is om te doen. Dit zat ook al in Uncharted 4, maar het is nu nog meer gepolijst en voorzien van nieuwe animaties, waardoor het nog soepeler en meer realistisch oogt. Daarbij gebeurt dit nog steeds volledig organisch, want hier heb je verder geen controle over. Het kan ook zijn dat Nadine verderop met vijanden aan het vechten is en dat ze ziet dat je het moeilijk hebt, waardoor ze je komt assisteren of juist niet, afhankelijk van de situatie. Dat levert continu gevarieerde gameplay op, want het kan bij elk scenario anders zijn.

De onderlinge spanning

Naast het klimmen en vechten zal je ook met een nieuw gameplay element te maken krijgen en dat is lockpicken. Chloe is een echte dief en dus bedreven in het openbreken van sloten. Gedurende het avontuur krijg je momenten waarbij je een slot moet forceren om verder te komen, maar dit kan ook onder tijdsdruk zijn of onder druk van vijanden. Ben je in gevecht met veel vijanden? Dan kan je het proberen te overleven met de beperkte middelen die je hebt, je kan echter ook een kist vol wapens en munitie van de vijand zien proberen open te breken, waardoor je veel sterker bent. Het risico is echter dat je tijdens het lockpicken overhoop geschoten kan worden, dus de afweging is aan jou.

Dit soort dynamische gameplay speelt een wat grotere rol in het geheel en dat heeft te maken met de karakters van de twee personages. Nathan Drake nam het allemaal niet zo serieus en sprong zonder te aarzelen over een ravijn heen. Het gevolg was dat hij het vaak ternauwernood redde door met z’n vingertoppen aan de bergrand te blijven hangen. Chloe is veel meer pragmatisch, maar doet alles op basis van improvisatie. Dat staat weer haaks op het karakter van Nadine die heel erg tactisch te werk wil gaan en graag volgens een plan werkt. Dat levert vervolgens onderling ook weer conflicten op, omdat de dames elkaar niet per se vertrouwen.

Ze zijn echter genoodzaakt om samen te werken en hierbij nemen ze het op tegen een nieuwe vijand. Maar de dames vertrouwen elkaar niet per se, maar moeten toch op elkaar rekenen in bepaalde situaties. Dat geeft een interessante kijk op hoe de relatie zich zal ontwikkelen gedurende het avontuur. Waar we vanuit kunnen gaan is dat er continu een gezonde spanning heerst wat op momenten tot conflicten kan oplopen waarbij het zelfs mogelijk is dat Nadine Chloe even laat zitten of andersom. Toch zullen ze altijd weer samen te werk moeten gaan, want alleen dan kunnen ze slagen in het bereiken van hun doel, aangezien ze afhankelijk van elkaar zijn.

Voorlopige conclusie

De gameplay die we te zien kregen op de beursvloer is inmiddels ook op het internet verschenen. Iedereen kan op basis daarvan al zien dat de gameplay vertrouwd en bekend oogt. Qua gameplay hoeven we niet echt grote vernieuwingen te verwachten, aangezien dat bekende koek is. De personages zijn hier echter de onvoorspelbare factor in, want we gaan een nieuwe kant van Chloe zien. Ook de samenwerking tussen haar en Nadine met bijkomend wantrouwen en een gezonde spanning maakt de insteek van dit avontuur erg interessant. Het verhaal zal de vernieuwende en verfrissende factor moeten zijn en dat tegen de bekende fijne en verder geoptimaliseerde gameplay. Kortom, er kan weinig misgaan met deze nieuwe game en eind augustus kunnen we er zelf mee aan de slag.